• Aleta

Så gifter du dig enligt etiketten!

Jag hittade en rolig bok i bokhyllan här hemma:

Hur man uppträder korrekt - En bok om moderna sällskapsformer. (Tredje upplagan 1949.)

Den är riktigt rolig att läsa, det var andra tider minsann! Jag tänkte dela med mig av "adertonde kapitlet: Högtidligheter" som innehåller allt man kan behöva veta om bröllop och förlovning.
    (Jag måste bara sprätta upp sidorna först...de var visst inte så noga med etiketten här hemma. )

Jag skriver det hela som en följetong så att det blir lite spännande. Häng med om ni tycker att det är kul!

• Svar på tråden Så gifter du dig enligt etiketten!
  • didis

Nej hörrö , niandet avskaffades med du-reformen vid slutet av 60/början av 70-talet. Under hela min uppväxt har jag aldrig använt "ni" till någon och jo, 1982 var jag inte bara född utan gick i skolan också

Mycket annat kan jag tro har förändrats i Sverige under åren dock, inte minst telefonkulturen. Minns ni tiden då det var god ton att betala 1 krona om man lånade telefonen hemma hos någon annan??

elsi skrev 2009-02-27 17:27:56 följande:
    När jag flyttade till Malmö från England innan de flesta härinne var född ... Nja det var 1982, så lärde jag mig då att Hallå var ett mycket fullt ord, och inte bara på telefonen, och jag svarade alltid.. "hos Novén"Jag kan tillägga att man skulle också säga "Ni" till någon man inte kände eller till chefen till ex.Oj vad Sverige ha förändrats!!
  • passionsblomman

Hihi! Ja jag minns!

didis skrev 2009-02-27 20:39:41 följande:
    Nej hörrö , niandet avskaffades med du-reformen vid slutet av 60/början av 70-talet. Under hela min uppväxt har jag aldrig använt "ni" till någon och jo, 1982 var jag inte bara född utan gick i skolan också Mycket annat kan jag tro har förändrats i Sverige under åren dock, inte minst telefonkulturen. Minns ni tiden då det var god ton att betala 1 krona om man lånade telefonen hemma hos någon annan??
  • Svanboet

Jahaja... jag har då alltid trott att de som svarade Hallå i telefonen var de som var för uppsnoffsiga för att säga Hej, värst vad ohyffsad jag är! Ska kanske tillägga att jag hör till den yngre generationen som knappt hunnit in i världen -82.

• Aleta

"Ute i världen

1. På gatan

Trafiken på gator och vägar är underkastade vägtrafikstadgan och ordningsstadgan för rikets städer. För att reglera ordningen i våra dagars brokiga gatuvimmel har man anordnat trafikveckor och trafikpropaganda. Polis med högtalare står i gatukorsningen och hutar åt Laura*, som springer utanför de gula strecken eller cyklar mot rött ljus. Samhället har intresse av att allt går friktionsfritt. Men för att livet på gatan skall flyta lugnt och ordnat, fordras av var person även mycket som inte kan övervakas av ordningspolisen."

*Förr kallade man en vimsig kvinna (i trafiken) för Laura. Det vet jag för att farmor hette Laura som andranamn och hon avskydde det.

• Aleta

"Ett sorgligt exempel

Enok Drullén stiger sent upp och måste skynda sig för att inte komma försent till kontoret. Han hinner inte äta sin bulle till kaffet, som han stjälper i sig på stående fot, utan springer mumsande och tuggande ut på gatan, där han knäpper väst och rock och rättar till slipsen. I brådskan rusar han rakt på Laura Hafsberg, som befinner sig i en liknande situation - hon har inte haft tid att stänga handväskan eller få på sig sina handskar - och bums, de törna ihop, och där ligger spegel, puderdosa och väska på trottoaren. Att Drullén har munnen full av bullen och gör fåfänga försök att mumla fram en ursäkt, förbättrar inte situationen."

• Jeez

Vad bra att du tar upp allt det här, men vad gör man när katastrofen mellan Enok och Laura är ett faktum? Eller är det här kärlekshistorien börjar? (Var är min egen bok? Jag hittar den inte...)

• Aleta

Jag vet inte är svaret på båda frådorna.
    Det var Eva och Allan som gifte sig i boken.
    Vi får se hur det går för Enok och Laura, kan det tänkas uppstå ljuv musik även efter ett sådant här drulligt beteende?

Jeez skrev 2009-02-28 23:14:25 följande:
    Vad bra att du tar upp allt det här, men vad gör man när katastrofen mellan Enok och Laura är ett faktum? Eller är det här kärlekshistorien börjar? (Var är min egen bok? Jag hittar den inte...)
  • Aleta

...för boken vet jag var den är, har du kollat på tredje hyllan?

• Jeez

Om du har min bok på tredje hyllan, inte undra på att jag inte hittar den hemma hos mig!

• Svanboet

Jag måste försöka komma ihåg att se mig för nästa gång jag äter frukost i farten (dagligt beteende för mig som pendlar långt)

Svar på tråden Så gifter du dig enligt etiketten!