Svanboet skrev 2009-03-03 08:01:50 följande:
Jag måste försöka komma ihåg att se mig för nästa gång jag äter frukost i farten (dagligt beteende för mig som pendlar långt)
Ajajaj, jag hoppas att du inte dricker pilsner också!
"Man äter inte smörgås eller dricker pilsner på gatan
God ton fordrar, att man inomhus klätt sig fullt färdig, inte rusar eller springer bland övriga trafikanter och inte tuggar på gatan.
Tuggandet tarvar sitt särskilda omnämnande. Det finns ju kiosker, som sälja frukt och karameller, glasstånd under heta sommardagar och korvstånd på natten. Får man inte intaga sådan förtäring på gatan? Nej, åtminstone går man inte promenera omkring med en korv eller en glasspinne i handen. Det må vara tillåtet för barn och enklare individer, men en stadgad person, som springer omkring och äter smörgås eller korv eller dricker pilsner på gatan, drar onekligen uppmärksamheten till sig på ett mindre angenämt sätt. Inte heller verkar det något vidare srädat, när en del ynglingar med hesa målbrottsröster stå flinande och gastande kring ett korvstånd med munnen full och hindra trafiken. Man äter vad man tillhandlat sig i skymundan, bakom korvståndet eller i skuggan på en bänk och går sedan vidare. Det är allt så naturligt, att det inte tarvar några långa motiveringar, ty ingen vill väl på ett störande och löjligt sätt dra uppmärksamheten till sig."