• Aleta

Så gifter du dig enligt etiketten!

Jag hittade en rolig bok i bokhyllan här hemma:

Hur man uppträder korrekt - En bok om moderna sällskapsformer. (Tredje upplagan 1949.)

Den är riktigt rolig att läsa, det var andra tider minsann! Jag tänkte dela med mig av "adertonde kapitlet: Högtidligheter" som innehåller allt man kan behöva veta om bröllop och förlovning.
    (Jag måste bara sprätta upp sidorna först...de var visst inte så noga med etiketten här hemma. )

Jag skriver det hela som en följetong så att det blir lite spännande. Häng med om ni tycker att det är kul!

• Svar på tråden Så gifter du dig enligt etiketten!
  • passionsblomman

Till dess måste jag bara berätta om min mormor, -detta hör egentligen bättre hemma i språkpolistråden, men det struntar jag i.

Min Mormor var lite förbaskad en dag och sa på sin klingande småländska att föremålet för hennes ilska varen "redig jubiléumsidiot"

Min morbror började flina och undrade vad en jubileumsidiot mer exakt egentligen var förnågot.

Alldeles oberörd och utan att tveka ens ett ögonblick konsataterade min mormor stilla: "Ja, det är väl när en har vatt dummer så länge att en kan fira jubiléum."

Jag ÄLSKAR den och min mormmor och jag säger jubileumsidiot istället för jubelidiot bara för hennes skull och att jag tycker det är så mycket bättre!

Som sag, HELT OT, men det dök upp i samma mapp i huvudet som drummel tror jag...

• lillabruden

Jag vet många som plötsligt kommer få nytt smeknamn
    passionsblomman skrev 2009-03-05 22:51:07 följande:
    Till dess måste jag bara berätta om min mormor, -detta hör egentligen bättre hemma i språkpolistråden, men det struntar jag i.Min Mormor var lite förbaskad en dag och sa på sin klingande småländska att föremålet för hennes ilska varen "redig jubiléumsidiot"Min morbror började flina och undrade vad en jubileumsidiot mer exakt egentligen var förnågot.Alldeles oberörd och utan att tveka ens ett ögonblick konsataterade min mormor stilla: "Ja, det är väl när en har vatt dummer så länge att en kan fira jubiléum." Jag ÄLSKAR den och min mormmor och jag säger jubileumsidiot istället för jubelidiot bara för hennes skull och att jag tycker det är så mycket bättre!Som sag, HELT OT, men det dök upp i samma mapp i huvudet som drummel tror jag...
  • Aleta

Men hur blir man ett par?

"Vi följer ett ungt par ut

Hur går det nu till, när en ung man vill stifta närmare bekantskap med en ung flicka, som han endast ytligt känner, och för den skull beslutat att bjuda henne ut på något av de nämnda etablissemangen?* För enkelhetens skull anta vi att herr Olle Ström vid något tillfälle presenterats för fröken Vivi Danfelt. Både han och hon finna varandra sympatiska och nära en hemlig önskan att få råkas igen, helst på tu man hand. Saken kan naturligtvis ordnas på många sätt, men herr Ström vill vara korrekt, och det vill fröken Danfelt också."

*Bio, teater, restaurang osv.

• Svanboet

Åh nu börjar de bra grejorna komma tillbaka!

Helt klart vill jag veta hur man på ett korrekt sätt stiftar närmare bekantskap med en yngre herre som man finner sympatisk.

• Aleta

Ja precis, jag trodde ju att Drullén och Laura skulle bli ett par så småningom, men icke!
    (Jag smygläser inte i förväg, jag måste ju sprätta sidorna allteftersom. )

Svanboet skrev 2009-03-06 14:20:20 följande:
    Åh nu börjar de bra grejorna komma tillbaka!Helt klart vill jag veta hur man på ett korrekt sätt stiftar närmare bekantskap med en yngre herre som man finner sympatisk.
  • Aleta

"Kan en ung dam låta sig bjudas ut av en herre?

Anses det opassande att fröken Danfelt låter bjuda sig ut av en herre, som hon knappt känner? Nej, alls inte. Förr i tiden skulle den unga flickans mamma genast betrakta den unge mannen som dotterns friare och ställt motsvarande etikettskrav på relationen dem emellan. Men så kamratligt som unga människor numera stå till varandra, vet hon mycket väl att den unge mannen visserligen tycker att den unga flickan är trevlig, men att han därför inte behöver ha några avsikter."

• Stjärnblomma

"Inga avsikter" - tror jag när jag ser det. Och hur står det till med hennes avsikter?

• Aleta

Och jag kan inte låta bli att undra om den stackars författaren hade överlevt att få höra talas om kk - så kamratliga som en del är nuförtiden.

Stjärnblomma skrev 2009-03-08 08:59:40 följande:
    "Inga avsikter" - tror jag när jag ser det. Och hur står det till med hennes avsikter?
  • Svanboet

*Fniss*

Hur är det då med äldre dam som bjuds ut av yngre herre - eller tvärt om! om jag får fråga...

Svar på tråden Så gifter du dig enligt etiketten!