• Aleta

Så gifter du dig enligt etiketten!

Jag hittade en rolig bok i bokhyllan här hemma:

Hur man uppträder korrekt - En bok om moderna sällskapsformer. (Tredje upplagan 1949.)

Den är riktigt rolig att läsa, det var andra tider minsann! Jag tänkte dela med mig av "adertonde kapitlet: Högtidligheter" som innehåller allt man kan behöva veta om bröllop och förlovning.
    (Jag måste bara sprätta upp sidorna först...de var visst inte så noga med etiketten här hemma. )

Jag skriver det hela som en följetong så att det blir lite spännande. Häng med om ni tycker att det är kul!

• Svar på tråden Så gifter du dig enligt etiketten!
  • Aleta

Men man behövde ju inte fundera så mycket kanske.

Den där bröllopsvisan inser jag att vi alltid har haft en version av i vår familj. Pappa såg till att duplicera den till alla bröllop i släkten.
    Tur att han inte hade några söner, han var nämligen känd för sina humoristiska tal!

didis skrev 2009-02-23 18:06:30 följande:
    Å vilken tuur att de talar om i vilken ton talen skall hållas för det voore ju förskräckligt om brudgummens far höll ett gladlynt tal!!Undrar om det var såhär det gick till eller om det bara var det man skulle sträva efter? För en annan (men jag erkänner - jag är inte modern) känns det lite... styltigt.
  • PelleBumlan

Äääälskar den här tråden! Suger i mig all information om etiketten. Mer, mer, mer........

• marsros

Brudparet har ingen skyldighet att tala. Tal för kvinnan hålles ej.

Shit det här får inte min man se...jag har ju tvingat honom att hålla tal. Med darrande underläpp sa han att ok måste han så måste han

• Aleta

Haha!
    Nu får han ångra att han inte hänger på BT!

marsros skrev 2009-02-24 10:28:06 följande:
    Brudparet har ingen skyldighet att tala. Tal för kvinnan hålles ej.Shit det här får inte min man se...jag har ju tvingat honom att hålla tal. Med darrande underläpp sa han att ok måste han så måste han
  • Aleta

"Tackkort och tackvisit

Efter bröllopet skall tacksägelsekort sändas till alla som deltagit i bröllopsmåltiden eller på annat sätt uppvaktat vid lysning och bröllop. Till dem som endast övervarit vigselakten behöver inga tacksägelsekort sändas. Det är inte nödvändigt att sända dessa kort innan smekmånaden gått till ända, men bättre är det om det kan ske tidigare. Ett sådant tacksägelsekort ser ut ungefär så här:

För all vänlig hågkomst på vår
    bröllopsdag och för alla hyll-
    ningar framföra vi vårt hjärtli-
    gaste tack.
    Allan och Eva Tistelblom
    född Rosentagg

Att tacksägelsekorten sändas av brudens föräldrar å de nygiftas vägnar anses med rätt mindre fint.

I stället för tackkort kunna gemensamhetskort eller visitkort med påskrift "p. r." sändas enligt reglerna i kapitlet Visitkorten och deras användning.

Under smekmånaden ha de nygifta inga sällskapliga plikter. Först efter en månad dyka de åter upp och kunna då arrangera en bjudning för släkt och vänner i sitt nya hem. De sålunda inbjudna äro skyldiga att avlägga tackvisit för inbjudan. Före denna bjudning skola de nyförmälda emellertid avlägga besök hos varandras föräldrar och vänner och tacka för bröllopet.

Gästerna tacka för bröllopsmåltiden i vanlig ordning såsom efter en bjudning (se kap. Inbjudan). Tacket skall naturligtvis riktas till värdfolket (brudens föräldrar.)"

• elsi

Jag undrar om kronprinsessen skulle behöva lite råd?

• Jeez

Jag misstänker att hon får många. Snacka om att ha "folk" som lägger sig i hur det ska vara...de flesta av er blivande brudar ligger i lä där (om inte alla).

elsi skrev 2009-02-24 14:17:50 följande:
    Jag undrar om kronprinsessen skulle behöva lite råd?
  • elsi

tror ni hovet ha denna etikett boken på hyllan någonstans ?

• Svanboet

Tycker det känns lite som Terraz-Wahlberg personifierad...

Nej kanske man ska ta lite noter under visningarna från hennes och Daniels bröllop så man inte gör det "mindre fint" själv.

• Kajsalisan

Ja bara de inte glömmer visitkorten Daniel Westling gymägare, Viktoria Bernadotte, kronprinsessa.. Låter fint det! hihihi

Svar på tråden Så gifter du dig enligt etiketten!