• Aleta

Så gifter du dig enligt etiketten!

Jag hittade en rolig bok i bokhyllan här hemma:

Hur man uppträder korrekt - En bok om moderna sällskapsformer. (Tredje upplagan 1949.)

Den är riktigt rolig att läsa, det var andra tider minsann! Jag tänkte dela med mig av "adertonde kapitlet: Högtidligheter" som innehåller allt man kan behöva veta om bröllop och förlovning.
    (Jag måste bara sprätta upp sidorna först...de var visst inte så noga med etiketten här hemma. )

Jag skriver det hela som en följetong så att det blir lite spännande. Häng med om ni tycker att det är kul!

• Svar på tråden Så gifter du dig enligt etiketten!
  • didis

"Förlovningsfesten är alltså en ytterst privat liten festlighet utan några ceremonier"

jojo...

• Tindre

Nej gud förbjude att kvinnan skulle ta ett initiativ till ett sådant oförskämt förslag!

Aleta skrev 2009-02-20 13:25:23 följande:
    Men Eva tar i intet fall initiativet till ett besök hos sin blivande fästmans föräldrar.
    Den här tråden tänker jag lägga till mina favoriter!
  • tonårsmorsa

Oj, nu måste jag ringa mamma och styra upp. Hm, blivande maken får skicka blommor, frågan är bara vart (mina föräldrar är skilda). Sen blir det en liten festlighet hemma hos mamma och/eller pappa (skit att de är skilda). De närmaste ska komma. Räknas barnen? Himmel, de kan ju inte ha kommit redan. Får gömma undan dem ett tag och hoppas alla glömmer. Blir väl kanske lätt förvånade när jag "föder" tonåringar sen, men vad sjutton, föräldrar brukar man kunna lura. Jaja, allt enligt etikett.

• Aleta

"Förlovningsannonsen

Nästa dag står förlovningsannonsen i tidningen, och redaktör Rosentagg har själv skrivit en notis om den:
    "Förlovning har eklaterats mellan agronomen Allan Tistelblom och fröken Eva Rosentagg, dotter till redaktören Oscar Rosentagg och dennes maka, född Nyponquist."

Men, naturligtvis är det inte emedan Rosentagg är redaktör, som han skriver annonsen, vem som helst kan tillsammans med annonsen avlämna en sådan notis till tidningarna. Annonsen ser ut så här:

Förlovade
    Allan Tistelblom
    och
    Eva Rosentagg
    Vetåkra Storköping

Vad som faller i ögonen är att notisen innehåller fästmöns härkomst, även vad modern är född, medan fästmannen får stå för sig själv. I notisen äro endast titlarna upptagna, däremot icke i annonsen, som endast innehåller de båda namnen - hans först - samt ortsnamn."

• MammaMiaa

Bruden får inte sy sin klänning själv. Lika många styngn bruden syr på sin klänning lika många gånger kommer hon att gråta.

• Jeez

Jag har nog den här boken hemma också! Skriven av E.Tikett eller dylikt?

• Aleta

Jajamän!

Jeez skrev 2009-02-20 13:57:12 följande:
    Jag har nog den här boken hemma också! Skriven av E.Tikett eller dylikt?
  • Aleta

"Förlovningskorten

Dagen därefter skicka de båda nyförlovade ut sina förlovningskort, vilka antingen

bestå av två vid smalsidan såsom ett ark sammanhängande visitkort, med namnen på

insidorna, hans på vänstra och hennes på högra sidan, eller också utgöras de av hans

och hennes vanliga visitkort av gemensam storlek. I båda fallen endast namnen, inga

yrken. (Om utsändandet av förlovningskort, se kap. Visitkorten och deras

användning.*)"

* Kapitlet om visitkort är 13 sidor långt!

• didis

Hm, skicka ut våra vanliga visitkort..

NN
    senior advisor, Siemens Turbo machinery

didis
    leg. tandläkare

Men jag antar att det är några beydligt mer sofistikerade visitkort som avhandlas på de 13 sidorna!!

• Kajsalisan

Underbar tråd. Nu ska vi fixa visitkort!

Svar på tråden Så gifter du dig enligt etiketten!