• Aleta

Så gifter du dig enligt etiketten!

Jag hittade en rolig bok i bokhyllan här hemma:

Hur man uppträder korrekt - En bok om moderna sällskapsformer. (Tredje upplagan 1949.)

Den är riktigt rolig att läsa, det var andra tider minsann! Jag tänkte dela med mig av "adertonde kapitlet: Högtidligheter" som innehåller allt man kan behöva veta om bröllop och förlovning.
    (Jag måste bara sprätta upp sidorna först...de var visst inte så noga med etiketten här hemma. )

Jag skriver det hela som en följetong så att det blir lite spännande. Häng med om ni tycker att det är kul!

• Svar på tråden Så gifter du dig enligt etiketten!
  • Aleta

Svanboet skrev 2009-03-03 08:01:50 följande:

Jag måste försöka komma ihåg att se mig för nästa gång jag äter frukost i farten (dagligt beteende för mig som pendlar långt)
    Ajajaj, jag hoppas att du inte dricker pilsner också!

"Man äter inte smörgås eller dricker pilsner på gatan

God ton fordrar, att man inomhus klätt sig fullt färdig, inte rusar eller springer bland övriga trafikanter och inte tuggar på gatan.

Tuggandet tarvar sitt särskilda omnämnande. Det finns ju kiosker, som sälja frukt och karameller, glasstånd under heta sommardagar och korvstånd på natten. Får man inte intaga sådan förtäring på gatan? Nej, åtminstone går man inte promenera omkring med en korv eller en glasspinne i handen. Det må vara tillåtet för barn och enklare individer, men en stadgad person, som springer omkring och äter smörgås eller korv eller dricker pilsner på gatan, drar onekligen uppmärksamheten till sig på ett mindre angenämt sätt. Inte heller verkar det något vidare srädat, när en del ynglingar med hesa målbrottsröster stå flinande och gastande kring ett korvstånd med munnen full och hindra trafiken. Man äter vad man tillhandlat sig i skymundan, bakom korvståndet eller i skuggan på en bänk och går sedan vidare. Det är allt så naturligt, att det inte tarvar några långa motiveringar, ty ingen vill väl på ett störande och löjligt sätt dra uppmärksamheten till sig."
  • Nancy Drew

Jag höll på att missa denna underbara tråd.
    Jag måste börja hänga på BT mer!

• Stjärnblomma

Så jag får inte äta glass på stan längre!
    Men om jag tänker efter så kanske jag kan räknas till "barn och enklare individer" - jag har iallafall barnasinnet kvar, och särskilt förnäm är jag inte när jag sitter här i utslitna mysbyxor.

• passionsblomman

Ha ha!ag vet en tjej som vägrar i sten att äta glass, korv eller ngt som helst ute på stan. Hon säger att "Nä för det GÖR man bara inte!"
    Det sa hon när hon var 15-16 år redan, och det är nog den enda i min ålder jag vet tycker så...
    Hon MÅSTE ju ha den här boken...

Stjärnblomma skrev 2009-03-03 13:29:41 följande:
    Så jag får inte äta glass på stan längre! Men om jag tänker efter så kanske jag kan räknas till "barn och enklare individer" - jag har iallafall barnasinnet kvar, och särskilt förnäm är jag inte när jag sitter här i utslitna mysbyxor.
  • Nancy Drew

Nu har jag läst ikapp också. "Enklare individer"... jojo.

När boken är slut kan jag börja citera från min fina planch "Herrarnas kom-ihåg" från tidigt 60-tal.

(Nu vet alla som varit hemma hos mig vem Nancy Drew är).

• Svanboet

Jag är säker på att jag har läst detta på fler ställen! Jag kanske har boken gömd i bokhyllan hemma jag också

Nej jag brukar inte ha för vana att dricka pilsner för jag kör till jobbet. Vet att det var en äldre dam som i en insändare som klagade på alla som åt hamburgare från Mc på spårvagnen - hon lärde nog sig detta som ung.

• Diz

Nancy Drew, för oss som inte har haft äran att vara hemma hos dig... Kan du inte berika oss med några citat från nämnda plansch?

• Aleta

"Man varken rusar eller drar benen efter sig

Men vi återvända till Drullén. Man får inte rusa, men man får inte heller gå så sävligt på gatan att man därigenom hindrar andra människor. Lika litet som det passar sig att knuffas och tränga sig fram, lika litet anstår det någon att dra benen efter sig - i synnerhet om man är flera i sällskap - och på så sätt gå i vägen för andra. Råkar man stöta emot någon, kan man be om ursäkt - en herre lyfter därvid på hatten, en dam böjer lätt på huvudet - men att stoppa upp trafiken genom att gå och söla, eller att ställa sig i vägen, medan man pratar med andra - för det finns ingen ursäkt.

Drullén och fröken Laura äro emellertid gamla bekanta, de svälja sin förargelse över det lilla missödet och böja sig ned för att plocka upp Lauras toalettsaker och väska. Enok lutar sig ned utan att böja på knäna och stöter naturligtvis till en äldre dam, som just passerar. Laura bär sig lika otympligt åt och visar sitt välsvarvade ryggslut för gatans övriga trafikanter. Båda glömde de den lilla regeln, att man böjer knäna och lätt hukar sig ned istället för att stå på huvudet med stjärten i vädret, när man vill ta upp något från marken."

• passionsblomman

Stjärten i vädret! Jo jag tackar!
    Undra r vad de hade sagt omdagens brallor? både tjejernas med låg midja så hela kalaset syns därbak när mammorna står på huk och kär på sina barn vid barnvagnarna på stan och häng-modet som visar unga killars kallinar så intet återstår att fantisera om för förbirusande drulletanter..

Aleta skrev 2009-03-04 13:14:49 följande:
    "Man varken rusar eller drar benen efter sigMen vi återvända till Drullén. Man får inte rusa, men man får inte heller gå så sävligt på gatan att man därigenom hindrar andra människor. Lika litet som det passar sig att knuffas och tränga sig fram, lika litet anstår det någon att dra benen efter sig - i synnerhet om man är flera i sällskap - och på så sätt gå i vägen för andra. Råkar man stöta emot någon, kan man be om ursäkt - en herre lyfter därvid på hatten, en dam böjer lätt på huvudet - men att stoppa upp trafiken genom att gå och söla, eller att ställa sig i vägen, medan man pratar med andra - för det finns ingen ursäkt.Drullén och fröken Laura äro emellertid gamla bekanta, de svälja sin förargelse över det lilla missödet och böja sig ned för att plocka upp Lauras toalettsaker och väska. Enok lutar sig ned utan att böja på knäna och stöter naturligtvis till en äldre dam, som just passerar. Laura bär sig lika otympligt åt och visar sitt välsvarvade ryggslut för gatans övriga trafikanter. Båda glömde de den lilla regeln, att man böjer knäna och lätt hukar sig ned istället för att stå på huvudet med stjärten i vädret, när man vill ta upp något från marken."
  • Nancy Drew
    Diz skrev 2009-03-03 23:44:27 följande:
    Nancy Drew, för oss som inte har haft äran att vara hemma hos dig... Kan du inte berika oss med några citat från nämnda plansch?
    Jag lovar att det kommer tids nog. Kanske redan ikväll.
Svar på tråden Så gifter du dig enligt etiketten!