• Gemma

Summan av allt, blott och bart.

Och det omfattar bland annat - men långt ifrån bara - champagnebubblor, bröllop såklart, skidåkning, skogspromenader, trädgårdspyssel, skärgårdsmys, storstadskaos, resor, jobb, semestrar, en oerhörd massa god mat, ett och annat klädesplagg, träningspass, dagar, nätter, små hundar, stora hästar, bebisar, nya tapeter, nya hus och lägenheter samt en och annan man som befinner sig på resa, eller smyger omkring ute i kulisserna.

Men det bästa är ändå ni själva. Jag tror jag tar ett glas rosé och stannar här ett tag.
    Kram, G

• Svar på tråden Summan av allt, blott och bart.
  • FruFräken

Hej tjejer,

Tittar in lite snabbt för att önska GLAD MIDSOMMAR!!! Hoppas att ni alla får en fin dag imorgon med mycket glamour och mycket kärlek. Själv ska jag fira under dagen tillsammans med min lillböna och Gemma med vidhängande monster och jordnöt i magen - ett helt entourage i klassisk stil med midsommarstång och (förmodligen, som det verkar med vädret) regnjacka.

På kvällen blir det bara mannen och jag: sill, nypotatis, gräddfil med gräslök och till allt detta vin och jordgubbar på vår inglasade balkong. Jag längtar alltid efter egen tid med honom!!! Så det är my idea of heaven att fira lugnt tillsammans och få sitta under varsin filt och prata. Han jobbar ju på midsommarafton, det har sina sidor att vara anställd i Danmark. Sedan på lördag åker vi till svärföräldrarna (som bor i ett hus vid skogens slut) och hälsar på alla djuren och makens syster som är på besök.

Men vad många som ska till London!!! Det är en fantastisk stad som jag verkligen gillar att besöka, men mitt hjärta klappar som sagt lite extra för Berlin. Det är en så skönt bohemisk och dynamisk stad. Gillar den jättemycket, men jag skulle inte vilja bo där permanent och speciellt inte nu, med barn.... förresten, gällande semesterresor: har någon av er varit i Lissabon? Synpunkter?

• Gemma

Har just avslutat en middag bestående av - korv. Dottern fick till middag - korv.

Så går det när mannen envist håller sig borta på resor. Här förfaller vi totalt. Dottern fick i alla fall extra hög kötthalt i sina, ris med sås samt haricots verts + yoghurt. Vad min egen middag innehöll utöver själva huvudnumret tänker jag dock hålla tyst om.

Hade i alla fall en helt okej - om än trött - dag, som bland annat innehöll en del jobb plus promenad dagis tur och retur, totalt cirka 50 minuter. Igår tränade jag, i förrgår 50 min promenad. Så jag försöker hålla stilen någotsånär. Om man då undantar min obetvingliga korv-craving.

Vill också stämma in i Fru Fräkens lyckönskningar: GLAD MIDSOMMAR! Själv tänker jag försöka peta i mig någon liten sillbit, if all else fails så finns kan man ju alltid maskera några korvbitar under ett täcke av gräddfil och gräslök.

Fru F: Mannen gillar också Berlin. Hans bror bodde där när vi blev ihop för elva år sen och mannen bjöd mig dit på en weekend - INNAN vi ens hade blivit ihop! Skitläskigt ju, att bo hos hans bror med fru, och vi hade inte ens hållit hand. Men mannen var sådär, såg inga hinder. Sa artigt tack, men nej tack. Själv har jag varit där två gånger med efterföljande blandade känslor. Måste instämma i alla London-hyllningar... min absoluta absoluta favvoplats i hela världen. Bodde där i 5 månader som 19-åring och har inte kommit över det där, än.

Kram, G

• Izunia

Lapinette hur lång var vänteköerna i ert fall? 1,5 år? vet ni från vilket land då eller vet ni bara att det är ett asiatiskt barn?
    Nu kan jag inte alls föreställa mig hur det är i er sits, men känns det bra att ha tagit beslutet att inte göra fler IVF? Att kunna fokusera på adoptionen ochlivet efter det istället?

Jag vet en bekant som gick igenom (hör och häpna) 21 IVF... Hon blev gravid, men jag förstår heller inte hur man tar sig igenom så många...Därefter trodde hon det var näst intill omöjligt att bli gravid på naturlig väg och skyddade sig såklart inte, och nu har de 3 barn.

Majs - Vad trevligt att se dig i tråden igen! Gratulerar till andra barnet! Blev det en pojke? Vad kan han nu? Krypa, resa sig, prata?? Miss J är ju bara 2 månader äldre.

Gemma - vad glad jag blev av att läsa att ni ska skicka den där räkningen till landstinget!!! Klart att de ska betala och jag tycker att det är mer och mer fruktansvärt hur mödravården i Sverige är. Sorglig.
    Tycker det är väldigt konstigt att det inte finns fler privata förlossningskliniker. Jag hade valt det direkt! Dessutom tror jag att många hade varit intresserade. Framför allt andra gångs föderskor!! haha.. men går helst inte in i statliga efter första besöket..

Imorgon ska mannen på AC/DC konsert i Köpenhamn och jag ska fira midsommar med mamma och några av hennes vänner. Vi brukar ju inte fira speciellt och för mig betyder ju inte midsommar något speciellt. Vi ska grilla och äta gott och självfallet äta lite sill som är min nyfunna (sedan 2-3år) matupptäckt. Har aldrig kunnat äta det tidigare, men nu är det faktiskt rätt gott.

I tisdags fick jag en tid på MVC för att prata ut om mitt förlossningstrauma och min fortsatta rädsla. Efter en timme av tårar och svullet ansikte kunde jag smyga hem och vädra ansiktet i vinden när jag cyklade hem.
    Det kändes skönt att äntligen ta tag i de här och få hjälp. Barnmorskan var hjälpsam och skulle skicka remiss till en terapeut som skulle hjälpamig med det psykiska och hon skulle hjälpa mig med det fysiska och rent praktiska. Hoppas jag kommer ut som en ny person från min extreme makeover!

• Gemma

Men det jag saknar mest i världen är nog ändå kaffe. Izunia, Fru F, har inte druckit sen vi var och fikade i Lund och det måste ha varit en månad sen. Lekte med tanken på att gå in och beställa en cappuccino på hemvägen idag men sen... tanken på att dricka den och än värre, LUKTA på den, blööööörk! Gimme back my life. Åååå vad jag vill att den här jobbiga tråkiga illamåendefasen ska släppa och man ska ömsa skinn och komma ut på andra sidan med rundnätt mage och million dollar känsla.

• Izunia

Gemma vi får väl träffas snart igen och fika och då så ska du beställa en cappuccino på lättmjölk! Du tyckte tom den var GOD sist!

• Gemma

Izunia: Vad modigt av dig att ta tag i det där med förlossningen. Och superbra, speciellt om det nu skulle bli en tvåa. Men... på något sätt har du ju en bättre situation än jag, för min första förlossning och graviditet var så himla Shanghai-lyxig och idealisk, du upplevde däremot en mardrömssituation så sannolikheten är större att du blir positivt överraskad.

Jag är i alla fall jättenöjd med mina två besök på privata UL-kliniken. Hur cosy som helst. Och apropå det så bokade jag precis en spahelg på hotell med middag för mig och mannen i juli, i Torekov. Längtar mig randig och rutig efter HANS födelsedagspresent ;) Men fatta man har ju ribban lågt när man går och längtar efter att få en avkopplande horisontell stund för sig själv... när man ska iväg och ta blodprov. Funderar allvarligt på att ta en jobbdag på Salong Röda Lacket nästa vecka. Kommer ju ändå ha händerna fria till datortangenterna. Fast fasen... sen är det ju Sverige och hon heter Lotta och känner nog allt och alla och då funkar det ju inte att inte sitta och konversera, eller? I Shanghai förväntades man inte vara trevlig mot pedikyristerna. Eller social.

• Gemma

Idag utökade monstret sitt tvåordsförråd med: "äta mask!" Det var inte så allvarligt som det låter, hon hänvisade till en bild med ankor i favoritboken. "Kom in!" Säger hon också, och knackar med förtjusning på allt. Ett av många tricks hon har lärt sig från dagis (där hon för övrigt trivs allt bättre).

• Gemma

Lapinette, fascinerande att det kostar olika beroende på land. Vilket är det dyraste respektive billigaste landet, om man får fråga?

• Gemma

...fast nu har jag själv suttit fängslad av informationen på adoptionscentrums hemsida. Det är verkligen en värld för sig, i den stora. Har ju följt mannens frus + mans kamp under många år, för att få loss ett barn från Estland.

Svar på tråden Summan av allt, blott och bart.