• Andny

Till er som vill ha hunden med i kyrkan

För er som har en nära relation till er hund och vill att denna ska närvara på vigseln (bära ringen kanske?), då har jag ett tips till er!
    Vi gifte oss i en kyrka i somras och eftersom vi då hade en väldigt kär och speciell 10-årig Flatcoated Retriever, ville vi väldigt gärna att han skulle bära ringarna. Hederliga som vi är, ställde vi frågan till prästen som skulle viga oss. Han hade inget emot det, men ville fråga kyrkoherden innan han svarade på frågan om det var ok. Till vår stora besvikelse fick vi avslag med motiveringen "Hur skulle det se ut om folk började ta med sig katten på begravning?". Den utvalda kyrkan är väldigt speciell för oss och vi valde därför att trots beskedet gifta oss i "vår" kyrka och lämna bort hunden på pensionat.
    Fyra månader senare förlorade vi vår kära hund pga cancer. Bröllopet blev en helt fantastisk upplevelse, men om det är något jag skulle ha gjort annorlunda, så skulle jag velat att vår kära hund var med. Vi kan inte låta bli att undra till vilken nytta hans hundförbud hade. Kyrkoherden som fattade beslutet är öppet homosexuell, han om någon borde väl stå för nytänkande?! Med facit i hand skulle vi inte ha ställt frågan alls, utan bara kommit till kyrkan med hunden minuterna innan kyrkklockorna började ringa!

• Svar på tråden Till er som vill ha hunden med i kyrkan
  • En till präst
    puma82 skrev 2009-02-11 13:16:43 följande:
    Jag är hundägare och jag FÖRSTÅR och skulle aldrig ta med hunden in, anser attd e ej har där att göra..Men tycker du skulle formulerat dig annorlunda:En till präst skrev 2009-02-11 11:11:42 följande:
    För som sagt, det är nog bara VISSA HUNDÄGARE som inte går att förklara för.
    Helt rätt. Jag menade en sådan hundägare som anser att hunden är lika mycket människa som någon annan... Nej, många hundägare har bra koll på sina djur, tar hänsyn till allgergiker och hundrädda - och försöker inte få in i kyrkan heller. Riktigt påpekande av Dig.
  • En till präst
    Stardusty skrev 2009-02-11 16:09:03 följande:
    Kring ett bröllop handlar det för de flesta brudpar om så mycket annat än själva vigseln, tex klänning köper man mycket tidigare än när man träffar prästen för första gången. Jag syftar då på det här med baraxlat eller inte, jag köpte min klänning ett halvår innan vigseln och då visste vi inte ens vilken präst vi skulle få!Likadant med brudfölje, man planerar nog ganska långt innan vilka som ska ingå och för de som vill ha hunden med sker planeringen också då långt innan man träffar prästen.Du inser säkert också det orimliga i att alla brudpar ska ringa kyrkan ett halvår i förväg och fråga om vad som är tillåtet eller ej. Och vissa saker, som tex då baraxlade klänningar, vet man kanske inte ens om att det anses respektlöst, så den frågan kommer inte ens upp. Därför efterfrågas klara och tydligare regler, exempelvis i form av ett infoblad när man bokar kyrkan/vigseln.Kjell Präst skrev 2009-02-11 14:56:30 följande:
    Med risk för att verka tjatig upprepar jag än en gång: DET ÄR INTE FÖRBJUDET MED BARAXLAD KLÄNNING I KYRKAN!!! DET FINNS INGEN KLÄDPOLIS SOM STOPPAR LÄTTKLÄDDA BRUDAR!!!

Vad det gäller hund i kyrkan skulle är det däremot fråga om ett rent förbud. Av hänsyn till att kyrkan inte tillhör brudparet utan en hel församling kan man inte göra vad som helst där.

Sen känns det lite bisarrt att man ska behöva formulera regler för sådant som för de allra flesta är självklart - det blir som när Kjell präst skrev om att vi inte har regler för om man får gifta sig med en kastrull på huvudet eller inte. Nej, för ingen hade kunnat räkna ut att frågan skulle komma upp.

Jag kan inte tänka mig något annat land än Sverige där någon skulle komma på idén att vilja ta in en hund i kyrkan. Eller en häst. Eller en bil (DET GÅR JU!!! KYRKPORTEN ÄR SÅ STOR, och tänk så personligt och coolt om vi åker in med vår cadilac....)
  • allehanda

Någon skrev att man inte kollar upp ett halvår i förväg vad man får och inte får när man gifter sig,puh vilken tur då att vår hemsida är full av denna information och att ALLA som bokar våra kyrkor måste skriva på ett informationsblad att de läst och förstått vad som står där.MEN det där med hund får jag ta med kyrkoherden imorgon.

• En till präst
    allehanda skrev 2009-02-11 22:34:22 följande:
    Någon skrev att man inte kollar upp ett halvår i förväg vad man får och inte får när man gifter sig,puh vilken tur då att vår hemsida är full av denna information och att ALLA som bokar våra kyrkor måste skriva på ett informationsblad att de läst och förstått vad som står där.MEN det där med hund får jag ta med kyrkoherden imorgon.
    Glöm inte häst, bil och kastrull på huvudet...
  • JustMeAndMyLove

Bara så där en tanke. Nu ska ju inte jag gifta mig i kyrkan och jag har inget behov av att upprör eller gå emot den kristna religionen..

Men OM jag haft kvar min tro, vilken var väldigt stark i tidiga tonåren och en period senare med, då skulle jag nog, som många andra kristna homosexuella vänta tills även vi fick ingå äktenskap i kyrkan.
    Dock så skulle ju jag då inte ha klänning utan smoking, eftersom jag nog kan kallas transvestit (jag trivs i typiska manskläder även om jag oftast klär min "kvinnligt")

Hur skulle ni präster se på det? Tänker på andra vänner som är trans men kristna. Kommer det vara ytterligare ett hinder för dem när homosexuella väl får vigas i kyrkan (om det blir så dvs).

Bara så där lite lagom OT apropå inga kastruller på huvudet och fåglar på axeln :)

• En till präst

Förhoppningsvis kommer frågan lösas genom om kyrkan avsäger sig vigselrätten. Då får alla gifta sig juridiskt på rådhuset, och den som vill ha en religiös ceremoni av valfritt slag kan ha det i sin kyrka/moské/tempel eller utomhus.

De präster som bejakar homosexuell samlevnad borde inte se något problem med om de också vill transa. Och de homosexuella par som vill ha kyrklig välsignelse har i regel koll på vilka präster som med glädje vill be för deras förhållande och vilka som inte gör det.

Det är ju - i alla fall i nuläget - inte fråga om tusentals par om året, utan om en handfull. De homosexuella människor som jag vet om som haft kyrklig välsignelse över sitt registrerade partnerskap är inte "vilka som helst" som bara tycker kyrkan är stämningsfull, utan medvetet kristna människor som träffar präster lite nu och då.

• Kjell Präst
    JustMeAndMyLove skrev 2009-02-12 00:10:46 följande:
    Bara så där en tanke. Nu ska ju inte jag gifta mig i kyrkan och jag har inget behov av att upprör eller gå emot den kristna religionen..Men OM jag haft kvar min tro, vilken var väldigt stark i tidiga tonåren och en period senare med, då skulle jag nog, som många andra kristna homosexuella vänta tills även vi fick ingå äktenskap i kyrkan.Dock så skulle ju jag då inte ha klänning utan smoking, eftersom jag nog kan kallas transvestit (jag trivs i typiska manskläder även om jag oftast klär min "kvinnligt")Hur skulle ni präster se på det? Tänker på andra vänner som är trans men kristna. Kommer det vara ytterligare ett hinder för dem när homosexuella väl får vigas i kyrkan (om det blir så dvs).Bara så där lite lagom OT apropå inga kastruller på huvudet och fåglar på axeln :)
    Jag går lite emot min kollega här.
    Jag för min del tycker att kyrkan ska behålla vigselrätten och skulle med glädje viga er (som ett exempel). Om du då valde att ha smoking istället för klänning så skulle jag inte invända mot det. Det finns inga "klädkoder" i kyrkan på det viset, allt handlar om att vara respektfull mot kyrkan och den kristna tron - och så vitt jag begriper finns inget respektlöst i en smoking, oavsett om den sitter på en man eller en kvinna.
  • Stardusty

För det första, när du skriver med stora bokstäver i två hela meningar låter det som du skriker, vilket känns totalt onödigt, det går väl att diskutera saker på en lugn nivå?
    Jag VET att det inte är förbjudet, men det både andra och framförallt DU skrev i den tråden var att det är respektlöst och du framhöll att det var så jobbigt att du VARJE lördag under sommaren fick viga brudar med djupt urringade klänningar. Därför tycker jag, fullkomligt logiskt, att det vore bra med lite riktlinjer/rutiner som medföljer som exempelvis ett infoblad när man bokar kyrkan.

Allehanda - grymt bra att ni har all info på er hemsida!

En till präst skrev 2009-02-11 21:59:26 följande:

Med risk för att verka tjatig upprepar jag än en gång: DET ÄR INTE FÖRBJUDET MED BARAXLAD KLÄNNING I KYRKAN!!! DET FINNS INGEN KLÄDPOLIS SOM STOPPAR LÄTTKLÄDDA BRUDAR!!! Vad det gäller hund i kyrkan skulle är det däremot fråga om ett rent förbud. Av hänsyn till att kyrkan inte tillhör brudparet utan en hel församling kan man inte göra vad som helst där.Sen känns det lite bisarrt att man ska behöva formulera regler för sådant som för de allra flesta är självklart - det blir som när Kjell präst skrev om att vi inte har regler för om man får gifta sig med en kastrull på huvudet eller inte. Nej, för ingen hade kunnat räkna ut att frågan skulle komma upp.Jag kan inte tänka mig något annat land än Sverige där någon skulle komma på idén att vilja ta in en hund i kyrkan. Eller en häst. Eller en bil (DET GÅR JU!!! KYRKPORTEN ÄR SÅ STOR, och tänk så personligt och coolt om vi åker in med vår cadilac....)
  • Stardusty

Det jag mer var ute efter är att man kunde få information INNAN man bestämmer brudfölje, köper klänning m.m.
    Jag vet inte varför ni inte förstår mig, jag måste vara kass på att förklara, men om man säger såhär då; jag hade en axelbandslös klänning när jag gifte mig i kyrkan. Jag hade ingen aning om att det kunde uppfattas som respektlöst. Hade jag fått info om det i samband med bokning av kyrka så hade jag kanske valt en annan klänning och såhär i efterhand känns det lite trist att man gått emot kyrkans önskan på nåt sätt.

Kjell Präst skrev 2009-02-11 17:04:59 följande:

Inköp av klänning har jag förstått att man behöver göra i god tid. Emellertid, som jag har skrivit tidigare, så kan jag nästan garantera att bara axlar inte stöter på patrull - och om det nu mot förmodan gör det är det kanske möjligt att täcka axlarna med en sjal.Vad gäller hund som ringbärare har jag svårt att tro att det skulle behöva planeras i så förfärligt god tid. Utrymme för improvisation finns nog. Jag tänker mig ungefär såhär:"Prästen sa att Fido inte fick gå in med våra ringar och det är bara en månad till vigseln. Hur gör vi då? Jo, jag vet! Jag tar ringen i fickan istället"
  • Stardusty

Vad som är självklart för dig är nog inte självklart för alla andra. Man kan inte alltid utgå från sig själv eller sina kollegor. De flesta besöker inte en kyrka varje dag som du gör, hur ska de då veta vilka oskrivna regler det finns?

Sen kan jag tycka att om du nu tycker att det är löjligt eller bisarrt att behöva formulera regler för såpnt DU tycker är självklart så kanske du inte heller ska beklaga dig över att folk kommer till vigseln i, enligt dig, opassande klädsel.

En till präst skrev 2009-02-11 21:59:26 följande:

Sen känns det lite bisarrt att man ska behöva formulera regler för sådant som för de allra flesta är självklart - det blir som när Kjell präst skrev om att vi inte har regler för om man får gifta sig med en kastrull på huvudet eller inte. Nej, för ingen hade kunnat räkna ut att frågan skulle komma upp.
Svar på tråden Till er som vill ha hunden med i kyrkan