• johanna anders

Dekorationstips och idéer

Kan vi inte dela med oss av våra dekorations idéer? jag är nyfiken på hur ni andra har tänkt dekorera era bord till festen. =)

Vi har bestämt oss för ett helvitt tema med mycket blockljus köpt på ikea, smala vaser med en vit lilja i varje och diamant konfetti utspritt över borden som jag köpt på tradera. Ni som ska ha diamanter över borden, ungefär hur många behövs? Jag hade tänkt mig ungefär 1000 stycken spridda längst mitten, räcker det? Vi har långbord för ca 80 personer.

Fler tips på dekoratiner önskas! Hur ska just du göra?

• Svar på tråden Dekorationstips och idéer
  • giz83

Ida o Mille skrev 2009-04-30 13:02:13 följande:

Vi ska ha vita dukar med gröna löpare. Sen ska vi plocka egna blommar på någon äng och ha i små vaser på borden. Sen tänkte jag att i sommar ska jag leta träbitar som kommer iland från sjön och göra en liten "grop" i och ha värmljus i dom. Sen lite fina små stenar på borden Någon som har någon fler idé vad man kan dekorera med när man har lite naturtema?
    du kan ha fina löv som placeringskort....och om man är försiktig så kan man skriva namnen, eller spraya de med hårspray så de håller bättre (vet inte om den tekniken funkar, men värt o prova) det funderade jag på iaf...men vet inte vad för löv än...blir nog lönn eller ek löv de är ju rätt stora så det syns ordentligt.
  • giz83
    AIE skrev 2009-04-30 15:27:35 följande:
    Jag har gjort en provdukning med våra grejer. Det ska till lite slingrande murgröna samt det ska vara rosa gerbera ist för påsklilja i den lilla "vasen".Har anv mig av IKEA lakan (15 kr/st) samt britt metervara som bas...Bilder finns i mitt galleriKommentera gärna!
    det där var jätte fint...enkelt och snyggt!!
    jag funderar på att göra nått i den stilen, men med en löpare i grönt som dekorationerna ska ligga på. och sen ha en större vas i mitten (pomp IKEA) med sisal och blockljus. och diamantkonfetti i orange och "vita", och ev rosenblad i peach. men rosenbladen kan nog bli lite förmycket men då kanske jag ska använda de till näbbarna som ska få "kasta" de på marken där jag ska komma gåendes.
  • johanna anders

Vi tänkte även ha ikeas salong vas vit på borden med endast i vit lilja i styck. Någon som ska ha de samma och vill sälja till mig efter sitt bröllop? De kostar 99 kr styck och vi behöver säkert 12 stycken...
    Nu är nästan allt klart till dukningen, diamant konfetti är köpt, ca 200 vita blockljus i två olika storlekar. värmeljushållare galej fr ikea. Lokalen har allt porslin, dukar och linneservetter så det är skönt.
    Har sån lust att provduka snart!

• giz83

johanna anders skrev 2009-04-30 18:34:10 följande:

Vi tänkte även ha ikeas salong vas vit på borden med endast i vit lilja i styck. Någon som ska ha de samma och vill sälja till mig efter sitt bröllop? De kostar 99 kr styck och vi behöver säkert 12 stycken...Nu är nästan allt klart till dukningen, diamant konfetti är köpt, ca 200 vita blockljus i två olika storlekar. värmeljushållare galej fr ikea. Lokalen har allt porslin, dukar och linneservetter så det är skönt.Har sån lust att provduka snart!
    kolla på delarmedmig.se
    där kan du låna saker som du kan komma att behöva.
    den är fortfarande under konstruktion så det är därför som den ser lite torftig ut, men den är en pärla om man har vissa saker som saknas
  • Sundance

AIE: Jag gillade det och min m2b hade gillat det "stilrent och cleant" hade han sagt. Tummen upp! Men som du säger, lite grönt kommer nog sätta pricken över i.

Måste fråga... Speglar på bordet (under ljus och arrangemang)... Vackert eller 80-tal?

Jag kan tycka att det är väldigt vackert när man ser det på dukningsbilder från USA men minns att mamma hade mycket sådant när jag var lite, på 80-talet.

• AIE
    giz83 skrev 2009-04-30 17:32:59 följande:
    det där var jätte fint...enkelt och snyggt!!jag funderar på att göra nått i den stilen, men med en löpare i grönt som dekorationerna ska ligga på. och sen ha en större vas i mitten (pomp IKEA) med sisal och blockljus. och diamantkonfetti i orange och "vita", och ev rosenblad i peach. men rosenbladen kan nog bli lite förmycket men då kanske jag ska använda de till näbbarna som ska få "kasta" de på marken där jag ska komma gåendes.
    [/citat]
    Tack så mycket!
    Sundance skrev 2009-05-04 08:04:32 följande:
    [citat]
    AIE: Jag gillade det och min m2b hade gillat det "stilrent och cleant" hade han sagt. Tummen upp! Men som du säger, lite grönt kommer nog sätta pricken över i.Måste fråga... Speglar på bordet (under ljus och arrangemang)... Vackert eller 80-tal?Jag kan tycka att det är väldigt vackert när man ser det på dukningsbilder från USA men minns att mamma hade mycket sådant när jag var lite, på 80-talet.
    VAd roligt!
    Det är precis så jag vill ha det. Stilrent o "cleant" men inte torftigt.
    Kul att höra. Då är jag på rätt väg och med lite murgröna så kommer det nog bli super!
    Tack så mycket!

Jag tror att ska man ha ljus och speglar så får det nog inte bli för plottrigt. Har också sett många amerikanska dukningar med ljust speglar och de vet ju hur man dukar om man säger så... Men det är ju väldigt svulstigt, typiskt amerikanskt om jag får säga det...
  • Chleah

Dom som ska ha blickljus på borden behöver man ha något fat under??

• johanna anders
    Chleah skrev 2009-05-04 15:16:02 följande:
    Puffar för den frågan. Vi tänkte ha dem utan fat men det kanske man inte ska??
  • Sundance

Kör ni utan fat är risken stor att ni får stearin överallt ju. Vissa blockljus (med väldigt bra kvalité) rinner inte men majoriteten bildar en pöl runt omkring. Tyvärr. Absolut fat, eller åtminstone något papper som smälter in fint.

• giz83
    Chleah skrev 2009-05-04 15:16:02 följande:
    då skulle jag säga så här...ta en fin tapet (i färg enligt ert färgtema) och lägg under. men man får ju vara noggrann med att hålla koll på dem så det inte börjar brinna eller liknande.
    istället för att ha tapeterna som löpare, så en färg klick under blockljusen....eller?
Svar på tråden Dekorationstips och idéer