• Andny

Till er som vill ha hunden med i kyrkan

För er som har en nära relation till er hund och vill att denna ska närvara på vigseln (bära ringen kanske?), då har jag ett tips till er!
    Vi gifte oss i en kyrka i somras och eftersom vi då hade en väldigt kär och speciell 10-årig Flatcoated Retriever, ville vi väldigt gärna att han skulle bära ringarna. Hederliga som vi är, ställde vi frågan till prästen som skulle viga oss. Han hade inget emot det, men ville fråga kyrkoherden innan han svarade på frågan om det var ok. Till vår stora besvikelse fick vi avslag med motiveringen "Hur skulle det se ut om folk började ta med sig katten på begravning?". Den utvalda kyrkan är väldigt speciell för oss och vi valde därför att trots beskedet gifta oss i "vår" kyrka och lämna bort hunden på pensionat.
    Fyra månader senare förlorade vi vår kära hund pga cancer. Bröllopet blev en helt fantastisk upplevelse, men om det är något jag skulle ha gjort annorlunda, så skulle jag velat att vår kära hund var med. Vi kan inte låta bli att undra till vilken nytta hans hundförbud hade. Kyrkoherden som fattade beslutet är öppet homosexuell, han om någon borde väl stå för nytänkande?! Med facit i hand skulle vi inte ha ställt frågan alls, utan bara kommit till kyrkan med hunden minuterna innan kyrkklockorna började ringa!

• Svar på tråden Till er som vill ha hunden med i kyrkan
  • JustMeAndMyLove

Jag skulle bli kränkt då det känns respektklöst att låta en hund pissa på en gravsten Inte för att det stör den döde utan för att just "pissa på en grav" är ett utryck för att förnedra någon efter dess död.

Jag är inte dummare än att jag vet att det inte gör skada men det är samma sak när det gäller att välta gravstenar, man gör det bara inte.

ario skrev 2009-02-10 21:01:07 följande:
    varför skulle det vara skillnad mellan att en hund pissar på en gravsten och gå in i en kyrka?vem blir kränkt? den döde eller den levande som befinner sig i kyrkan den dagen?ska vi visa respekt för dem döda så ska vi visa respekt för dem levande också!
  • En till präst
    JustMeAndMyLove skrev 2009-02-11 10:27:34 följande:
    Jag skulle bli kränkt då det känns respektklöst att låta en hund pissa på en gravsten Inte för att det stör den döde utan för att just "pissa på en grav" är ett utryck för att förnedra någon efter dess död.Jag är inte dummare än att jag vet att det inte gör skada men det är samma sak när det gäller att välta gravstenar, man gör det bara inte.
    Sant. Vissa saker är känslomässigt förenade med obehag, men mycket svåra att förklara om någon inte vill förstå. För mig är "att svära i kyrkan" också ett sådant uttryck för något man bara inte gör. Men att förklara det för en konfirmand som aldrig varit i en kyrka är nästan omöjligt. (Nu har det väl med saken att göra att konfirmanden ibland inte VILL förstå)
  • En till präst

En till präst skrev 2009-02-11 10:54:55 följande:

Sant. Vissa saker är känslomässigt förenade med obehag, men mycket svåra att förklara om någon inte vill förstå. För mig är "att svära i kyrkan" också ett sådant uttryck för något man bara inte gör. Men att förklara det för en konfirmand som aldrig varit i en kyrka är nästan omöjligt. (Nu har det väl med saken att göra att konfirmanden ibland inte VILL förstå)
    Och samma sak gäller att ta med hunden in i kyrkan - det gör man bara inte. Men att förklara det för en hundägare är inte alldeles enkelt.
  • JustMeAndMyLove

Tycker det borde finnas tydliga regler i det eftersom det nu blir vanligare att ta med husdjur.
    Vi gifter oss borgligt, delvis för att vi vill vara utomhus, delvis för att ha vår hund med och sen för att jag inte är hundra procent säker på min tro även om min mamma är kristen och jag gått i söndagsskola hela min uppväxt. (sen att vi inte får gifta oss i kyrkan spelar ju förstås också in.)

Det jag reagerar på är ju just att prästen säger att det går bra. Sen iden att "bara dyka upp när kyrkklockorna ringer" är ju knappast hederlig men jag kan inte säga att jag inte förstår deras besvikelse.

En till präst skrev 2009-02-11 11:11:42 följande:

En till präst skrev 2009-02-11 10:54:55 följande:Och samma sak gäller att ta med hunden in i kyrkan - det gör man bara inte. Men att förklara det för en hundägare är inte alldeles enkelt.
  • En till präst
    JustMeAndMyLove skrev 2009-02-11 11:47:06 följande:
    Tycker det borde finnas tydliga regler i det eftersom det nu blir vanligare att ta med husdjur.Vi gifter oss borgligt, delvis för att vi vill vara utomhus, delvis för att ha vår hund med och sen för att jag inte är hundra procent säker på min tro även om min mamma är kristen och jag gått i söndagsskola hela min uppväxt. (sen att vi inte får gifta oss i kyrkan spelar ju förstås också in.)Det jag reagerar på är ju just att prästen säger att det går bra. Sen iden att "bara dyka upp när kyrkklockorna ringer" är ju knappast hederlig men jag kan inte säga att jag inte förstår deras besvikelse.En till präst skrev 2009-02-11 11:11:42 följande:
    Jag förstår också att de blev besvikna.
    Men prästen sa ju faktiskt inte att "det gick bra", utan att han själv inte hade något emot det, men behövde kolla med sin chef. Detta tolkade säkert paret som att de utan problem skulle kunna göra som de tänkt.

Det här är en så pass ovanlig fråga att prästen mycket väl kan ha blivit "tagen på sängen" och inte hann tänka. Dumt, men det är det enda rimliga jag kan komma på.

Mycket är man förberedd på genom utbildning och vana, men ibland kommer de där jätteudda frågeställningarna ("Vi vill ha 2 begravningar för mamma" eller "Vi vill ha en manlig präst - kan ni ordna det?") där man faktiskt inte VET. Då brukar jag inte säga varken ja eller nej, utan kolla med chef eller domkapitel först.
  • gyllenfru

Har inte läst alla inlägg.. men tycker det är underligt att så många är emot hund i kyrkan. Är man allergisk reagerar man även på kläder som folk med djur har på sig.. så det är inget argument. Dessutom kan man ju inte heller flyga i så fall för små djur är tillåtna som handbagage. Har man en hund som inte är rumsren så självklart kan man inte ta med den in i kyrkan.. MEN varför denna hundfobi? Utomlands exempelvis i Paris & faktiskt även i kända varuhus i Sverige är hundar tillåtna. Tycker att djur många gånger är både klokare & trevligare än människor!!!

• Kjell Präst
    gyllenfru skrev 2009-02-11 13:03:09 följande:
    MEN varför denna hundfobi?
    Det har förstås inte med fobier att göra. Jag har två katter som jag älskar och har haft hundar i många år - men skulle aldrig drömma om att ta in dem i kyrkorummet. För mig är det självklart att kyrkorummet är avsett för människor och inte för djur. Det betyder förstås inte att jag ringaktar djuren, tycker bara att de ska vara på andra platser än i kyrkan.
  • puma82

Jag är hundägare och jag FÖRSTÅR och skulle aldrig ta med hunden in, anser attd e ej har där att göra..

Men tycker du skulle formulerat dig annorlunda:

En till präst skrev 2009-02-11 11:11:42 följande:

En till präst skrev 2009-02-11 10:54:55 följande:Och samma sak gäller att ta med hunden in i kyrkan - det gör man bara inte. Men att förklara det för en hundägare är inte alldeles enkelt.
    För som sagt, det är nog bara VISSA HUNDÄGARE som inte går att förklara för.
  • gyllenfru

Debatten handlar om en hund som ringbärare.. en enstaka gång.. hos ett par som hade detta som önskemål. Självklart förstår jag att det inte vore lämlit om alla tog med sina husdjur till en predikan.. men att tillgodose ett önskemål vid ett speciellt tillfälle.. nämligen sitt eget bröllop.. detta tycker inte jag borde vara ett orimligt krav.. i alla fall inte i guds hus.. där om något ställe måste väl förståelse finnas?

• Stardusty

Huruvida man får ta med sig husdjur eller vara baraxlad (från en annan tråd) verkar vara väldigt godtyckligt, vissa präster "ok"-ar, vissa tycker inte det är accepterat.
    Kan det möjligen vara så att kyrkan behöver ha tydligare regler/rutiner för vad som gäller så kyrkans besökare slipper fundera över hur de får/skall göra?

Svar på tråden Till er som vill ha hunden med i kyrkan