• Aleta

Så gifter du dig enligt etiketten!

Jag hittade en rolig bok i bokhyllan här hemma:

Hur man uppträder korrekt - En bok om moderna sällskapsformer. (Tredje upplagan 1949.)

Den är riktigt rolig att läsa, det var andra tider minsann! Jag tänkte dela med mig av "adertonde kapitlet: Högtidligheter" som innehåller allt man kan behöva veta om bröllop och förlovning.
    (Jag måste bara sprätta upp sidorna först...de var visst inte så noga med etiketten här hemma. )

Jag skriver det hela som en följetong så att det blir lite spännande. Häng med om ni tycker att det är kul!

• Svar på tråden Så gifter du dig enligt etiketten!
  • elsi

kul tråd! älskar gammalt etikett!!

mim mamma är på gång om att de måste träffa Hans familj och att vi måste välja nån lugn musik när vi skriva på efter ceremonien, och vem ska till kyrkan först mm mm
    lite krånligt att fixa en "engelsk bröllop" i en svensk kyrka, hon förstår inte att ceremonien är annorlunda...

• Aleta

"2. Lysning

Lysning är obligatorisk och skall ske i den församling, där fästmön är skriven eller vistas. Lysning begäres å pastorsexpeditionen och kungöres därefter i kyrkan tre söndagar å rad (första, andra och tredje lysningsdagen) antingen vigseln sedan sker borgerligt eller kyrkligt. Att parterna förut förlovat sig är icke erfoderligt, men däremot är lysning nödvändig, innan äktenskap kan ingås.

Lysningsannons är icke nödvändig, men många gånger är den praktisk såsom en vink till brudparets vänner om vad som komma skall. Samtidigt kan man ange var och när vigseln sker:

Lysning
    Allan Tistelblom
    och
    Eva Rosentagg
    Vigsel äger rum i Storköpings kyrka den 16/11 1949."

• Miisen

Haha, vad torrt! Först skickar vi våra visitkort till våra vänner för att annonsera förlovningen, sedan skickar de, om de har något intresse för vår lycka, tillbaka sina visitkort med två nedklottrade bokstäver på, och sedan skickar vi våra visitkort igen, med två andra bokstäver nedklottrade som tack.

Varför skicka vistitkort? Skumt.

• Svanboet

Icke att förglömma så är detta regler som folket i den fina kretsen skulle kunna och följa - knappats vad böbeln förväntades göra när det var giftasdags

• elsi

min kära granne.. 96 år, undrade när vi skulle ha lysning..

• Aleta

Glöm inte blommorna! Fästmön skulle alltid få blommor av alla gratulanter!

Miisen skrev 2009-02-20 15:17:43 följande:
    Haha, vad torrt! Först skickar vi våra visitkort till våra vänner för att annonsera förlovningen, sedan skickar de, om de har något intresse för vår lycka, tillbaka sina visitkort med två nedklottrade bokstäver på, och sedan skickar vi våra visitkort igen, med två andra bokstäver nedklottrade som tack.Varför skicka vistitkort? Skumt.
  • Aleta

Det var tydligen obligatoriskt vid borgerligt också.
    Hjälp, det missade vi helt och hållet, tänk om vi inte är gifta på riktigt nu!?

elsi skrev 2009-02-20 15:23:05 följande:
    min kära granne.. 96 år, undrade när vi skulle ha lysning..
  • Jeez

lysning var ju den tidens hindersprövning, vänner! Ibland tar ju staten beslut som påverkar E.Tikett...

• Elide

Mycket intressant läsning måste jag säga. Bästa tråden på mycket länge. Länge leve Vett och Etikett!

• Shortvalleywoman

Oh så fel det blev... vår förlovning eklaterades ju hemma hos min blivande svägerska. Och min far var ju inte närvarande. Han har i och för sig inte varit närvarande i mitt liv de senaste 15 åren, men ändå.

Och vi brast ju otroligt i etikett när vi inte skickade våra visitkort till våra vänner, utan hade fräckheten att nämna det personligen. Klart det är därför vi inte fått vare sig ett enda visitkort eller biljett med lyckönskningar och blommor har jag inte sett röken av.

Inser att det finns mycket att förbättra. Ser fram emot när etiketten som gäller vid bröllop kommer, eftersom vi så snöpligt klantat till hela förlovningen. Vi har ju i alla fall en chans att bättra oss till vigseln...

Tack för dagens största leende, gillar gammal etikett, verkar som det mesta var omständigare då...

Svar på tråden Så gifter du dig enligt etiketten!