• Aleta

Så gifter du dig enligt etiketten!

Jag hittade en rolig bok i bokhyllan här hemma:

Hur man uppträder korrekt - En bok om moderna sällskapsformer. (Tredje upplagan 1949.)

Den är riktigt rolig att läsa, det var andra tider minsann! Jag tänkte dela med mig av "adertonde kapitlet: Högtidligheter" som innehåller allt man kan behöva veta om bröllop och förlovning.
    (Jag måste bara sprätta upp sidorna först...de var visst inte så noga med etiketten här hemma. )

Jag skriver det hela som en följetong så att det blir lite spännande. Häng med om ni tycker att det är kul!

• Svar på tråden Så gifter du dig enligt etiketten!
  • Elide

Tackar för tipset. Den hmnade faktiskt på listan över önskade bröllopsgåvor.

Blivande präst skrev 2009-02-21 12:16:01 följande:

Tessisen skrev 2009-02-21 09:23:17 följande:
    www.bokborsen.se/ skaffade jag just ett exemplar ifrån... ;)Så vitt jag kan se finns det fortfarande två exemplar kvar... Ett från 1949 (som vi avnjuter stycken av här i tråden) och ett från 1957.
  • Svanboet

Otroligt roligt MEN hur ska det gå för oss???

Vi har båda skiljda föräldrar och vi har ju mage att dela boning under syndiga förhållanden och inga blommor har vi fått än! Inbjudningarna är ju inte skickade så där kan vi alltid rätta oss men jag tror nog vi får lov att skicka dem lite tidigare än 4 veckor innan, har ju förhoppningar om långväga gäster.

• Kajsalisan

Men har ni skickat visitkorten och haft lysning tre söndagar i rad? Annars är det ju inte så konstigt om ni inte fått blommor. Speciellt eftersom ni lever i synd än så länge!!
    :D:D:D

Svanboet skrev 2009-02-22 12:02:21 följande:
    Otroligt roligt MEN hur ska det gå för oss???Vi har båda skiljda föräldrar och vi har ju mage att dela boning under syndiga förhållanden och inga blommor har vi fått än! Inbjudningarna är ju inte skickade så där kan vi alltid rätta oss men jag tror nog vi får lov att skicka dem lite tidigare än 4 veckor innan, har ju förhoppningar om långväga gäster.
  • Aleta

"Kyrkbröllop
    Och så kommer själva bröllopsdagen. I god tid ha tärnor och marskalkar, kyrkmarskalkar och brudnäbbar utsetts. Naturligtvis är det inte nödvändigt med hela denna uppvaktning, brudnäbbarna kunna undvaras och tärnornas och marskalkarnas antal varierar. Kyrkmarskalkar utser brudgummen bland sina vänner, och deras uppgift är, att visa inbjudna gäster tillrätta i kyrkan och svara för ordningen vid festmåltiden. Övriga marskalkar samt tärnor utses bland brudgummens, resp. brudens vänner och bilda en hedersuppvaktning för brudparet. Brudnäbbarna utgöras av två barn, en gosse och en flicka, vilka gå före brudparet i kyrkan som ett slags skyddsvakt mot onda önskningar. Marskalkarnas klädsel är frack, tärnornas balklänningar i vitt eller ljusa pastellfärger men alla tärnorna bära enhetliga klänningar. Marskalkarna hämta vanligen tärnorna i deras hem, varvid varje marskalk överlämnar en tärnbukett och får i utbyte en marskalkkrans, en myrtenslinga med vita och röda band att fästa på vänstra rockuppslaget. Alla tärnors buketter och marskalkarnas kransar böra vara lika.

Bruden bära vitt, vit klänning, vita handskar (som inte tages av i kyrkan, ringen trädes utanpå), vita skor, lång vit slöja samt myrtenkrans men sällan några smycken.
    Vid borgerlig vigsel bruka klänning och slöja vara kortare och myrtenkramsen ersättes av en slinga.

Vanligen anträdes färden till kyrkan av bruden och hennes föräldrar utan brudgum. Denne väntar dem vid kyrkan. Och där står nu vår brudgum, agronomen Allan Tistelblom, med sin brudbukett av röda rosor med vita band, något nervös är han kanske, ty - aj, fingrarna glida ner i västfickan - nej, tack och lov, där är den, ringen - tänk, om han hade glömt den! Den är likadan som förlovningsringen men med följande gravering inuti: "Allan 16/11 1949 Eva"."

• Aleta

elsi skrev 2009-02-22 22:00:06 följande:

alldeles alldeles underbar...
    Jag får lust att gifta mig igen, varför i hela fridens namn hittade jag inte den här boken innan?
  • Jeez

Minns inte om det står något om omgifte?

Och borde verkligen alla våra vigslar vara giltiga när vi missat så stora viktiga saker...

• passionsblomman

Tänk, jag har ALLT roligt kvar...!

Jag tror jag ska gör angt RIKTIGT unikt...göra som man gjorde förr...(att jag har barn och lever ihop med fadern till avkomman sedan tio år tänker jag i sann bt-anda fullständigt bortse ifrån, just på MIN ...åh förlåt VÅR dag)

Aleta skrev 2009-02-22 22:23:53 följande:
    elsi skrev 2009-02-22 22:00:06 följande:
    Jag får lust att gifta mig igen, varför i hela fridens namn hittade jag inte den här boken innan?
  • Kajsalisan
    passionsblomman skrev 2009-02-22 22:31:34 följande:
    Tänk, jag har ALLT roligt kvar...! Jag tror jag ska gör angt RIKTIGT unikt...göra som man gjorde förr...(att jag har barn och lever ihop med fadern till avkomman sedan tio år tänker jag i sann bt-anda fullständigt bortse ifrån, just på MIN ...åh förlåt VÅR dag)
    Glöm då för guds skull inte skicka ut visitkorten i tid!!!!:D
  • Jeez

Jag fick frågan om jag kunde vara präst på ett gammalt bondbröllop á la 100 år sen. Att jag är kvinna och inte kunde vara präst då var den lilla detaljen man inte tänkte på. Apropå att följa "så som man alltid gjort"

Svar på tråden Så gifter du dig enligt etiketten!