• Flisa80

BALI-resenärer: kom hit!!

Tidigare Balitrådar har tenderat att falla bort i glömska så jag startar en ny...

Här kan vi dela med oss av tips eller erfarenheter.
    Vad ska man inte missa att se?
    Bästa hotellen?
    Pålitliga chaufförer?
    Strålande restauranger?
    Vad säger lonely planet?
    Vilka delar av Bali bör besökas?
    Osv...

Längtar otroligt efter vår resa till Bali och vill börja fundera på vart vi ska åka, vad vi ska se...kan vi inte hjälpas åt??!

Välkomna hit!

• Svar på tråden BALI-resenärer: kom hit!!
  • Miss Biii

I Kuta finns det hur mkt hotell som helst. Men om man inte vill göra av med pengar i onödan (okej om man är på bröllopsresa och vill bada i lyx) då man är på "vanlig" semester och gärna lägger pengarna på annat än boendet (tex SPA, äventyr, restauranger osv) är ett tips: DET MEST PRISVÄRDA HOTELLET I KUTA = MASA INN (masainn.com) det är OTROLIGT populärt så man måste ringa och boka ett tag innan. Boka ett trippelrum (även om ni bara är 2 personer) helst på markplan men de på 2a våningen har oxå härliga "terrasser" m utsikt över den ena poolen. Hotellet har underbar personal och två pooler och en hotellbar med Kutas billigaste öl, alltså billigare än i butikerna! Rummen är stora, fräscha och djur-insektsfria! någon enstaka liten ödla men de håller myggor borta! Det är omöjligt att tycka illa om detta hotell. Ligger på Poppies One, en lite stökig gata men inget som märks inne på hotellområdet, ligger nära till ALLT!

• Fruitdrop

Mer! Mer! Mer! Vi åker 14 augusti, och som vanligt vill jag helst se varje kvadratcentimeter av hela ön... Så några bra tips hade suttit fint. Tror min blivande tycker att vi kan korta ner listan lite=)

• MDB

vi var en gili-ö, tror den hette Gili trawangan eller ngt i den stilen (det var ett par år sen så jag har faktiskt glömt). jättefina stränder och lugnt fint vatten. vet itne om det ändrats sen 05 när jag var där men då var det jättelugnt, några få restauranger som typ visade film på kvällarna, och så finns det inga poliser där, de har nån konstig deal om att de inte får gå i land, jag minns inte exakt. men iaf så hade alla, ALLA ställen jättemkt magic mushroom-rätter p sina menyer. konstigt för det var en massa barnfamiljer där oxå... men det var väldigt lugnt och så, jag såg inga människor som betedde sig som de var höga. det enda jag kan säga som är negativt är att det var jäääättemkt kackerlackor där! vet itne varför, jag avskyr kryp men var glad under min asien-tour för vi såg knappt några, utom på gili. bodde vi jättefräscht men enkelt, men vi hade ett gäng kackerlackor i vårt rum och på vissa av restaurangerna/caféerna kröp de typ på en när man satt, så man inte kunde slappna av när man kollade på filmerna... man såg dem på gatorna (eller gator, det var bara sandvägar) överallt p kvällarna. det var läskigt! fast de är ju inte farliga. men sjukt äckliga.

ang bali så tyckte jag inte Kuta var ngt kul alls. vi var på bali 1 3 v och gick ned till stranden första dan, fick PANIK på alla säljare, det gick inte att bada för det var så strömt etc. var bara surfare där. så vi var på andra stränder, fanns massa fina. försäljarna är extra jobbiga på bali tyckte jag, långt värre än thailand, men just på kuta beach var det faktikst outhärdligt, och jag är ganska härdad. skule inte rekommendera att bo där alltså. kanske var det extra starka strömmar när vi var där (det var i maj) men som sagt, det gick inte att gå i och bada, man bara sögs fram och tillbaka, jätteläskigt.

en väldigt vacker strand (men oxå fruktansvärt starka strömmar) var en som hette typ Dream bay eller paradise bay.. nåt sånt. det var som en nationalpark och det kostade lite att gå in där, men det låg sjukt fint och var otroligt vackert. den ska ni inte missa.

• Miss Biii

Giliöarna tillhör ju inte Bali, men om man är ute efter att bada, sola på fina stränder så är ju inte Bali det perfekta resmålet så då MÅSTE ni ut till de öarna. Ni bokar båtresa på plats. Finns en snabbbåt som tar 1 timme, den är dyrast men jag rekommenderar den! Av de tre öarna rekommenderar jag Gili Air, Trawangan är ett måste om ni vill ha fart o fläkt, mkt folk omkring er och partyliv men vill ni ha romatisk harmoni och egen strand så åk till Air!

• Tjolinti

Men vad kostar snabb båten? För vi vill nog bara över just kanske för två dagar och vill inte slösa större delen av tiden på flyg o buss o båt.

• Miss Biii

Tjolintiaha - okej det kostar en del (ca 1000kr ToR), men om man inte varit där så vet man ju inte vad man går miste om så ;)

• Miss Biii

Taxi tips - åk ALLTID "Blue Bird". Det är blåa bilar så står det "Blue Bird" i övre kant på framrutan. De enda bolag som inte försökt blåsa oss, alltid pålitliga chaufförer. Om ni åker annat bolag så ha med er att åk alltid m taxameter, om chauffören vägrar och bara har fast pris så gå ur och ta en annan bil!!! Det finns många dumma turister och det vet balineserna och därför försöker de såklart ta ut ockerpriser, men gå inte i fällorna! Pruta pruta PRUTA!!!

• Flisa80

Ush, jag kan inte pruta...

Hoppas, hoppas, hoppas att våra bekanta som är på Bali nu, har skaffat en ny pålitlig chaufför, genom sina vänner som bor där, som de kan tipsa oss om när vi kommer dit sen.

1000kr för snabbbåten...ja det var ju lite mastigt. Men det äår klart, om det tar ett halvt dygn med den andra båten så kanske det är värt det...

• Miss Biii

ja har man inte så mkt tid o offra på resväg så är det absolut värt det, färjan är HEMSK!!! tar låååång tid, när vi åkte tog det 12.5 timmar, det är otroligt äckligt o smutsigt o trångt.

jag levde där ett halvår, jag hann lära mig pruta! det är inte lätt i början , men man måste, det är för allas skull, annars kommer priserna sakta men säkert höjas, vilket inte är en kul utveckling!!!

• Susanna och Fredrik

Oj, jag blev lite besviken av den här tråden...har bokat 2 eckor i Kuta Beach...men det verkar mest som att det inte är bra där...när man läser här...

Svar på tråden BALI-resenärer: kom hit!!