• johanna anders

Dekorationstips och idéer

Kan vi inte dela med oss av våra dekorations idéer? jag är nyfiken på hur ni andra har tänkt dekorera era bord till festen. =)

Vi har bestämt oss för ett helvitt tema med mycket blockljus köpt på ikea, smala vaser med en vit lilja i varje och diamant konfetti utspritt över borden som jag köpt på tradera. Ni som ska ha diamanter över borden, ungefär hur många behövs? Jag hade tänkt mig ungefär 1000 stycken spridda längst mitten, räcker det? Vi har långbord för ca 80 personer.

Fler tips på dekoratiner önskas! Hur ska just du göra?

• Svar på tråden Dekorationstips och idéer
  • giz83

kan man inte ha tyger från IKEA eller nått i den stilen?
    de har ju massa tyger som går att köpa i metervara....
    eller så köper du vitt och färgar själv.

WillesMama skrev 2009-05-08 15:01:16 följande:
    Ljus har jag hittat fina i många färger på lagerhaus, åhlens och ikea. Jag letar efter stora dukar i ljusrosa, någon som har tips om vart man kan hitta det?
  • WillesMama
    giz83 skrev 2009-05-08 17:26:12 följande:
    kan man inte ha tyger från IKEA eller nått i den stilen?de har ju massa tyger som går att köpa i metervara....eller så köper du vitt och färgar själv.
    Tack för tipset! Hittade tyvärr inget rosa tyg på Ikea. På Åhlens finns men där kostar den 150:- /meter.. lite dyrt??
    Hehe är inte så bra på att färga tyg tyvärr;P
  • Lakritsbåten

Millesmamma- att färga tyg är hur enkelt som helst. Köp färg (finns i större matvarubutiker och i färgaffärer. Fålla tyget, släng in det i tvättmaskinen tillsammans med färgen (följ anvisningen på paketet). "Tvätta" sedan är det klart!!

• Sundance

Jag letar efter grått taft-tyg. Jag skulle vilja ha de där skiftningarna i tyget som man få i taft. Någon form av voile (hur stavas det? Uttalas voal) borde kanske också ge samma effekt, bara att man får lägga grått bomullstyg under för jag tror att det är ganska genomskinligt. Någon som är duktig på tyg?

Där finns en hemsida som heter www.tyg.se

Kolla där alla ni som letar tyg. Har ingen aning om hur de är att handla från men de verkar ha ok utbud.

• MyochErlend

Sååå lurade skrev 2009-05-07 16:59:22 följande:

Vad menar du? Vad specifikt är det du undrar över?
    ja alltså... hmm.. har de bara stoppat ner blomman där i ???
    Eller hur tror du de har gjort ??
    Är det ngn som ha ngn ide på rosdekorationer ??
  • Lakritsbåten

I senaste numret av Drömhem och trädgård visades ett dukningsförslag där man använt typ kakfat på fot. Satt en oasisbit på och stuckit ner blommor i (i det här fallet hortensiablommor). Blev bra för det blev ett lågt arrangemang utan att bli platt men ändå så lågt så man ser varandra över bordet.

Man kan ju köpa gamla fat på loppis eller nya. Allt beroende på ens egen budget!

• Tojk

Lakritsbåten skrev 2009-05-09 10:53:44 följande:

I senaste numret av Drömhem och trädgård visades ett dukningsförslag där man använt typ kakfat på fot. Satt en oasisbit på och stuckit ner blommor i (i det här fallet hortensiablommor). Blev bra för det blev ett lågt arrangemang utan att bli platt men ändå så lågt så man ser varandra över bordet. Man kan ju köpa gamla fat på loppis eller nya. Allt beroende på ens egen budget!
    Har du någon bild på det där?
  • Tojk

MyochErlend skrev 2009-05-09 10:41:42 följande:

Sååå lurade skrev 2009-05-07 16:59:22 följande:
    ja alltså... hmm.. har de bara stoppat ner blomman där i ???Eller hur tror du de har gjort ??Är det ngn som ha ngn ide på rosdekorationer ??
    Jag antar du menar bilden med en stor glasvas, vatten och sen en gren i? I så fall så ja, det är bara att stoppa ner den blomma,gren,bladverk man vill ha i vattnet. En del kan behövas "fästas" i botten så de inte flyter upp.

Eller var det någon av de andra bilderna?
  • Lakritsbåten

Nej, inte just nu. Sitter utan access till scannern. Men take a sneakpeak i närmasta butik/kiosk som säljer tidningar. Typ sidan 3-7 i tidningen. Artikeln handlar om porslin fårn Himla (tror jag). Snokade just på deras hemsida men vid en hastig titt kunde jag inte hitta bilden där.

Svar på tråden Dekorationstips och idéer