• Flisa80

BALI-resenärer: kom hit!!

Tidigare Balitrådar har tenderat att falla bort i glömska så jag startar en ny...

Här kan vi dela med oss av tips eller erfarenheter.
    Vad ska man inte missa att se?
    Bästa hotellen?
    Pålitliga chaufförer?
    Strålande restauranger?
    Vad säger lonely planet?
    Vilka delar av Bali bör besökas?
    Osv...

Längtar otroligt efter vår resa till Bali och vill börja fundera på vart vi ska åka, vad vi ska se...kan vi inte hjälpas åt??!

Välkomna hit!

• Svar på tråden BALI-resenärer: kom hit!!
  • Flisa80

Vi har beställt flyg med Qatar air så vi har inte alls beställt charter.

Vilket hotell på Kuta ska ni bo på?? Vi har också funderat på att bo där lite, eller kanske i Seminiak, kanske hellre... Men har också hört att det är en strand för surfare (naturligtvis) och att vi vanliga badare kanske inte uppskattar kuta så mycket då. Strömt och stora vågor... Men jag vet inte...

• Flisa80
    LirreMagic skrev 2009-02-13 13:14:33 följande:
    vi har faktiskt valt att bo på Kuta Beach nu när vi åker till Bali i juli och det har mest att göra med att vi tycker det är lättare att åka iväg på dagarna till finare stränder än att sitta mer isolerad och utan stort utbud av olika restauranger på kvällarnaDessutom tycker jag vi kom rätt så bra undan rent prismässigt när vi valde att boka vi Ving vilket jag som inte har åkt med charterbolagen på 10 år inte trodde
    Hotell? Pris?
    Håller helt med att det känns bättre att bo i ett område där det finns restauranger och annat i närheten, inte bara ett hotellkomplex...
  • Flisa80
    SMarie skrev 2009-02-12 23:38:53 följande:
    Alltså det är lite så, inhägnat, Nusa Dua. Det beror nog rätt mycket på bomberna för x antal år sedan. Four seasons ligger inte i Nusa dua utan i Jimbaran bay. Det här är lyxhotel så det är klart att det inte är det riktiga Bali. Men vi upptäckte att glappet ner till nästa kategori hotel är enormt. Bali har precis börjat återhämta sig från turistbortfallet efter bomberna då många hotel gick i konkurs.Jag ska kolla upp lite mer och höra med min kille vad mer för tips vi kan komma med. Nu ska jag sova, imorgon ska jag åka bräda.
    Tack, tar gärna mot fler tips. Gärna om saker ni såg och så!

Åka bräda! Härligt!!! Fick nöja mig med en långpromenad i strålande sol idag istället efter jobbet.
  • SMarie

Ja det har varit en härlig vecka i fjällen, åker hem imorgon så nästa vecka har jag lite mer tid och ork att dela med mig av tips.
    En promenad är ju aldrig fel.
    /Sara

• LirreMagic

well vi åker med Thai så jag tycker nog inte att det kan räknas som en klassisk charter och även om man nu beställer resan via ett klassiskt charter bolag så betyder väl inte det att man inte kan få tips om sevärdheter på resmålet?

vi har bokat ett hotell som hette något på A.. minns faktiskt inte men vi betalar 14000 per person för flyg + boende i två veckor på ett 4 stjärnigt hotell i bungalow så jag är nöjd. Vi är inte vana att åka via charterbolagen som sagt, brukar alltid ordna våra resor själva men kände att det kunde vara skönt att ha ett grund boende bokat innan vi åker. Har fått tips om några öar utanför Bali som tydligen ska vara fantastiska för snorkling och dykning, kommer dock inte ihåg namnet på dem just nu.. men som sagt jag tar gärna emot tips på saker att se och göra runt hela Bali

• Flisa80

Kan man ens åka "charter" till bali i den klassiska benämningen av charter??

Åh, du menar säker Gili-öarna som ligger utanför Bali. Det ska vara heaven on earth!! Dit ska vi, garanterat på nåt sätt.

• LirreMagic

jag tror inte man kan åka den klassiska Mallorca-grisfest chartern dit faktiskt..

just det Gili öarna är det jag menar.. fick för mig att de hette något på L men det var ju helt fel..

Min svägerska har varit på Bali ett par gången så hon skulle skriva ner lite tips, så jag kan dela med mig av dem när jag har fått dem av henne, men hon pratade om att man kunde köpa mycket fina silversmycken och liknande i Ubud

vår hotell heter förresten Alam Kul Kul..

• Flisa80

Kul namn.

Vi ska träffa bekanta till oss nästa vecka som varit på Bali en 5-6 gånger, så vi gör detsamma. Skriver ner lite tips och tar med dem hit.

Vi har dessutom granner till mina föräldrar som är på Bali just nu, och som känner ett gäng Balineser samt ett svensk par som har hus på Bali. De hade eventuellt en pålitlig chaufför till oss när vi kommer ner då i juni, det känns otroligt spännande. Just av den anledningen känner vi att vi kanske inte vill boka hotell för hela tiden redan, för har man en invänade som kan köra runt oss och rekommendera bra hotell, så vill man ju passa på och utnyttja det. Då har vi ju chansen att få se delar av Bali som vi annars inte skulle ta oss till eller vet om att vi borde se...

• Flisa80

Hotellet såg jättefint ut...!

• E11a

Vi har bott på Alila i Ubud och gillade det skarpt
    www.alilahotels.com/ubud/

Vackert byggt av svart vulkansten och fantastisk resturang.

Kuta Beach tyckte jag var helt hemskt och vi åkte bara snabbt förbi med taxi. Inget för oss men smaken är olika

Svar på tråden BALI-resenärer: kom hit!!