• Aleta

Så gifter du dig enligt etiketten!

Jag hittade en rolig bok i bokhyllan här hemma:

Hur man uppträder korrekt - En bok om moderna sällskapsformer. (Tredje upplagan 1949.)

Den är riktigt rolig att läsa, det var andra tider minsann! Jag tänkte dela med mig av "adertonde kapitlet: Högtidligheter" som innehåller allt man kan behöva veta om bröllop och förlovning.
    (Jag måste bara sprätta upp sidorna först...de var visst inte så noga med etiketten här hemma. )

Jag skriver det hela som en följetong så att det blir lite spännande. Häng med om ni tycker att det är kul!

• Svar på tråden Så gifter du dig enligt etiketten!
  • Svanboet

Låter ju modernt och bra... bortsett från det där med att vara i tid. Det verkar glömskan ha tagit i sin linda!

• Svanboet

Brukar inte bruden hålla buketten själv under i stort sett hela cermonin? Bara "låna ut" den under tiden man växlar ringar?

• Jeez

nu för tiden gör ju brudar som dom vill *himlar med ögonen*

Svanboet skrev 2009-02-23 14:03:41 följande:
    Brukar inte bruden hålla buketten själv under i stort sett hela cermonin? Bara "låna ut" den under tiden man växlar ringar?
  • Aleta

*rodnar*
    Körde fel i höstas när vi skulle på bröllop. Kom in på parkeringen ungefär samtidigt som brudparet. Vi sprang så att vi kom före dem till kyrkan!

Svanboet skrev 2009-02-23 14:02:34 följande:
    Låter ju modernt och bra... bortsett från det där med att vara i tid. Det verkar glömskan ha tagit i sin linda!
  • Aleta

Sprang OCH blundade givetvis så att vi inte skulle se dem innan kyrkan!

Aleta skrev 2009-02-23 14:42:14 följande:
    *rodnar*Körde fel i höstas när vi skulle på bröllop. Kom in på parkeringen ungefär samtidigt som brudparet. Vi sprang så att vi kom före dem till kyrkan!
  • Jeez

Vilken tur, annars är det ju ert fel om det regnar på deras äktenskap...

Aleta skrev 2009-02-23 14:43:34 följande:
    Sprang OCH blundade givetvis så att vi inte skulle se dem innan kyrkan!
  • Aleta

"Bröllopsfesten

Herrskapet Rosentagg får nu en alldeles särskild brådska. De skola nämligen vara först hemma för att ta emot brudföljet och placera alla gäster på sina platser vid bordet. Bordsplacering är följande:
    . _________
    Brudens far I I Tärnor och
    I I marskalkar
    Brudgummens mor I I
    I I Övriga gäster
    Prästen I I
    I I
    Bruden I I
    I I Hederspar
    Brudgummen I I
    I I
    Brudens mor I I
    I I Övriga gäster
    Brudgummens far I I
    I I Tärnor och
    Anförvant I_______I marskalkar

Bordets förnämsta plats innehas av brudparet, som går först in i matsalen, följt av värden med sin dam (brudens far och brudgummens mor), därefter prästen och de andra gästerna i rangordning samt tärnor och marskalkar och sist värdinnan med kavaljer (brudgummens far).

. Marskalkar och tärnor
    . _______________________________
    . I I
    Anförvant I I
    I ______________________I I
    Brudgummens far I I Marskalkar och tärnor
    I I
    Brudens mor I I
    I I
    Brudparet I I Hedersgäster
    I I
    Prästen I I
    I I Anhöriga
    Brudgummens mor I ----------------------I
    I I
    Brudens far I_____________________________I
    . Anhöriga

Välkomsttalet, som hålles vid första vinrätten, ev. soppan, åligger värden, redaktör Rosentagg, som hälsar gästerna välkomna, tackar för deras hyllning till det unga paret och gläder sig åt att ha fått vara med om denna lyckliga dag. Brudgummens far besvarar hälsningstalet vid varmrätten och vänder sig dessutom till brudparet i mera allvarliga ord. Strax före desserten håller prästen sitt tal, och därefter håller någon av gästerna, en av brudgummens vänner, ett mera gladlynt tal, marskalkar och tärnor läsa (gärna versifierade) epos samt bröllopstelegrammen, och sist håller brudgummens fader tacktalet. Brudparet har ingen skyldighet att tala. Tal för kvinnan hålles ej.

Vid desserten läses även andra alster, såsom bröllopsvisan, som handla om brudparets kärlekssaga, etc. och denna visa bör vara duplicerad och ligga vid varje kuvert.

Efter måltiden förtsätter festligheten vanligen med dans. Första dansen dansas av brudgummen med brud samt av marskalkar med vad var sin tärna. Vid de följande danserna föra marskalkarna i tur och ordning bruden och brudgummen tärnorna. Vid lämpligt tillfälle försvinner brudparet, för att anträda bröllopsresan och smekmånaden."

• Aleta

Äsch, borden blev knas.

................_________
    Brudens far.....I I Tärnor och
    ................I I marskalkar
    Brudgummens mor.I I
    ................I I Övriga gäster
    Prästen.........I I
    ................I I
    Bruden..........I I
    ................I I Hederspar
    Brudgummen......I I
    ................I I
    Brudens mor.....I I
    ................I I Övriga gäster
    Brudgummens far.I I
    ................I I Tärnor och
    Anförvant.......I_______I marskalkar

• Aleta

Men! Hur ska jag göra?

Brudens far
    Brudgummens mor
    Prästen
    Bruden
    Brudgummen
    Brudens mor
    Brudgummens far
    Anförvant

Mittemot brudparet sitter ett hederspar eller hedersgäster om det är fler.

Längs tungorna har man antingen tärnor och marskalkar på ena och anhöriga på andra.

Alternativt har man Tärnor och marskalkar på yttersidorna av tungorna och övriga gäster på innersidorna om någon förstår vad jag menar.

• didis
    Aleta skrev 2009-02-23 17:57:49 följande:
    Brudgummens far besvarar hälsningstalet vid varmrätten och vänder sig dessutom till brudparet i mera allvarliga ord. Strax före desserten håller prästen sitt tal, och därefter håller någon av gästerna, en av brudgummens vänner, ett mera gladlynt tal, marskalkar och tärnor läsa (gärna versifierade) epos samt bröllopstelegrammen, och sist håller brudgummens fader tacktalet. Brudparet har ingen skyldighet att tala. Tal för kvinnan hålles ej.Vid desserten läses även andra alster, såsom bröllopsvisan, som handla om brudparets kärlekssaga, etc. och denna visa bör vara duplicerad och ligga vid varje kuvert.
    Å vilken tuur att de talar om i vilken ton talen skall hållas för det voore ju förskräckligt om brudgummens far höll ett gladlynt tal!!

Undrar om det var såhär det gick till eller om det bara var det man skulle sträva efter? För en annan (men jag erkänner - jag är inte modern) känns det lite... styltigt.
Svar på tråden Så gifter du dig enligt etiketten!