• Aleta

Så gifter du dig enligt etiketten!

Jag hittade en rolig bok i bokhyllan här hemma:

Hur man uppträder korrekt - En bok om moderna sällskapsformer. (Tredje upplagan 1949.)

Den är riktigt rolig att läsa, det var andra tider minsann! Jag tänkte dela med mig av "adertonde kapitlet: Högtidligheter" som innehåller allt man kan behöva veta om bröllop och förlovning.
    (Jag måste bara sprätta upp sidorna först...de var visst inte så noga med etiketten här hemma. )

Jag skriver det hela som en följetong så att det blir lite spännande. Häng med om ni tycker att det är kul!

• Svar på tråden Så gifter du dig enligt etiketten!
  • Aleta

"Inbjudan

I god tid - fyra, fem veckor i förväg - utsända fröken Rosentaggs föräldrar inbjudningskort till vigseln. Det är nämligen alltid fästmöns föräldrar - om hon har några - som stå för bröllopet. Skulle brudens föräldrar båda vara döda, så utser hon bland sina närmare anförvanter eller vänner ett gift par, som representerar hennes föräldrar och utövar de formella plikterna.

Bjudningskorten att övervara vigselakten ser ut så här:

Härmed hava vi glädjen tillkännagiva
    att
    VIGSELAKTEN
    mellan
    Agronomen
    ALLAN TISTELBLOM
    och vår dotter
    EVA
    äger rum i Storköpings kyrka
    söndagen den 16 nov. 1949 kl. 4 e. m.
    Oscar Rosentagg Emma Rosentagg född Nyponquist

På detta kort lämnar adressaten svar först genom telegram eller uppvaktning å bröllopsdagen (eller bådadera), såvida man inte genom ett "O. s. a." särskilt anhåller därom, t. ex. för att i vigsellokalen kunna bereda plats för uppvaktarna.
    Detta kort kan även förses med en inbjudan att deltaga i festmåltiden och besvaras då av mottagaren.

Vanligare är emellertid att särskilda bjudningskort för själva bröllopsmåltiden tryckas, och de inbjudna skola då alltid sända tackkort, precis som vid vanlig inbjudan (se kap. Inbjudan).
    Ett sådant kort ser ut så här:

.....................

.....................
    inbjudes
    att med sin närvaro hedra
    VIGSELAKTEN
    mellan
    Agronomen
    ALLAN TISTELBLOM
    och vår dotter
    EVA
    i Storköpings kyrka
    söndagen den 16 nov. 1949 kl. 4 e. m.
    samt att därefter intaga middag (i vårt hem - å Stadshotellet)."

• Lovecats

Det där med mannen och kvinnan i trappan har jag fått lära mig var för att han skulle se till så att ingen trampade på hennes klänning och för att bereda väg för henne.

Sicken tur att man numera är upplyst Har lite ångest inför hela bröllopet nu, bara. Mycet man missat Ljuvlig tråd!

• Kajsalisan

jaha, då går inbjudningara tillbaka till tryckeriet igen, står ju inte titlar eller min mors flicknamn. Tur att man inte skickat ut dessa än. Hade ju blivt en ren skandal.

• Aleta

Ojojoj, vilken tur att jag startade den här tråden, det hade ju aldrig gått för sig!

Kajsalisan skrev 2009-02-21 18:50:45 följande:
    jaha, då går inbjudningara tillbaka till tryckeriet igen, står ju inte titlar eller min mors flicknamn. Tur att man inte skickat ut dessa än. Hade ju blivt en ren skandal.
  • Aleta

På begäran:

"I hiss

Nu går vi in och åka upp med hissen. Är det både damer och herrar i hissen, så sköter en av herrarna startknapparna och frågar hur högt de andra skola. Stiger en dam ur vid en viss våning, öppnar en av herrarna både den inre och den yttre grinden, damen stiger ut, tackar genom att böja på huvudet och stänger den yttre grinden, medan herrarna stänger den inre. Skola flera av vid samma våning, öppna herrarna grindarna, låta damerna passera och gå sedan själva ut.

Särskilt artiga herrar ta av sig hatten och hålla den i handen i en hiss, om en dam är närvarande. Detta torde dock inte anses nödvändigt, men gör en herre det, böra de andra också göra det."

• Aleta

Jaaaaaaaa!

passionsblomman skrev 2009-02-21 19:34:28 följande:
    ..."Käre GUd: Gör så att Herrarne åter börjar använda hattar istället för stickade luvor"
  • Aleta

Jag menar alltså: Ja snälla gör så att de gör det!
    (Jag besvarade inte Passionsblommans bön... )

Aleta skrev 2009-02-21 19:52:23 följande:
    Jaaaaaaaa!
  • passionsblomman

HAHAHA!!!!

Aleta skrev 2009-02-21 19:54:01 följande:
    Jag menar alltså: Ja snälla gör så att de gör det!(Jag besvarade inte Passionsblommans bön... )
Svar på tråden Så gifter du dig enligt etiketten!