• Aleta

Så gifter du dig enligt etiketten!

Jag hittade en rolig bok i bokhyllan här hemma:

Hur man uppträder korrekt - En bok om moderna sällskapsformer. (Tredje upplagan 1949.)

Den är riktigt rolig att läsa, det var andra tider minsann! Jag tänkte dela med mig av "adertonde kapitlet: Högtidligheter" som innehåller allt man kan behöva veta om bröllop och förlovning.
    (Jag måste bara sprätta upp sidorna först...de var visst inte så noga med etiketten här hemma. )

Jag skriver det hela som en följetong så att det blir lite spännande. Häng med om ni tycker att det är kul!

• Svar på tråden Så gifter du dig enligt etiketten!
  • Aleta

Ok, jag har varit lat, men nu behöver vi alla lite hyfs!

"Allmäna regler

Nu skola vi räkna upp några allmänna regler, som man har att iakttaga vid besök i någon av de nämnda lokalerna, och som herr Ström och fröken Danfelt veta besked om.

Till teaterföreställningar och konserter kommer man i god tid. Ofta brukar man numera stänga dörrarna till salongen, när föreställningen börjar, och senkomna besökare få vänta till nästa akt eller nummer. Men där detta ej sker, bör man vänta i bakgrunden tills paus inträder.

Man sitter inte och pratar med varandra om prestationerna under en pågående föreställning.

Man prasslar inte med papperspåsar eller sötsaker - det stör andra.

Man blir inte sittande, när någon vill gå in eller ut genom bänkraden.

Man vänder ansiktet och inte ryggslutet mot de i samma bänkrad sittande personerna, när man går till eller från sin plats.

Man skrattar eller fnissar inte åt en tragedi, som kanske griper andra.

Man lämnar absolut inte sin plats under pågående akt eller nummer. Måste man med sista tåget eller något lika viktigt så stannar man efter sista pausen i bakgrunden, så att man i tysthet kan avlägsna sig."

• Aleta

Och kan någon förklara för mig hur man får ihop de här två påståendena med varandra?
    Man fick ju inte sitta ner om någon gick ut, men när man själv går ut så sitter det en massa folk där som man inte ska vända rumpan mot.

"Man blir inte sittande, när någon vill gå in eller ut genom bänkraden.

Man vänder ansiktet och inte ryggslutet mot de i samma bänkrad sittande personerna, när man går till eller från sin plats."

• TinkerBelle

Hmm inte helt lätt!

Aleta skrev 2009-03-26 23:17:01 följande:
    Och kan någon förklara för mig hur man får ihop de här två påståendena med varandra?Man fick ju inte sitta ner om någon gick ut, men när man själv går ut så sitter det en massa folk där som man inte ska vända rumpan mot. "Man blir inte sittande, när någon vill gå in eller ut genom bänkraden.Man vänder ansiktet och inte ryggslutet mot de i samma bänkrad sittande personerna, när man går till eller från sin plats."
  • Svanboet

Det menas nog att de sittande är de personer som har sin plats på samma rad MEN som givetvis står upp när någon vill gå förbi. Det anses säkert mindre trevligt ändå att trycka rumpan mot midjeområdet på den man ska gå förbi också. Fast... hur kul är det att gnugga näsor då?

• Dinnajad

Jag hörde ett påstående i lokalradion häromdan. I en tävling frågade de hur många tärnor som var max enligt etiketten.

Är det nån som vill gissa vad svaret var?

• monkay

Kanske 2?

Dinnajad skrev 2009-03-27 10:18:18 följande:
    Jag hörde ett påstående i lokalradion häromdan. I en tävling frågade de hur många tärnor som var max enligt etiketten.Är det nån som vill gissa vad svaret var?
  • TinkerBelle

Enligt etiketten upp till tolv tärnor, men med det större antalet ett större bröllop.

Dinnajad skrev 2009-03-27 10:18:18 följande:
    Jag hörde ett påstående i lokalradion häromdan. I en tävling frågade de hur många tärnor som var max enligt etiketten.Är det nån som vill gissa vad svaret var?
  • Svanboet

Ja tänk om alla gästerna var tärnor eller marskalkar - då blir det ju ingen som sitter i bänkarna

TinkerBelle skrev 2009-03-27 12:14:27 följande:
    Enligt etiketten upp till tolv tärnor, men med det större antalet ett större bröllop.
Svar på tråden Så gifter du dig enligt etiketten!