• Aleta

Så gifter du dig enligt etiketten!

Jag hittade en rolig bok i bokhyllan här hemma:

Hur man uppträder korrekt - En bok om moderna sällskapsformer. (Tredje upplagan 1949.)

Den är riktigt rolig att läsa, det var andra tider minsann! Jag tänkte dela med mig av "adertonde kapitlet: Högtidligheter" som innehåller allt man kan behöva veta om bröllop och förlovning.
    (Jag måste bara sprätta upp sidorna först...de var visst inte så noga med etiketten här hemma. )

Jag skriver det hela som en följetong så att det blir lite spännande. Häng med om ni tycker att det är kul!

• Svar på tråden Så gifter du dig enligt etiketten!
  • ozita

Hatt är det bästa! Försöker övertala mannen min att ha smoking och hatt på bröllopet, tror jag är på väg att lyckas!

• passionsblomman

Aleta: apropå religionstrådarna: det står ju skrivet:"bed så skall du få.."

och så mkt snabbare kunde man ju inte begärt det...under en timme.
    Jag behöver inga ytterligare bevis-Gud finns och Han är god!

passionsblomman skrev 2009-02-21 20:32:24 följande:
    Jag är bönhörd! Kolla killarna i EMD ikväll!!! Jag vill åka hiss med Danny!
  • Kajsalisan

Nej, man kan ju bara gissa nu hur detta skulle slutat, förkastad av släkt och vänner att vandra genom livet i ensamhet som en utstött. Tack för denna tråden!!

Aleta skrev 2009-02-21 19:26:50 följande:
    Ojojoj, vilken tur att jag startade den här tråden, det hade ju aldrig gått för sig!
  • Aleta

Bravo!
    Mer hattar!
    (Vi hade tema: Hatt på vårt bröllop.)

Maken fick en cool panamahatt i födelsedagspresent och den har han på sig nästan hela sommaren.

ozita skrev 2009-02-21 20:49:19 följande:
    Hatt är det bästa! Försöker övertala mannen min att ha smoking och hatt på bröllopet, tror jag är på väg att lyckas!
  • Aleta

Förresten: Var det någon som tänkte på det där med svensexa/möhippa?
    Det var inte marskalk/tärna som ordnade den utan helt enkelt vänner till fästmannen/fästmön och alla vännerna var med, manliga som kvinnliga.
    (Det där med tärna/marskalk tror jag är väldigt nytt, det hörde jag första gången här på BT.)

• passionsblomman

Det tror jag med, för så var et aldrig hemmavid förut när folk gifte sig. Inte heller ar det så förbaskat noga om man var bjuden på själva bröllopet för den delen.

Aleta skrev 2009-02-21 21:55:42 följande:
    Förresten: Var det någon som tänkte på det där med svensexa/möhippa?Det var inte marskalk/tärna som ordnade den utan helt enkelt vänner till fästmannen/fästmön och alla vännerna var med, manliga som kvinnliga.(Det där med tärna/marskalk tror jag är väldigt nytt, det hörde jag första gången här på BT.)
  • Aleta

Jag håller med, det brukar vara kompisar som vill fira och ha roligt med den som ska gifta sig, om man ska på bröllopet eller inte är inte så intressant.

passionsblomman skrev 2009-02-21 22:00:04 följande:
    Det tror jag med, för så var et aldrig hemmavid förut när folk gifte sig. Inte heller ar det så förbaskat noga om man var bjuden på själva bröllopet för den delen.
  • mysifer

detta är verkligen en hysteriskt rolig tråd

• Aleta

mysifer skrev 2009-02-21 22:29:35 följande:

detta är verkligen en hysteriskt rolig tråd

Vad författaren E. Tikett hade blivit glad om han/hon visste hur vi fullkomligen suger i oss alla goda råd för den moderna människan...60 år senare!
  • Aleta

Här kommer en liten bit till:

"Bröllopstelegram

Gäster, som deltaga i bröllopsmåltiden, sända inte lyckönskningstelegram. Övriga gratulanter adressera sina lyckönskningstelegram till brudens hem eller dit bröllopet firas under begagnandet av titulaturen "Brudparet Tistelblom"."

Svar på tråden Så gifter du dig enligt etiketten!