• Aleta

Så gifter du dig enligt etiketten!

Jag hittade en rolig bok i bokhyllan här hemma:

Hur man uppträder korrekt - En bok om moderna sällskapsformer. (Tredje upplagan 1949.)

Den är riktigt rolig att läsa, det var andra tider minsann! Jag tänkte dela med mig av "adertonde kapitlet: Högtidligheter" som innehåller allt man kan behöva veta om bröllop och förlovning.
    (Jag måste bara sprätta upp sidorna först...de var visst inte så noga med etiketten här hemma. )

Jag skriver det hela som en följetong så att det blir lite spännande. Häng med om ni tycker att det är kul!

• Svar på tråden Så gifter du dig enligt etiketten!
  • passionsblomman

Man måste ha tjänat bättre somblomsterhandlare förr...eller det vet jag att man gjorde, det var rätt fint att vara florist förr.

Det där att blommorna ska sändas innan visiten: måste berätta om en MYCKET speciell kund till mig för ngra år sedan.

Jo, om hon hade "mottagning" som hon sa, och gästerna kom med blommor när de anlände, SLÄNGDE hon blommorna, för så FRÄCK fick man bara inte vara,och utsätta värdinnan för något dylikt. Man fick inte säga du till henne heller för övrigt...

• didis

Men hon var inte fräck som slängde deras blommor??

En del har tolkat "vett o etikett" på sitt egna lilla vis...

passionsblomman skrev 2009-02-20 18:13:33 följande:
    Man måste ha tjänat bättre somblomsterhandlare förr...eller det vet jag att man gjorde, det var rätt fint att vara florist förr.Det där att blommorna ska sändas innan visiten: måste berätta om en MYCKET speciell kund till mig för ngra år sedan.Jo, om hon hade "mottagning" som hon sa, och gästerna kom med blommor när de anlände, SLÄNGDE hon blommorna, för så FRÄCK fick man bara inte vara,och utsätta värdinnan för något dylikt. Man fick inte säga du till henne heller för övrigt...
  • Kajsalisan

hahaha låter nästan som min mormor.. Fast hon skulle nog hållt minen och inte slängt blommorna.. med en gång i alla fall:)

passionsblomman skrev 2009-02-20 18:13:33 följande:
    Man måste ha tjänat bättre somblomsterhandlare förr...eller det vet jag att man gjorde, det var rätt fint att vara florist förr.Det där att blommorna ska sändas innan visiten: måste berätta om en MYCKET speciell kund till mig för ngra år sedan.Jo, om hon hade "mottagning" som hon sa, och gästerna kom med blommor när de anlände, SLÄNGDE hon blommorna, för så FRÄCK fick man bara inte vara,och utsätta värdinnan för något dylikt. Man fick inte säga du till henne heller för övrigt...
  • passionsblomman

Den kvinnan är komplett galen och så elak så det finns knappt ord ska jag säga. Hon är en sådan som ser en som tjänstefolk, skäller och gapar, tränger sig i kön, och allmänt undersöker ifall man hör till dem hon kan få att börja gråta eller ej.

Fast som fenomen blir hon rätt rolig att tänka på såhär på avstånd och i efterhand...

didis skrev 2009-02-20 18:15:21 följande:
    Men hon var inte fräck som slängde deras blommor?? En del har tolkat "vett o etikett" på sitt egna lilla vis...
  • shakynose
    Aleta skrev 2009-02-20 15:26:02 följande:
    Det var tydligen obligatoriskt vid borgerligt också. Hjälp, det missade vi helt och hållet, tänk om vi inte är gifta på riktigt nu!?
    Jo nog är ni gifta på riktigt. Men ni borde inte ha fått några presenter va?
  • Aleta

Nä, just det.

shakynose skrev 2009-02-20 18:37:05 följande:
    Jo nog är ni gifta på riktigt. Men ni borde inte ha fått några presenter va?
  • Aleta

"Visiter och presenter

Lysningsvisiter avläggas sedan å lysningsdagarna i fästmöns hem, dit lysningspresenterna sändas med bud och där av värdfolket placeras på ett bord - som får stå kvar ända till bröllopsdagen - med släktens gåvor främst. (Angående lysningsuppvaktning och -visit, se kap. Visitens problem.*)"

*Där kom det igen.

• Dinnajad

Underbart. Ni har förgyllt hela eftermiddagen för mig.

• Aleta

"Svensexa och möhippa

Under lysningstiden arrangeras ofta svensexa, resp. möhippa av fästmannens, resp. fästmöns vänner. De ordnas som subskriptionsfester*, varvid föremålet är gäst. Både damer och herrar kunna deltaga i de olika tillställningarna, och man kan även ordna det så att de båda lagen träffas senare på kvällen. Hedersgästen äro naturligtvis föremålen ifråga."

*Subskriptionsfest var tydligen så uppenbart att det inte fanns beskrivet i boken. Efter lite googlande och funderande så har jag kommit fram till att det betyder att man anmäler sig och betalar i förväg, föremålet, dvs fästmannen eller fästmön är gäst och betalar inte.

• Aleta

Äntligen hittade jag det!

Tack för tipset Jeez, det är bäst att vi delar med oss, annars är det väl bara du och jag som vet hur man går i trappor korrekt.

Ur första kapitlet: "Ute i världen"

"Går herre före eller efter dam i trappan?

I trappor går en herre före damen upp men efter henne ned för trappan. Detta var åtminstone den gamla regeln. En herre gick före damen upp för trappan för att hon inte skulle känna sig besvärad av hans blickar riktade på sina ben. Numera, i de korta kjolarnas tidevarv, har en stor del av motivet för denna föreskrift bortfallit, och det kan därför inte anses som direkt oartigt att låta damen gå först upp för trappan. Men man kan ju lika gärna följa den gamla regeln för att vara säker på att inte bli ansedd som tölp.
    Låt alltid en dam gå närmast ledstången i en trappa!"

Är ni riktigt, riktigt snälla så kanske jag delar med mig om hur man åker hiss också...

Jeez skrev 2009-02-20 15:01:02 följande:
    Den är fantastisk!Mer allmänna etikettråd finns också om hur man går i trappor och sånt viktigt.
Svar på tråden Så gifter du dig enligt etiketten!