• Aleta

Så gifter du dig enligt etiketten!

Jag hittade en rolig bok i bokhyllan här hemma:

Hur man uppträder korrekt - En bok om moderna sällskapsformer. (Tredje upplagan 1949.)

Den är riktigt rolig att läsa, det var andra tider minsann! Jag tänkte dela med mig av "adertonde kapitlet: Högtidligheter" som innehåller allt man kan behöva veta om bröllop och förlovning.
    (Jag måste bara sprätta upp sidorna först...de var visst inte så noga med etiketten här hemma. )

Jag skriver det hela som en följetong så att det blir lite spännande. Häng med om ni tycker att det är kul!

• Svar på tråden Så gifter du dig enligt etiketten!
  • Aleta

Min kusin fick bestämt en sådan myrten. Kan det till och med ha varit en avstickare från hennes mammas myrten? Hur länge lever de egentligen?

passionsblomman skrev 2009-02-22 22:47:43 följande:
    Nä, inte alls, och de är fina också!För att inte TALA om en riktig Myrtenkrona...det är nog bland det pilligaste jobb man kan göra-men himla fint. I skolan behövde vi inte ens linda en hel, för fröken visste väl vad som skulle hänt med humöret då...ÄNDÅ har jag sällan hört så många svordomar från så vackra kvinnor... (jag gjorde hela min och sedan en till i ett specialarbete, men så blev jag ju galenförklarad av resten också...)Förr fick små bebisflickor ofta myrtenplantor som skulle vårdas till giftasdags och då lindas krona av.
  • Aleta

Jag ska genast skaffa ett par till mina tjejer, det kan ju inte skada. Det finns ju gott om brudar här på BT som har planerat sitt bröllop sedan barnsben.

Jag ska läsa den här boken som godnattsaga för dem, "nu ska ni få höra sagan om Allan och Eva, barn".

Kajsalisan skrev 2009-02-22 22:54:26 följande:
    Får jag en dotter ska minnsan jag hon få en myternplanta. Kanske är bra att odla i kruka då om hon så småningom vill flytta?!
  • passionsblomman

Visst odlar man dem i kruka! Det är lätt att ta sticklingar och de lever jättelänge, det är en halvbuske egentligen.
    Klart ni ska ha Myrtenplantor! de är jättefina!

Många av våra krukväxter blir gamla egentligen, men det har vi inte tålamod med längre, vi kastar dem och köper nya när de börjar gå in i viloperioder och inte är på topp.

-Konstigt, nu fick jag en känsla av parallell med oss människor och dagens samhällsklimat här...

• Kajsalisan

Då är det ju tur att vi läser denna bok och tar ett steg tillbaka i utveckligen. Är de svårskötta dessa plantor? Och blir floristen sur om min potenciella dotter kommer om 26 år och ber om att få hennes myrten omvandlad till en krona, eller är det något jag måste lära mig?

Är förövrigt en underbar saga detta. =))

• passionsblomman

Alla florister jublar inte, men vissa!

Du ska INTE göra det själv, tro mig på mitt ord!

Kajsalisan skrev 2009-02-22 23:03:01 följande:
    Då är det ju tur att vi läser denna bok och tar ett steg tillbaka i utveckligen. Är de svårskötta dessa plantor? Och blir floristen sur om min potenciella dotter kommer om 26 år och ber om att få hennes myrten omvandlad till en krona, eller är det något jag måste lära mig? Är förövrigt en underbar saga detta. =))
  • Kajsalisan

Tack gode gud... Är inte den pilligaste av människor.
    Är bättre på att betala för att få saker gjorda. hehee

passionsblomman skrev 2009-02-22 23:04:23 följande:
    Alla florister jublar inte, men vissa! Du ska INTE göra det själv, tro mig på mitt ord!
  • Svanboet

Men jag hade ju planer på att ha murgröna och ormhassel i håret Det är bara att tänka om!

Jag får nog jobba på det där med visitkorten oxå. Undrar om man får någon biljett tillbaka så man kan avlägga visit hos blivande svärföräldrar. Jag har ju svärfar i Thailand så det skulle ju inte skada, faktiskt.

• Aleta

"Placering i kyrkan

Alla som önska övervara vigseln ha redan anlänt, ty det är ett absolut villkor för god ton att samlas minst tio minuter före den utsatta tiden. Gästerna placeras av kyrkomarskalkarna, brudens anhöriga och vänner till vänster om gången, brudgummens till höger. Även tärnor och marskalkar ha samlats här. Antingen vigseln äger rum i kyrka, restaurang eller i hemmet bör samlingen ske i god tid. Kyrklig vigsel i hemmet eller å restaurang kan i fråga om arrangemang avvika från vigsel i själva kyrkan, men här går den efter vedertagen ceremoni, vilken återfinnes i vigselritualen i Svenska Kyrkans Psalmbok och lämpligen studeras i förväg.

Nu anländer bruden, brudgummen överlämnar sin brudbukett, brudparets resp. föräldrar skynda att intaga sina platser i koret snett framom altarets resp. vänstra och högra sida, och så snart detta är gjort intonerar orgeln en bröllopsmarsch. Med kyrkmarskalkarna, som gå främst men hålla sig åt sidorna av kyrkgången, samt brudnäbbarna mitt framför skrider brudparet - under det att församlingen står upp - fram till altaret, bruden vid brudgummens vänstra arm, följt av tärnorna vid var sin marskalks vänstra arm. När brudparet nått altaret sätter sig församlingen ned. Tärnorna ställa sig till vänster i koret, marskalkarna till höger. Till den tärna, som står närmast räcker bruden sin bukett, vilken denna håller under vigselakten.

När vigselakten är över och man lovat "att älska varandra i nöd och lust", vänder sig brudparet och tågar, medan församlingen står upp, till tonerna av en utgångsmarsch ut ur kyrkan, nu med bruden vid brudgummens högra arm, före dem brudnäbbarna och efter dem tärnor och marskalkar samt kyrkmarskalkar och anhöriga. Först när alla dessa passerat kunna övriga gäster och allmänheten gå."

• Jeez

Just det. Inga skämt om denna viktiga del av etikettsföljeriet nu.

Svar på tråden Så gifter du dig enligt etiketten!