• johanna anders

Dekorationstips och idéer

Kan vi inte dela med oss av våra dekorations idéer? jag är nyfiken på hur ni andra har tänkt dekorera era bord till festen. =)

Vi har bestämt oss för ett helvitt tema med mycket blockljus köpt på ikea, smala vaser med en vit lilja i varje och diamant konfetti utspritt över borden som jag köpt på tradera. Ni som ska ha diamanter över borden, ungefär hur många behövs? Jag hade tänkt mig ungefär 1000 stycken spridda längst mitten, räcker det? Vi har långbord för ca 80 personer.

Fler tips på dekoratiner önskas! Hur ska just du göra?

• Svar på tråden Dekorationstips och idéer
  • MysanX

Vi kommer ha vita linnedukar och sen som en bord mitt på så har vi tagit en tapet med rosa och guld. Samma tapet som faktiskt kommer att återfinnas på inbjudan, tackkort, festprogram mm. Så för oss blir temat lite att det är samma tapet. Sen blir det ljus i genomskinliga glasvaser. blomarrangemang i samma linje som min brudbukett som går i rosa.

• johanna anders
    MysanX skrev 2009-04-08 19:06:16 följande:
    Vi kommer ha vita linnedukar och sen som en bord mitt på så har vi tagit en tapet med rosa och guld. Samma tapet som faktiskt kommer att återfinnas på inbjudan, tackkort, festprogram mm. Så för oss blir temat lite att det är samma tapet. Sen blir det ljus i genomskinliga glasvaser. blomarrangemang i samma linje som min brudbukett som går i rosa.
    Jättesmart med tapet som löpare! Blir det lagom bredd på en tapet eller är ni tvungna att dela den på längden (svårt)? Är också lite nyfiken på de genomskinliga glasvaserna, hur ser de ut och vad är det för slags ljus i? Många frågor =)
  • WifeJune2009

Vita blockljus med sidenband runt / alt. ett transparent band runt. Ljusrosa pioner i små låga vaser, samma blomma som i brudbukett. Kandelaber som tas fram till tårtan med ljus i. Vit linneduk. Servetter kommer att vara vikt i tre veck så den är platt (ett veck från höger ett från vänster) - ett band runt och en "etikett" med inbjudningstemat och en namnetikett. Kanske lite strandfynd utspridda.

Det där med tapet var ju väldigt kreativt! : )

• Delsbostintan

Vi ska köra vita lakan från IKEA och sen ett lager fiberduk ovanpå för att få en lite mer "skir" känsla. Vita linneservetter (har inte bestämt hur de ska vikas) med limegrönt eller brunt band runt. Brunt och grönt är genomgående, är dock inte riktigt klar på när vilken färg ska användas :). Grön löpare i mitten (var faktiskt inne på tapet också men tyckte att det blev rätt dyrt) och på den blockljus med band runt och smala vaser (från IKEA) med ensam blomma i. Typ mellan varannan person blir det ljus och varannan person vas. Blomman är inte bestämd, men jag vill hitta nån ganska knallig grön (som förhoppningvis finns i buketten också).

Det är en del detaljer kvar! :o)

• ElMac

Vi har ikea-lakanen som dukar (fiberduk under för att minska ljud från glas och tallrikar) Dessa lakan ska även få bli servetter. Tallrikar ska vara spånskivor som vi ska köpa från ett vildmarksmuseum. Grillbestick till. Vinglas och höga vattenglas (som även får funka som ölglas) Servetten ska rullas och vikas på nå sätt.. Runt om hamnar ett grönt eller brunt snöre där ett näverhjärta sitter där bordsplaceringen hamnar. Alltså namnet på näverhjärtat.
    I mitten av borden blir det lite sand (!) och i sanden små barkbåtar, snäckor och stenar. Grupper med blockljus och sen kommer vi att ha vita blommor från trädgården men även "hjärtan på band" eller vad de heter alt murgröna. Vad dessa blommor ska stå i vet jag inte än..
    Mest troligen kommer blockljusen att få ett satinband i samma färg som de ska vara på tårtdekorationen.. Eftersom jag inte får vara med och bestämma över hur tårtan ska dekoreras så vet jag inte hur den kommer se ut, blir spännande. Men jag litar på min tärna och svärmor :)

• MysanX

Vi delar tapeten i mindre våder så att det blir en lagom snygg bård mitt på. Får inte bli för bred.
    Glasvaserna är av typen vanlig vas med typ ljusolja i och en veke som brinner. Väldigt fint. Dom hade sånna på stället där vi ska ha festen så det passade bra.
    Tapet är så roligt för man kan hitta såååå många fina mönster.

johanna anders skrev 2009-04-08 19:13:32 följande:

Jättesmart med tapet som löpare! Blir det lagom bredd på en tapet eller är ni tvungna att dela den på längden (svårt)? Är också lite nyfiken på de genomskinliga glasvaserna, hur ser de ut och vad är det för slags ljus i? Många frågor =)
  • annape84

Kolla i mitt galleri för tips om "ljuskoppar"

Vi har grönt som en färg men det funkar ju så klart med andra färger oxå

• johanna anders

Många bra idéer!! Fiberduk har jag också tittat lite efter. Ni som ska ha det vart har ni köpt det?
    Är också i "hur ska vi vika servetterna" fasen =) Rulla eller vika som Wifejane skrev. Och vad för slags band runt. Är lite inne på ett ganska brett spetsband. Men det kanske kostar en del för 80 personer...

Inspirera mera =)

• Brudens mamma

Vi ska ha bord för ca 40 pers och har köpt 2000 diamanter. Har dock inte hunnit provduka än men vi hoppas det blir bra. Det är ju ljus och någon liten blomma som också slåss om utrymmet.

• FelizLane

inte riktiga diamanter va?

Svar på tråden Dekorationstips och idéer