• Andny

Till er som vill ha hunden med i kyrkan

För er som har en nära relation till er hund och vill att denna ska närvara på vigseln (bära ringen kanske?), då har jag ett tips till er!
    Vi gifte oss i en kyrka i somras och eftersom vi då hade en väldigt kär och speciell 10-årig Flatcoated Retriever, ville vi väldigt gärna att han skulle bära ringarna. Hederliga som vi är, ställde vi frågan till prästen som skulle viga oss. Han hade inget emot det, men ville fråga kyrkoherden innan han svarade på frågan om det var ok. Till vår stora besvikelse fick vi avslag med motiveringen "Hur skulle det se ut om folk började ta med sig katten på begravning?". Den utvalda kyrkan är väldigt speciell för oss och vi valde därför att trots beskedet gifta oss i "vår" kyrka och lämna bort hunden på pensionat.
    Fyra månader senare förlorade vi vår kära hund pga cancer. Bröllopet blev en helt fantastisk upplevelse, men om det är något jag skulle ha gjort annorlunda, så skulle jag velat att vår kära hund var med. Vi kan inte låta bli att undra till vilken nytta hans hundförbud hade. Kyrkoherden som fattade beslutet är öppet homosexuell, han om någon borde väl stå för nytänkande?! Med facit i hand skulle vi inte ha ställt frågan alls, utan bara kommit till kyrkan med hunden minuterna innan kyrkklockorna började ringa!

• Svar på tråden Till er som vill ha hunden med i kyrkan
  • Tindre

Andny - Trist att du inte fick din önskan igenom på din stora dag, men visst måste man hålla med "nej-sägarna" här inne då de påpekar eventuell ljudnivå och tråkighetsgrad för våra fyrbenta hjärtan. Vår jycke kommer (förhoppningsvis) vara med under vigseln, men den sker (återigen - förhoppningsvis) utomhus. Även under festen kan hunden vara med då de har ett avskilt rum för just djur. Dessutom blir han inte ensam hund utan kommer ha flera av sina kompisar där då det är fler av gästerna som tar med sina hundar.
    Jag beklagar att ni förlorade er familjemedlem, och jag hoppas att ni snart får en ny kompis att älska när h*n på morgonen kommer med kopplet i munnen och vill gå ut i ösregnet.

• JustMeAndMyLove

Konstigt att alla här frågar sig varför man ska hunden i kyrkan när det är tydligt skrivet av ts i början...

Religion är grunden en tolkning, att en familjemedlem av rasen hund inte får vara med några minuter i kyrkan låter lite konstigt om det inte finns skäl som kraftig allergi. Tror inte TS hade tänkt ha hunden sittandes i kyrkbänken hela cermonin.

Guds hus till Guds varelser - dags att ta ner människoapan från sin pidestal

• T RO

Hear hear!

JustMeAndMyLove skrev 2009-02-10 19:28:10 följande:
    Guds hus till Guds varelser - dags att ta ner människoapan från sin pidestal
  • T0612

jag har inte läst hela tråden men har sett någon som skrivit att hundar kissar ner sig när dem är nervösa och fick ett liknande svar om att "tänk om din hund får diarré i kyrkan..." som svar på en hund sida när jag fråga ungefär som TS.. saken är den att jag tror att man känner ju sin hund så pass bra att man vet om den klarar av situationen annars hade man nog inte bett om att få ha med hunden..

• En till präst
    Tindre skrev 2009-02-10 19:15:26 följande:
    Men ario, med det tänket så borde man ju inte ta med barn in i kyrkan heller... Hur ofta har inte en liten halvmetersperson gjort något som "inte passar sig" i kyrkan? De är ju just "förvirrade och små varelser".
    Barn kan behöva tas ut en stund om de blir väldigt stökiga eller skriker.
    Men de tillhör bevisligen människosläktet, och är därmed lika välkomna i kyrkan som alla andra människor.

Att jämföra barn och hundar är ett övertydligt exempel på att höja "djurvärdet" och sänka människovärdet.
  • JustMeAndMyLove

Ja inte tror jag att en välmående hund kissar på sig i en kyrka Är hunden så nervös så vet man som ägare om det och då vill man inte utsätta hunden för det heller.

Ser att många är förskräckta över att hunden fått sån status i folks liv. En hund är en hund - inte ett barn, även om det kan verka löjligt att vilja dela dagen med sin hund så handlar det om människans behov, inte hundens och det är inte ovanligt eller konstigt och inget "nytt fenomen".

• En till präst
    JustMeAndMyLove skrev 2009-02-10 19:28:10 följande:
    Konstigt att alla här frågar sig varför man ska hunden i kyrkan när det är tydligt skrivet av ts i början...Religion är grunden en tolkning, att en familjemedlem av rasen hund inte får vara med några minuter i kyrkan låter lite konstigt om det inte finns skäl som kraftig allergi. Tror inte TS hade tänkt ha hunden sittandes i kyrkbänken hela cermonin.Guds hus till Guds varelser - dags att ta ner människoapan från sin pidestal
    Så kan man absolut tänka. Om man tex är human-etiker. Då är människan bara ett av alla djur, och inte "speciell" på fler sätt än att vi kan tala och lite annat. (Och med ett sådant synsätt bör man förstås vara vegan.)

Men det är inte kristendomens människosyn. Och det är den kristna människosynen som styr i kyrkan.

Enligt kristen tro har Gud visseligen SKAPAT både djur och växter och människor, men bara människan är skapad till hans AVBILD. Bara människan har en själ, och bara människor kan döpas och bli Guds barn.

Det betyder inte att kristna hatar/föraktar eller på något sätt vill "racka ned" på djur, men att vi menar att människor och djur inte är likvärdiga.
  • JustMeAndMyLove

Djurvärdet är inte höjt eller människovärdet sänkt för att man vill ha med hunden på en dag som sin bröllopsdag.

Däremot tål det att diskuteras varför värdena ens är olika. Anledningen till att barn skattas högre beror ju delvis på rent biologiska faktorer, på samma sätt som en tik inte skulle tveka skydda sina barn mot en människa skulle nog ingen förälder tveka att skydda sitt barn från en hund hur kär familjemedlem hunden än är.

Ser inte problemet, om en hund får gå med ringen till paret och sen leds ut av någon så kan man inte hålla på att skrika om allergier. Eller menar du att kyrkan "smutsas" ner av hundens närvaro?

En till präst skrev 2009-02-10 19:46:54 följande:

Barn kan behöva tas ut en stund om de blir väldigt stökiga eller skriker. Men de tillhör bevisligen människosläktet, och är därmed lika välkomna i kyrkan som alla andra människor. Att jämföra barn och hundar är ett övertydligt exempel på att höja "djurvärdet" och sänka människovärdet.
  • JustMeAndMyLove

Det är jag fullt medveten om, men det kankse är något man ska tänka över? Jag ill bara förstå vilken skada en hund skulle göra i kyrkan. Jag tror inte ägaren menar att förhöja hunden till Guds avbild.

En till präst skrev 2009-02-10 19:53:03 följande:

Så kan man absolut tänka. Om man tex är human-etiker. Då är människan bara ett av alla djur, och inte "speciell" på fler sätt än att vi kan tala och lite annat. (Och med ett sådant synsätt bör man förstås vara vegan.)Men det är inte kristendomens människosyn. Och det är den kristna människosynen som styr i kyrkan.Enligt kristen tro har Gud visseligen SKAPAT både djur och växter och människor, men bara människan är skapad till hans AVBILD. Bara människan har en själ, och bara människor kan döpas och bli Guds barn.Det betyder inte att kristna hatar/föraktar eller på något sätt vill "racka ned" på djur, men att vi menar att människor och djur inte är likvärdiga.
  • Burre Präst
    Ingan skrev 2009-02-10 16:40:11 följande:
    Burre präst: Nu frågade jag inte varför man inte ska ha hunden i kyrka, det kan jag själv komma på ett antal anledningar till. Jag förstår att hundar inte kan förstå det som sägs eller sjungs och därmed inte ha någon glädje av det. Jag var mer intresserad av att höra varför vissa såg det som kränkande att ha hunden där, och då menar jag inte störande. Små barn "stör" ofta i kyrkan genom att skrika och springa omkring och de förstår inte (de riktigt små åtminstone)budskapet och många av dem är inte där frivilligt. Men småbarn anses inte, trots "brist" på respekt och ödmjukhet, som kränkande av kyrkorummet.
    Precis som min kollega skriver ovan så är det, i kristendomen i alla fall, en artskillnad mellan människor och djur, alldeles oavsett hur älskade djuren än må vara.

Men jag ber om ursäkt att jag missuppfattade dig.

Varför folk upplever att det kränker kyrkorummets helgd att ha med sig hunden dit är svårt att vara säker på men några gissningar vågar jag mig på.

Allergifrågan är en, det ses som hänsynslöst att ta in en hund i en lokal avsedd för människor.

Att kyrkorummet är en plats för mötet mellan Gud och människa är en annan gissning; djur hör helt enkelt inte hemma där.

Finns det fler konkreta anledningar?
Svar på tråden Till er som vill ha hunden med i kyrkan