• Aleta

Så gifter du dig enligt etiketten!

Jag hittade en rolig bok i bokhyllan här hemma:

Hur man uppträder korrekt - En bok om moderna sällskapsformer. (Tredje upplagan 1949.)

Den är riktigt rolig att läsa, det var andra tider minsann! Jag tänkte dela med mig av "adertonde kapitlet: Högtidligheter" som innehåller allt man kan behöva veta om bröllop och förlovning.
    (Jag måste bara sprätta upp sidorna först...de var visst inte så noga med etiketten här hemma. )

Jag skriver det hela som en följetong så att det blir lite spännande. Häng med om ni tycker att det är kul!

• Svar på tråden Så gifter du dig enligt etiketten!
  • Jeez

*fnissar* är man en tölp om tjejen vill att man ska titta men man inte gör det? Och hur ska jag som tjej egentligen förhålla mig till det hela? Jag kanske vill att mannen ska kunna ta emot mig om jag trillar baklänges?

(mina sidor var fö sprättade)

• Elide

Från att ha varit en världigt irriterande och otroligt jobbig morgon har den nu blivit så mycket ljusare. Man behöver verkligen detta. Så det finns ett speceillt sätt man åker hiss också. trodde bara att man kunde gå in i hissen och sedan ut. Men hade tydligen fel. Måste få höra detta med hissen så man inte gör fel nästa gång man åker. :)

• Elide

Måste verkligen försöka hitta denna bok någonstanns. Den är verkligen ett måste i min bokhylla. Den ska stå på hedersplats bredvid Magdalena Ribbings "Stora Etikettboken".

• aikidoaasa
    didis skrev 2009-02-20 18:15:21 följande:
    Men hon var inte fräck som slängde deras blommor?? En del har tolkat "vett o etikett" på sitt egna lilla vis...
    Egentligen inte... förr var det fräckt att inte se till att en gåva levererades i god tid innan festligheterna. Värdinnan hade ändå tillräckligt att göra utan att behöva leta i "panik" efter en vas och sedan stå och skära nya skåror i blommorna... och tänkt om hon skulle vara så stressad av allt annat så att hon skulle skära sig i den här processen! Helt hemskt! Nej, värdinnan skulle vara tillgänglig hela tiden för alla sina gäster och gömma undan sig.
  • aikidoaasa

... inte gömma undan sig skulle det ju stå!

• Aleta

Det var inte illa, sprättade, någon var riktigt bevandrad i etiketten minsann!

Här var halva första kapitlet sprättat, sedan har man nöjt sig med kapitlet om inbjudan och lite småbitar här och där, som titlar och affärslivets och förvärvsarbetets etikett.

Jeez skrev 2009-02-21 09:16:44 följande:
    *fnissar* är man en tölp om tjejen vill att man ska titta men man inte gör det? Och hur ska jag som tjej egentligen förhålla mig till det hela? Jag kanske vill att mannen ska kunna ta emot mig om jag trillar baklänges?(mina sidor var fö sprättade)
  • Aleta

Nu ska jag snart åka in till sta'n, så här kommer det ni har väntat på: Första delen om själva bröllopet!

"3. Bröllop

Antingen vigseln sker borgerligt eller kyrkligt måste lysningsbevis företes inför vigselförrättaren. Man äger rätt att välja vilken präst och vilken behörig borgerlig vigselförrättare man önskar. borgerlig vigsel kan förrättas i tjänsterum ellerb vilken lämplig lokal som helst, kyrklig i kyrkan, sakristian, pastorsexpeditionen, hemmet, förhyrd lokal eller var som helst. Två vittnen erfordras. Vigseln är kostnadsfri, men det står vederbörande fritt att lämna tjugofem kronor eller mer i honorar. under lysningstiden kan uppskov med vigselakten begäras, och man kan också återkalla en begäran om vigsel. Några skäl behöva icke anges.

Om äktenskapsförord, vilket uppsättes före vigseln, inte blivit gjort, kan man efter densamma låta genomföra boskillnad för att dela upp förmögenheten. Advokat bör anlitas.

Men vi lämna nu dessa mera torra spörsmål och följa fästfolket Eva Rosentagg och Allan Tistelblom."

...nästa del: inbjudan...

• Svanboet

Nu börjar det blir spännande! Vill ju inte att inbjudan blir fel när vi tydligen missat grovt i förehavandet vad gäller förlovningen.

• Blivande präst

Tessisen skrev 2009-02-21 09:23:17 följande:

Måste verkligen försöka hitta denna bok någonstanns. Den är verkligen ett måste i min bokhylla. Den ska stå på hedersplats bredvid Magdalena Ribbings "Stora Etikettboken".
    www.bokborsen.se/ skaffade jag just ett exemplar ifrån... ;)
    Så vitt jag kan se finns det fortfarande två exemplar kvar... Ett från 1949 (som vi avnjuter stycken av här i tråden) och ett från 1957.
  • Miisen
    Aleta skrev 2009-02-20 15:24:48 följande:
    Glöm inte blommorna! Fästmön skulle alltid få blommor av alla gratulanter!
    Ah! Jo men det vill jag ha Får upplysa mina vänner om viktigheten i det när det blir dags. Men visitkorten kan de skippa.
Svar på tråden Så gifter du dig enligt etiketten!