• johanna anders

Dekorationstips och idéer

Kan vi inte dela med oss av våra dekorations idéer? jag är nyfiken på hur ni andra har tänkt dekorera era bord till festen. =)

Vi har bestämt oss för ett helvitt tema med mycket blockljus köpt på ikea, smala vaser med en vit lilja i varje och diamant konfetti utspritt över borden som jag köpt på tradera. Ni som ska ha diamanter över borden, ungefär hur många behövs? Jag hade tänkt mig ungefär 1000 stycken spridda längst mitten, räcker det? Vi har långbord för ca 80 personer.

Fler tips på dekoratiner önskas! Hur ska just du göra?

• Svar på tråden Dekorationstips och idéer
  • ElMac

"grässtrån" är de nå som växer ute eller är de något ni köper? Låter intressant, vi hade nämligen tänkt ha ngt grönt runt blockljusen, fast vad det är pratat om är sidenband, men grässtrå låter bättre :)

linjon skrev 2009-04-18 23:31:38 följande:
    Hej!Vårt färgtema är ljusrosa och grönt och vi ska göra såhär:- Vita linnedukar- glashållare (IKEA 5 för 9 kr) med ljusrosa gerbera som flyter (ett tips är att lägga i cellufan i vattnet så ser det krispigt isigt ut, jättefint)+ vit pärla nerstucken i gerberan.-lite större vaser på honörsbordet med 3 rosa rosor och lite gröna blad + att vi har format ett typ krafigare "grässtrå" som en båge över rosorna med en liten vit pärla på toppen)-blockljus med dessa "grässtrån" som vi virar runt och fäster med vita pärlor-en smal vas med en rosa ros, lite gröna blad och båge på de övriga borden.Sen fördelar vi ut det så det ser snyggt ut på borden. tänkte även ha linneservetter som vi formar till ett "rör" och knyter en rosett runt av rosa sidenband.Det är verkligen mycket pyssel med detta innan man får det som man vill ha det =)Lycka till!
  • a wife to be

Vi hade vita linnedukar, längs med borden hade vi murgröna som mannen torkat av och sprayat med ngn sorts glans så dom blev verkligen jättefina. Vi hade även runda skålar med vatten idom låg det vita flytljus och cerise gerbera, vi hade också små glas stenar utströdda på borden. Inte så mkt men det blev verkligen jättefint.

• johanna anders
    linjon skrev 2009-04-18 23:31:38 följande:
    Hej!Vårt färgtema är ljusrosa och grönt och vi ska göra såhär:- Vita linnedukar- glashållare (IKEA 5 för 9 kr) med ljusrosa gerbera som flyter (ett tips är att lägga i cellufan i vattnet så ser det krispigt isigt ut, jättefint)+ vit pärla nerstucken i gerberan.-lite större vaser på honörsbordet med 3 rosa rosor och lite gröna blad + att vi har format ett typ krafigare "grässtrå" som en båge över rosorna med en liten vit pärla på toppen)-blockljus med dessa "grässtrån" som vi virar runt och fäster med vita pärlor-en smal vas med en rosa ros, lite gröna blad och båge på de övriga borden.Sen fördelar vi ut det så det ser snyggt ut på borden. tänkte även ha linneservetter som vi formar till ett "rör" och knyter en rosett runt av rosa sidenband.Det är verkligen mycket pyssel med detta innan man får det som man vill ha det =)Lycka till!
    Lägg gärna ut en bild om du ska provdekorera hemma. Låt superfint med pärlan i gerberan =)
  • Stårbrud27juni2009

Hihi, låter nästan exakt som vår planerade dekoration!
    Vart köper du servetterna?

Vi kommer ha festen ute på en dansbana, så på borden kommer vi lägga "kvistar" från hängbjörk, Blir fint mot vitt och cerist tror jag.

annanilsson78 skrev 2009-04-18 22:25:36 följande:
    Detta är vad som är klart hitills...Färgtema rosa och grönt.-Vita linnedukar som vi hyr.-Cerisrosa och ljusgröna servetter, varannan får rosa och varannan grön. Runt dessa servetter, besticken ligger ovanpå, ljusrosa sidenband med och utan rosa pärlor.-Olika rosa blommor och grönt i vaser.-Ljusdekorationer, flytljus i highball glas, under flytljusen vatten:) och rosa blommor. Olika glasfat med stenar (från tidigare resor) och på detta ljus. -Kandelabrar på honörsbordet, rosa sidenband runt ljusen.-Grönt från trädgården i mitten på borden emellan ljusdekorationerna.
  • annanilsson78

Har faktiskt köpt dem på Lagerhouse! Det är alltså inte linne utan vanliga.
    Enfärgade cerisa och de ljusgröna har ett jättefint (enligt mig) mönster med en fågel som sitter på en körsbärsblomma kvist, det är även rosa inslag i denna...
    Svårt att beskriva:)

Stårbrud27juni2009 skrev 2009-04-19 19:18:51 följande:
    Hihi, låter nästan exakt som vår planerade dekoration!Vart köper du servetterna?Vi kommer ha festen ute på en dansbana, så på borden kommer vi lägga "kvistar" från hängbjörk, Blir fint mot vitt och cerist tror jag.
  • linjon
    ElMac skrev 2009-04-18 23:34:07 följande:
    "grässtrån" är de nå som växer ute eller är de något ni köper? Låter intressant, vi hade nämligen tänkt ha ngt grönt runt blockljusen, fast vad det är pratat om är sidenband, men grässtrå låter bättre :)
    Vi köper dom i butik. "grässtrå" är kanske lite tokigt beskrivet men vet inte hur jag ska förklara. det är långt och smalt som ett strå och är liite bredare nertill än upptill. man kan göra mycket fint dekorativt med dom. en brudbukett som är kompakt och rund med rosor brukar ofta vara dekorerad med dessa strån som träs över rosorna och fästs med vita pärlor.
    Hoppas du blev nåt klokare av detta ;)
  • Numbert

@a wife to be; Var köpte ni era glasstenar som ni hade lagt ut på borden. Det lät ju jätte fint.

• johanna anders
    Numbert skrev 2009-04-21 11:31:38 följande:
    @a wife to be; Var köpte ni era glasstenar som ni hade lagt ut på borden. Det lät ju jätte fint.
    Diamant konfetti kallas det och kan köpas på tex tradera. Det ska vi också ha =)
  • Kajsalisan

Hittade hur mycket blå glasstenar (IKEAS) i ett skåp här hemma, Funderar på att lägga ut de på borden i stället för diamantkonfetti (Vi har ju tema blå och vitt) Och med vita dukar och stenar kanske jag kan släppa pressen på att hitta en snygg löpare?

• Kajsalisan

Hittade hur mycket blå glasstenar (IKEAS) i ett skåp här hemma, Funderar på att lägga ut de på borden i stället för diamantkonfetti (Vi har ju tema blå och vitt) Och med vita dukar och stenar kanske jag kan släppa pressen på att hitta en snygg löpare?

Svar på tråden Dekorationstips och idéer