• johanna anders

Dekorationstips och idéer

Kan vi inte dela med oss av våra dekorations idéer? jag är nyfiken på hur ni andra har tänkt dekorera era bord till festen. =)

Vi har bestämt oss för ett helvitt tema med mycket blockljus köpt på ikea, smala vaser med en vit lilja i varje och diamant konfetti utspritt över borden som jag köpt på tradera. Ni som ska ha diamanter över borden, ungefär hur många behövs? Jag hade tänkt mig ungefär 1000 stycken spridda längst mitten, räcker det? Vi har långbord för ca 80 personer.

Fler tips på dekoratiner önskas! Hur ska just du göra?

• Svar på tråden Dekorationstips och idéer
  • Linda Louise

Hej! Så här gör vi:

- Vit linneduk (finns i lokalen)
    - Grön dekorväv (från Panduro) som löpare
    - Gröna fejksmaragder (Tradera) spridda sporadiskt
    - Vita tygrosenblad (IKEA) likaså
    - Vita linneservetter, rullade med grönt sidenband i rosett runt
    - Vita blockljus med silvertråd virade ett par varv runt, i dessa hänger det två gröna glashjärtan eller två guldfärgade ringar
    - Glasvärmeljushållare (5 kr st, IKEA) med en flytande vit gerbra i (ingen stjälk), med en vit pärla nedstucken i mitten
    - Små guldfärgade pussklockor med tunna gröna sidenband knutna i rosett vid varje plats
    - Placeringskort på vita, dubbelvikta kort med grön, självhäftande dekorband (Panduro) på

Så långt har jag kommit i planerna. Har inte testdukat än, så det kanske inte alls stämmer med bilden i mitt huvud...

• johanna anders
    FelizLane skrev 2009-04-11 12:22:08 följande:
    inte riktiga diamanter va?
    Haha nä, vi pratar om dem i akryl. Ser ut som diamanter och är jättefint att duka med. Sök på diamant konfetti på tex tradera så hittar du dem =)
  • johanna anders

Linda Louise skrev 2009-04-11 12:33:20 följande:

Hej! Så här gör vi:- Vit linneduk (finns i lokalen)- Grön dekorväv (från Panduro) som löpare- Gröna fejksmaragder (Tradera) spridda sporadiskt- Vita tygrosenblad (IKEA) likaså- Vita linneservetter, rullade med grönt sidenband i rosett runt- Vita blockljus med silvertråd virade ett par varv runt, i dessa hänger det två gröna glashjärtan eller två guldfärgade ringar- Glasvärmeljushållare (5 kr st, IKEA) med en flytande vit gerbra i (ingen stjälk), med en vit pärla nedstucken i mitten- Små guldfärgade pussklockor med tunna gröna sidenband knutna i rosett vid varje plats- Placeringskort på vita, dubbelvikta kort med grön, självhäftande dekorband (Panduro) påSå långt har jag kommit i planerna. Har inte testdukat än, så det kanske inte alls stämmer med bilden i mitt huvud...
    Känner att jag behöver mer tips av dig när det närmar sig dukning =) Smart det där med silvertråd runt blockljusen (du har inte några inspirationsbilder...?) Och åh vad jag gillar flytamde gerbera ideén! Tror vi köpt samma genomskinliga ljushållar på ikea. Tror vi köpte 200 såna och tänkte sprida ut dem men ha värmeljus i + att vi har massa vita blockljus MEN nu har tanken att det kan bli väldigt varmt i lokalen dykt upp...! Så att ha blommor utan stjälk i hälften av dem var en jättebra idé!

Snälla stanna i tråden ;)
  • Linda Louise

Går ingenstans, är glad om mina idéer kan ge något! =o) Har inga bilder än, men så fort jag har kan jag hivar över till dig. Ska testa själv och ser hur det blir om inte annat, och då kan jag dokumentera med kameran. Det där med värmen av alla ljus fick mig också att tänka om. Vi är i en rätt liten lokal, så jag var tvungen att lägga band på mig när det gällde levande ljus.

• lönnsjö

Var hittar jag silvertråd att vira runt ljusen? Och små pärlor? Tänkte trä dem på tråden, vita och rosa då det är färgtemat för dagen  Bor i en mindre ort så utbudet av pysselaffärer är inte stort. Någon bra sida på nätet kanske?

• allehanda

panduro, slöjddetaljer

lönnsjö skrev 2009-04-11 14:16:44 följande:
    Var hittar jag silvertråd att vira runt ljusen? Och små pärlor? Tänkte trä dem på tråden, vita och rosa då det är färgtemat för dagen  Bor i en mindre ort så utbudet av pysselaffärer är inte stort. Någon bra sida på nätet kanske?
  • Piggelinlover

Vi kommer ha:
    -Vita dukar
    -Sedan har vi 4-kantiga speglar med vita blockljus på(finns i galleriet, dock inga speglar)
    -Kommer ha höga vaser med några gröna krysantemum i,
    -Små vaser med samma blomma i...
    -Vi har även små ljuskoppar från IKEA(glimma), med värmeljus i.
    -Gröna platta dekorationsstenar

Sedan kommer vi nog göra stolsöverdrag med lakan, och även linda in de 4 pelarna som"stör" lite med fiberduk och grönt tyll....kommer även sätta upp ett hönsnät utmed ena väggen och klä den med gröna lövkvistar...
    har en lokal på 600m2 så det gäller att fylla den på ett bra men inte överdekorerat sätt....

• Visby2009

Hej!

vi gifter oss i Visby och kör vit linneduk och servetter, smala vaser från ikea med en blomma i vardera. Platta vita stenar från Fridhem + Diamaner eller glasbitar strödda över bordet. Ljuskoppar med smalt rosa sidenband kring, hängande lyktor i rosa och glasfärg i olika nivåer. Mycket levande sjus tror jag gör susen. Rosa hjärtanballonger på sidorna. Hoppas att det ska bli bra!

• johanna anders

Linda Louise skrev 2009-04-11 13:08:49 följande:

Går ingenstans, är glad om mina idéer kan ge något! =o) Har inga bilder än, men så fort jag har kan jag hivar över till dig. Ska testa själv och ser hur det blir om inte annat, och då kan jag dokumentera med kameran. Det där med värmen av alla ljus fick mig också att tänka om. Vi är i en rätt liten lokal, så jag var tvungen att lägga band på mig när det gällde levande ljus.
    Jag ska verkligen ta idéen med en flytande vit blomma i ljushållarna. Med min tidigare miljoner blockljus + värmeljus i ljushållare idé så kanske jag eldar ihjäl gästerna =)
    Måste testa att duka fint hemma någon dag!
  • Delsbostintan

ElMac - var har du hittat näverhjärtan? Skulle ju passa fantastiskt bra för oss också (ska ha festen på en forngård i Hälsingland)

ElMac skrev 2009-04-09 17:27:04 följande:
    Runt om hamnar ett grönt eller brunt snöre där ett näverhjärta sitter där bordsplaceringen hamnar. Alltså namnet på näverhjärtat.
Svar på tråden Dekorationstips och idéer