• Andny

Till er som vill ha hunden med i kyrkan

För er som har en nära relation till er hund och vill att denna ska närvara på vigseln (bära ringen kanske?), då har jag ett tips till er!
    Vi gifte oss i en kyrka i somras och eftersom vi då hade en väldigt kär och speciell 10-årig Flatcoated Retriever, ville vi väldigt gärna att han skulle bära ringarna. Hederliga som vi är, ställde vi frågan till prästen som skulle viga oss. Han hade inget emot det, men ville fråga kyrkoherden innan han svarade på frågan om det var ok. Till vår stora besvikelse fick vi avslag med motiveringen "Hur skulle det se ut om folk började ta med sig katten på begravning?". Den utvalda kyrkan är väldigt speciell för oss och vi valde därför att trots beskedet gifta oss i "vår" kyrka och lämna bort hunden på pensionat.
    Fyra månader senare förlorade vi vår kära hund pga cancer. Bröllopet blev en helt fantastisk upplevelse, men om det är något jag skulle ha gjort annorlunda, så skulle jag velat att vår kära hund var med. Vi kan inte låta bli att undra till vilken nytta hans hundförbud hade. Kyrkoherden som fattade beslutet är öppet homosexuell, han om någon borde väl stå för nytänkande?! Med facit i hand skulle vi inte ha ställt frågan alls, utan bara kommit till kyrkan med hunden minuterna innan kyrkklockorna började ringa!

• Svar på tråden Till er som vill ha hunden med i kyrkan
  • Kjell Präst
    Stardusty skrev 2009-02-11 14:48:52 följande:
    Kan det möjligen vara så att kyrkan behöver ha tydligare regler/rutiner för vad som gäller så kyrkans besökare slipper fundera över hur de får/skall göra?
    Det kan man tycka. Och det tycker jag också, mest för prästens skull. Men för brudpar/dopfamiljer/sorgehus är det inga problem att veta hur man ska göra, det är bara att fråga prästen. Man behöver alltså inte fundera så mycket.
  • Luucie
    gyllenfru skrev 2009-02-11 14:37:46 följande:
    Debatten handlar om en hund som ringbärare.. en enstaka gång.. hos ett par som hade detta som önskemål. Självklart förstår jag att det inte vore lämlit om alla tog med sina husdjur till en predikan.. men att tillgodose ett önskemål vid ett speciellt tillfälle.. nämligen sitt eget bröllop.. detta tycker inte jag borde vara ett orimligt krav.. i alla fall inte i guds hus.. där om något ställe måste väl förståelse finnas?
    Men så kan man väl inte riktigt resonera...Vigseln är ju öppen för alla så att det är ett enstaka tillfälle spelar ingen roll.
    Tänk om "allergiska kalle" juste den dagen vill gå på gudstjänst?
  • Stardusty

Kring ett bröllop handlar det för de flesta brudpar om så mycket annat än själva vigseln, tex klänning köper man mycket tidigare än när man träffar prästen för första gången. Jag syftar då på det här med baraxlat eller inte, jag köpte min klänning ett halvår innan vigseln och då visste vi inte ens vilken präst vi skulle få!
    Likadant med brudfölje, man planerar nog ganska långt innan vilka som ska ingå och för de som vill ha hunden med sker planeringen också då långt innan man träffar prästen.
    Du inser säkert också det orimliga i att alla brudpar ska ringa kyrkan ett halvår i förväg och fråga om vad som är tillåtet eller ej. Och vissa saker, som tex då baraxlade klänningar, vet man kanske inte ens om att det anses respektlöst, så den frågan kommer inte ens upp. Därför efterfrågas klara och tydligare regler, exempelvis i form av ett infoblad när man bokar kyrkan/vigseln.

Kjell Präst skrev 2009-02-11 14:56:30 följande:

Det kan man tycka. Och det tycker jag också, mest för prästens skull. Men för brudpar/dopfamiljer/sorgehus är det inga problem att veta hur man ska göra, det är bara att fråga prästen. Man behöver alltså inte fundera så mycket.
  • Nalle Puh 40

Skulle inte bli glad om jag kom till en vigsel med en hund, dels för att jag är otroligt hundrädd och allergist...

• Nalle Puh 40

Citat: Med facit i hand skulle vi inte ha ställt frågan alls, utan bara kommit till kyrkan med hunden minuterna innan kyrkklockorna började ringa!

Men vad hade ni gjort om det var några med allergi där? Hade en nära vän till mig varit där skulle slutat med sjukhus isf...

• Kjell Präst
    Stardusty skrev 2009-02-11 16:09:03 följande:
    Kring ett bröllop handlar det för de flesta brudpar om så mycket annat än själva vigseln, tex klänning köper man mycket tidigare än när man träffar prästen för första gången. Jag syftar då på det här med baraxlat eller inte, jag köpte min klänning ett halvår innan vigseln och då visste vi inte ens vilken präst vi skulle få!Likadant med brudfölje, man planerar nog ganska långt innan vilka som ska ingå och för de som vill ha hunden med sker planeringen också då långt innan man träffar prästen.Du inser säkert också det orimliga i att alla brudpar ska ringa kyrkan ett halvår i förväg och fråga om vad som är tillåtet eller ej. Och vissa saker, som tex då baraxlade klänningar, vet man kanske inte ens om att det anses respektlöst, så den frågan kommer inte ens upp. Därför efterfrågas klara och tydligare regler, exempelvis i form av ett infoblad när man bokar kyrkan/vigseln.Kjell Präst skrev 2009-02-11 14:56:30 följande:
    Inköp av klänning har jag förstått att man behöver göra i god tid. Emellertid, som jag har skrivit tidigare, så kan jag nästan garantera att bara axlar inte stöter på patrull - och om det nu mot förmodan gör det är det kanske möjligt att täcka axlarna med en sjal.

Vad gäller hund som ringbärare har jag svårt att tro att det skulle behöva planeras i så förfärligt god tid. Utrymme för improvisation finns nog. Jag tänker mig ungefär såhär:"Prästen sa att Fido inte fick gå in med våra ringar och det är bara en månad till vigseln. Hur gör vi då? Jo, jag vet! Jag tar ringen i fickan istället"
  • Luucie

Vad gör man om prästen är allergisk då? Jag menar om man bara får för sig att dyka upp med hunden....skiter man i det då och bara kör sitt race? "Hunden ska med" prästen får snora och kvävas bäst han vill..?!

• T0612

Nalle Puh 40 skrev 2009-02-11 16:12:00 följande:

Skulle inte bli glad om jag kom till en vigsel med en hund, dels för att jag är otroligt hundrädd och allergist...
    De som kommer på bröllopet känner förmodligen paret så pass att de vet att hunden är en stor del av deras liv och blir inte förvånade om hunden är där...
  • ario

skippa allergi, respekt för dem som besöker kyrkan ofta!

• Kajsalisan

Det finns ju alternativ till att vara just i kyrkan om det är en viktig del i vigseln att hunden skall vara med? Präster har jag hört kan vara rätt mobila(?) om man vill ha en kristen högtid. Eller kanske bara låta hunden vara med på bröllopsfotona? Eller varför är det viktigt att hunden är just i KYRKAN? Jag tycker nog inte att djur hör hemma där även om jag förstår att man ser de som älskade familjemedlemmar man vill dela dagen med.

Svar på tråden Till er som vill ha hunden med i kyrkan