• Aleta

Så gifter du dig enligt etiketten!

Jag hittade en rolig bok i bokhyllan här hemma:

Hur man uppträder korrekt - En bok om moderna sällskapsformer. (Tredje upplagan 1949.)

Den är riktigt rolig att läsa, det var andra tider minsann! Jag tänkte dela med mig av "adertonde kapitlet: Högtidligheter" som innehåller allt man kan behöva veta om bröllop och förlovning.
    (Jag måste bara sprätta upp sidorna först...de var visst inte så noga med etiketten här hemma. )

Jag skriver det hela som en följetong så att det blir lite spännande. Häng med om ni tycker att det är kul!

• Svar på tråden Så gifter du dig enligt etiketten!
  • Dinnajad

Precis. Det påpekade även programledaren.
    Nej jag nöjer mig nog med mina 3 tärnor + en marsalk. =)

• passionsblomman

Men hur många VAR deeet man "fick" ha då?

Dinnajad skrev 2009-03-27 17:43:36 följande:
    Precis. Det påpekade även programledaren.Nej jag nöjer mig nog med mina 3 tärnor + en marsalk. =)
  • Dinnajad

12 tärnor + 12 marsalkar(+ ett par brudnäbbar misstänker jag) var svaret.

• passionsblomman

-"vaaaaaar är bruden?"
    -"tittut"

Dinnajad skrev 2009-03-27 17:48:37 följande:
    12 tärnor + 12 marsalkar(+ ett par brudnäbbar misstänker jag) var svaret.
  • Aleta
    passionsblomman skrev 2009-03-27 17:50:37 följande:
    -"vaaaaaar är bruden?"-"tittut"
  • Aleta

"På teatern

Medan vi läst dessa rader, ha herr Ström och fröken Danfelt hunnit fram till bestämmelseorten, en teater. Här går de fram till garderoben, där han artigt hjälper fröken Danfelt av med ytterkläderna. Därefter tar han av sina egna. Under tiden ordnar hon sitt hår och sin klädsel.

I allmänhet visar någon av betjäningen dem fram till deras platser, och herr Ström går i så fall i raden med fröken Danfelt i mitten. I kväll är emellertid ingen av personalen tillhands, och herr Ström går därför framför sin dam, medan han söker upp bänkraden, där de ha sina platser, varefter han låter henne gå först till sittplatsen. Själv går han omedelbart efter och fäller ned sitsen åt henne. Han sätter sig på vänster sida om henne och har alltså - som det alltid brukas - sin dam till höger. Men om platserna varit belägna närmast en gång, så hade han som artig kavaljer satt sig ytterst, så att hans dam inte hade fått en motsido- eller mittgång blottad flank. I en loge hade han satt sig bakom sin dam."

• Aleta

Pust, man behöver en examen för att sätta sig ner.

• Red Scarlet

Haha säger de inte egentligen bara att han drar ut stolen åt henne(fäller ner sitsen) och sen sätter han sig ner själv på hennes vänstra sida? Vi får se hur många som är eleganta med det på vår bröllopsfest..tveksamt haha..

Aww det är lite gulligt det där att man ska skydda sin bordsdam. Det är som etiketten på trottoaren, mannen ska gå längst ut mot kanten för att skydda damen mot bilar och cyklister.

• Aleta

"Teaterkikarens användning
    Innan föreställningen börjat samt under mellanakterna brukar teaterpubliken roa sig med att bekika varandra. Det anses inte opassande till skillnad från besök på bio. Om man inte har kikare själv, finns sådana att hyra i garderoben. Att etiketten tillåter dessa närgångna observationer kan tyckas underligt. Men seden är gammal tradition och torde härleda sig från den tid, då det satt publik även på scenen, platserna på den s. k. avantscenen, i våra dagar ersatt av prosceniumlogerna, samt på ¨sikten att folk går på teater lika mycket för att själva beskådas som för att se.

Under mellanakterna har publiken tillfälle att sträcka på benen i hallen, foajén eller korridoren. I foajén serveras även förfriskningar. Herr Ström frågar alltså under pausen, om fröken Danfelt vill röra på sig ett litet slag. Vill hon detta, kunna de båda lämna sina platser, men, önskar hon bli sittande, så får han inte ge sig av ensam. Äro flera personer i samma sällskap, så får en kavaljer lämna sin dam endast med hennes samtycke och under förutsättning att inte andra också gå ut. I så fall får han vackert stanna kvar i hennes sällskap."

• Stjärnblomma

Kolla in folk på teatern går bra alltså, men inte på bio. Bra att veta så man inte gör bort sig när man hälsar på hos SF. Tycker för övrigt att det finns för få teaterkikare i bruk idag. Tänk så bra att kunna hålla koll på sin kavaljer efter att man nådigt givit honom tillstånd att förflytta sig några meter.

• Aleta

Jag kom på att jag kan dra nytta av en av nyheterna på BT. Gamla trådar kan dammas av igen!

Den här tråden innehåller en hel del kul och godbitar för den intresserade. Skrattande 

• JustMeAndMyLove
    Försök nr 2 (den hamnade i fel tråd):

Nu har jag debatterat hettsigt på AB ett tag så jag tänkte kanske att jag kunde få utnyttja denna tråd till att fortsätta med det medan jag ändå är uppvärmd ;)
    (Skämt å sido)

Jag är lite av en rättvise-mupp. Man blir lätt så när man har 5 syskon. 
    Och jag har länge funderat på det här med traditioner kring giftermål och deras symbolik.

Rätta mig om jag har fel nu! För jag har inte läst hela den här tråden!

Att brudöverlämning är nått jag tar avstånd från vet ni kanske. Men då känner jag ändå att det är lite orättvist att just brudöverlämningen får ta en sån himla stor plats när det diskuteras symbolik och traditioner.

För är inte det en gammal svensk tradition att man har brudtärnor?
    Någon nämnde att brudtärnorna inte enbart var "bete" för ev. kidnappare som var ute efter bruden utan också att de måste vara ogifta så de i en nödsituation kunde ersätta bruden om hon nu... försvann? eller dog? 
    Inte vet jag.

Om det nu är så, så är ju brudtärnan en mycket vidrigare tradition än brudöverlämningen!
     Hon står ju där som en stark symbol över att du är utbytbar, att mannen MÅSTE ha en brud och att det egentligen inte spelar så där jättestor roll vem bruden i slutändan blir.

Som sagt, kan var helt fel! Men om det är så tycker jag man är lite orättvis. ;)
  • Aleta
    JustMeAndMyLove skrev 2011-02-04 22:48:17 följande:
    Försök nr 2 (den hamnade i fel tråd):

Nu har jag debatterat hettsigt på AB ett tag så jag tänkte kanske att jag kunde få utnyttja denna tråd till att fortsätta med det medan jag ändå är uppvärmd ;)
    (Skämt å sido)

Jag är lite av en rättvise-mupp. Man blir lätt så när man har 5 syskon. 
    Och jag har länge funderat på det här med traditioner kring giftermål och deras symbolik.

Rätta mig om jag har fel nu! För jag har inte läst hela den här tråden!

Att brudöverlämning är nått jag tar avstånd från vet ni kanske. Men då känner jag ändå att det är lite orättvist att just brudöverlämningen får ta en sån himla stor plats när det diskuteras symbolik och traditioner.

För är inte det en gammal svensk tradition att man har brudtärnor?
    Någon nämnde att brudtärnorna inte enbart var "bete" för ev. kidnappare som var ute efter bruden utan också att de måste vara ogifta så de i en nödsituation kunde ersätta bruden om hon nu... försvann? eller dog? 
    Inte vet jag.

Om det nu är så, så är ju brudtärnan en mycket vidrigare tradition än brudöverlämningen!
     Hon står ju där som en stark symbol över att du är utbytbar, att mannen MÅSTE ha en brud och att det egentligen inte spelar så där jättestor roll vem bruden i slutändan blir.

Som sagt, kan var helt fel! Men om det är så tycker jag man är lite orättvis. ;)
    Tja, den här etikettsboken sträcker sig bara 60 år bakåt i tiden så det vet jag inte.
    Däremot så är det inte lika tydligt vad en tärna skulle betyda om man som icke insatt skulle betrakta det hela utifrån. Symboliken att tärnorna skulle gifta sig med brudgummen är inte starkare än att marskalkarna skulle gifta sig med bruden vilket antagligen var meningen i så fall. Att de skulle ta brudgummens plats - eller?

Man använder ju tärnor och marskalkar i samma utsträckning och numera ha man även börjat strunta i könet och ha den man känner sig närmast som tärna eller marskalk. Så det får man räkna som en ganska långt gången jämlikhetsprocess där folk dessutom börjar tänka utanför ramarna och kan ha en kvinnlig marskalk eller en manlig tärna.

Det man lätt kan läsa ut mellan raderna i den här gamla boken var att man valde sina tärnor och marskalkar lite efter vilka man tyckte skulle passa bra ihop som par på riktigt. Bra om de var ogifta med andra ord!

Marskalkarna hämtade "sin" tärna i hemmet och lämnade över tärnbuketten. Tärnan i sin tur lämnade över en marskalkkrans till honom, (så det var lika utbyte där).

Svar på tråden Så gifter du dig enligt etiketten!