• Aleta

Så gifter du dig enligt etiketten!

Jag hittade en rolig bok i bokhyllan här hemma:

Hur man uppträder korrekt - En bok om moderna sällskapsformer. (Tredje upplagan 1949.)

Den är riktigt rolig att läsa, det var andra tider minsann! Jag tänkte dela med mig av "adertonde kapitlet: Högtidligheter" som innehåller allt man kan behöva veta om bröllop och förlovning.
    (Jag måste bara sprätta upp sidorna först...de var visst inte så noga med etiketten här hemma. )

Jag skriver det hela som en följetong så att det blir lite spännande. Häng med om ni tycker att det är kul!

• Svar på tråden Så gifter du dig enligt etiketten!
  • passionsblomman

Hur länge HAR kvinnor fått bli präster egentligen?

Jeez skrev 2009-02-22 22:33:54 följande:
    Jag fick frågan om jag kunde vara präst på ett gammalt bondbröllop á la 100 år sen. Att jag är kvinna och inte kunde vara präst då var den lilla detaljen man inte tänkte på. Apropå att följa "så som man alltid gjort"
  • Aleta

Jag säger bara: MARSKALKKRANSAR!!
    Var har de tagit vägen? Va? Va?

passionsblomman skrev 2009-02-22 22:31:34 följande:
    Tänk, jag har ALLT roligt kvar...! Jag tror jag ska gör angt RIKTIGT unikt...göra som man gjorde förr...(att jag har barn och lever ihop med fadern till avkomman sedan tio år tänker jag i sann bt-anda fullständigt bortse ifrån, just på MIN ...åh förlåt VÅR dag)
  • Aleta

För du ska väl ha så mycket blommor det bara går?

Aleta skrev 2009-02-22 22:40:07 följande:
    Jag säger bara: MARSKALKKRANSAR!! Var har de tagit vägen? Va? Va?
  • Aleta
    Det vore ju underbart!
    Instruktioner får medfälja, eller en länk till den här tråden kanske...
    Kajsalisan skrev 2009-02-22 22:33:13 följande:
    Glöm då för guds skull inte skicka ut visitkorten i tid!!!!:D
  • Aleta

Åååh, så de är inte utdöda helt och hållet då?
    Så trevlig!

passionsblomman skrev 2009-02-22 22:41:55 följande:
    Ibland får man faktiskt binda en liten marskalkkrans eller två......och ATT jag ska ha blommor!!!!
  • Jeez

1958 togs beslutet. 1960 vigdes de första kvinnorna till tjänst i Svenska kyrkan.

passionsblomman skrev 2009-02-22 22:39:17 följande:
    Hur länge HAR kvinnor fått bli präster egentligen?
  • Kajsalisan

Men alla vet väl att man ska skicka tillbaka visitkorten och blommor! För mig är det tyvärr försent, men jag vet ju vad jag ska göra när mina väninnors kort börjar anlända!!! Det är ju en tröst. Men från inbjudan och framåt är jag med!

Aleta skrev 2009-02-22 22:42:02 följande:
    Det vore ju underbart!Instruktioner får medfälja, eller en länk till den här tråden kanske...
  • passionsblomman

Nä, inte alls, och de är fina också!

För att inte TALA om en riktig Myrtenkrona...det är nog bland det pilligaste jobb man kan göra-men himla fint. I skolan behövde vi inte ens linda en hel, för fröken visste väl vad som skulle hänt med humöret då...ÄNDÅ har jag sällan hört så många svordomar från så vackra kvinnor...
    (jag gjorde hela min och sedan en till i ett specialarbete, men så blev jag ju galenförklarad av resten också...)

Förr fick små bebisflickor ofta myrtenplantor som skulle vårdas till giftasdags och då lindas krona av.

Aleta skrev 2009-02-22 22:42:47 följande:
    Åååh, så de är inte utdöda helt och hållet då? Så trevlig!
  • Kajsalisan

Får jag en dotter ska minnsan jag hon få en myternplanta. Kanske är bra att odla i kruka då om hon så småningom vill flytta?!

passionsblomman skrev 2009-02-22 22:47:43 följande:
    Nä, inte alls, och de är fina också!För att inte TALA om en riktig Myrtenkrona...det är nog bland det pilligaste jobb man kan göra-men himla fint. I skolan behövde vi inte ens linda en hel, för fröken visste väl vad som skulle hänt med humöret då...ÄNDÅ har jag sällan hört så många svordomar från så vackra kvinnor... (jag gjorde hela min och sedan en till i ett specialarbete, men så blev jag ju galenförklarad av resten också...)Förr fick små bebisflickor ofta myrtenplantor som skulle vårdas till giftasdags och då lindas krona av.
Svar på tråden Så gifter du dig enligt etiketten!