• Andny

Till er som vill ha hunden med i kyrkan

För er som har en nära relation till er hund och vill att denna ska närvara på vigseln (bära ringen kanske?), då har jag ett tips till er!
    Vi gifte oss i en kyrka i somras och eftersom vi då hade en väldigt kär och speciell 10-årig Flatcoated Retriever, ville vi väldigt gärna att han skulle bära ringarna. Hederliga som vi är, ställde vi frågan till prästen som skulle viga oss. Han hade inget emot det, men ville fråga kyrkoherden innan han svarade på frågan om det var ok. Till vår stora besvikelse fick vi avslag med motiveringen "Hur skulle det se ut om folk började ta med sig katten på begravning?". Den utvalda kyrkan är väldigt speciell för oss och vi valde därför att trots beskedet gifta oss i "vår" kyrka och lämna bort hunden på pensionat.
    Fyra månader senare förlorade vi vår kära hund pga cancer. Bröllopet blev en helt fantastisk upplevelse, men om det är något jag skulle ha gjort annorlunda, så skulle jag velat att vår kära hund var med. Vi kan inte låta bli att undra till vilken nytta hans hundförbud hade. Kyrkoherden som fattade beslutet är öppet homosexuell, han om någon borde väl stå för nytänkande?! Med facit i hand skulle vi inte ha ställt frågan alls, utan bara kommit till kyrkan med hunden minuterna innan kyrkklockorna började ringa!

• Svar på tråden Till er som vill ha hunden med i kyrkan
  • Ingan

Med det argumentet (att man ska vara troende) skulle inte min blivande svärfar som är ateist (eller troligtvis hälften av gästerna) heller få komma in i kyrkan...

ario skrev 2009-02-10 15:15:09 följande:
    det är ju klart det är kränkade, kyrkorummet är till för religiösa/troende folk som vill be. En hund har inget där i göra, en hund passar bättre utanför där den kan hoppa o skutta som den vill....Gud skapade också kackerlackor, men dem vill du säkert inte ha i ditt hus!
  • ario

men dem är där frivilliga! och åtmistone förstår vad en kyrka betyder för andra gäster.

Jag tror knappast att din blivande svärfar skulle få för sig springa runt kyrkolokalen som en förvirrad och nyfiken varelse!

Ingan skrev 2009-02-10 15:27:31 följande:
    Med det argumentet (att man ska vara troende) skulle inte min blivande svärfar som är ateist (eller troligtvis hälften av gästerna) heller få komma in i kyrkan...
  • Ingan

Jo visst, de är där frivilligt och som du kan läsa i mitt tidigare inlägg så skulle jag personligen inte ta med min hund då jag tror att han har det bättre hemma i trädgården. Jag undrade mer exakt vad det var som var kränkande med att hunden (eller en kackerlacka om du så vill) uppehöll sig i kyrkan, men då är det alltså att det finns risk att den springer omkring och stör. Jag menar absolut inte att uppröra någon och har, om inte förståelse, så full respekt för de/er som upplever det som kränkande, jag var bara nyfiken på varför så tack för svaret!

ario skrev 2009-02-10 15:32:17 följande:
    men dem är där frivilliga! och åtmistone förstår vad en kyrka betyder för andra gäster. Jag tror knappast att din blivande svärfar skulle få för sig springa runt kyrkolokalen som en förvirrad och nyfiken varelse!
  • ario

kränkande? Jo, för det är en hund knappast kan visa respekt och ödemjukhet när den går in i en kyrka.

• Burre Präst
    Ingan skrev 2009-02-10 15:02:12 följande:
    Jag skulle inte ta med min hund till kyrkan även om det var tillåtet, då jag inte tror att han skulle uppskatta att vara där och självklart på grund av allergiker. Men av ren nyfikenhet undrar jag ändå på vilket sätt det är kränkande för kyrkorummet att låta en hund vistas där? Ses de som orena/syndiga? De är ju också skapade av Gud (om man nu tror på Gud som skaparen...)så vari ligger det kränkande?
    Jag vill vända på frågan, om du ursäktar: Varför SKA man ta med sig en hund in i kyrkan?

Kyrkan är en mötesplats för människor, en plats för bön,lobvsång, uppbyggelse och tröst. Vad av detta har en hund glädje av som inte en bit kycklinglever kan ge ännu mer?

Människan har levt med djur omkring sig i tusentals år men det har aldrig varit frågan om att ta in dem i kyrkan oavsett hur mycket de betyder för sina ägare. Inte förrän idag, vill säga.

Vad beror det på? TS huvudskäl att vilja ha med hunden verkar vara det gamla vanliga när man hittar på avvikande saker i en vigsel: Det ska vara *personligt*, vigselgudstjänsten ska vara en spegling av brudparet i första hand. Den samhälleliga aspekten och den religiösa ceremonin får vara med i den mån den kan anpassas till detta.

Och detta blir jag lite trött på... liksom jag blir trött på kolleger som ger efter för att bli klappade på axeln och bli betraktade som "en bra präst" av folk som egentligen inte bryr sig om vare sig kyrkan eller tron.

För övrigt anser jag att en "personlig ceremoni" är en självmotsägelse, men det är en annan fråga för en annan tråd.
  • Ingan

Burre präst: Nu frågade jag inte varför man inte ska ha hunden i kyrka, det kan jag själv komma på ett antal anledningar till. Jag förstår att hundar inte kan förstå det som sägs eller sjungs och därmed inte ha någon glädje av det. Jag var mer intresserad av att höra varför vissa såg det som kränkande att ha hunden där, och då menar jag inte störande. Små barn "stör" ofta i kyrkan genom att skrika och springa omkring och de förstår inte (de riktigt små åtminstone)budskapet och många av dem är inte där frivilligt. Men småbarn anses inte, trots "brist" på respekt och ödmjukhet, som kränkande av kyrkorummet.

• Lissdaniels

Min första tanke är inte allergiaspekten utan det är: stackars hund.
    Den hörseln som de har kombinerat med en orgel är nog ingen bra kombination. Jag tror inte ens att den lugnaste hunden inte skulle bli stressad av det oväsendet som det blir i deras öron.

6 juni - när 2 blir 1
  • En till präst

Lady o Lufsen skrev 2009-02-10 10:41:12 följande:

Det kanske skulle underlätta med lite tydliga regler så att det inte behöver tjafsas i onödan om, exempelvis, hundars närvaro vid en vigsel?För som det ser ut nu så är det alltså enbart "sunt förnuft" och "medmänsklighet" som råder, vilket kan se väldigt olika ut från människa till människa.Tjejen i tråden som FÅR ta med sig sin hund hade ju då en präst som hade "sunt förnuft och medmänsklighet"- inte vad det gäller att helga rummet eller värna om allergiker (eller hundrädda, kanske?) medans TS råkade få tag i en präst som hade en annan typ av "sunt förnuft och medmänsklighet" som ledde till att den hunden fick stanna hemma- trots att det säkert var lika viktigt för henne med hundens närvaro...Lite trist kan jag tycka att det ska vara så olika och upp till respektive präst...när det nu uppenbarligen GÅR att uppfylla sin önskan om husdjurs närvaro.Men tack för svar i alla fall Som sagt- jag är redan gift, har ingen hund och även om jag så hade så skulle jag inte välja att ha den med på bröllop...men OM jag nu ville det...? Kjell Präst skrev 2009-02-10 10:27:50 följande:
    Det vore oerhört mycket enklare med tydliga regler. Men Svenska kyrkan funkar inte så, dessutom är det en del präster som inte ens följer de regler som är tydliga, om man ska tro alla som skriver här om vigslar som inte följer kyrkohandboken.
    Hur många har inte skrivit här om svenskkyrkliga vigslar utan psalmer som någon "snäll" präst gått med på

Det här med att folk skulle vilja ha husdjur med sig till kyrkan är något så nytt att vi inte ens hunnit diskutera det. Åtminstone jag hade faktiskt aldrig hört talas om att det skulle förekomma "på riktigt" - mer än som ett skämt - i Sverige.

Hela fenomenet har förstås att göra med människovärde och "djurvärde" om ett sådant ord finn.

Viljan att ta in hunden i kyrkan är ett exemepl på att "djurvärdet" stigit så att människor gör sina djur inte bara till älskade djur utan också till likvärdiga med ett barn eller annan familjemedlem och viktigare än människor som man inte känner, men som använder samma kyrkorum.
  • ario

bra skrivet!

En till präst skrev 2009-02-10 18:06:27 följande:

Lady o Lufsen skrev 2009-02-10 10:41:12 följande:
    Det vore oerhört mycket enklare med tydliga regler. Men Svenska kyrkan funkar inte så, dessutom är det en del präster som inte ens följer de regler som är tydliga, om man ska tro alla som skriver här om vigslar som inte följer kyrkohandboken.Hur många har inte skrivit här om svenskkyrkliga vigslar utan psalmer som någon "snäll" präst gått med påDet här med att folk skulle vilja ha husdjur med sig till kyrkan är något så nytt att vi inte ens hunnit diskutera det. Åtminstone jag hade faktiskt aldrig hört talas om att det skulle förekomma "på riktigt" - mer än som ett skämt - i Sverige. Hela fenomenet har förstås att göra med människovärde och "djurvärde" om ett sådant ord finn. Viljan att ta in hunden i kyrkan är ett exemepl på att "djurvärdet" stigit så att människor gör sina djur inte bara till älskade djur utan också till likvärdiga med ett barn eller annan familjemedlem och viktigare än människor som man inte känner, men som använder samma kyrkorum.
  • Tindre

Men ario, med det tänket så borde man ju inte ta med barn in i kyrkan heller... Hur ofta har inte en liten halvmetersperson gjort något som "inte passar sig" i kyrkan? De är ju just "förvirrade och små varelser".

ario skrev 2009-02-10 15:32:17 följande:
    men dem är där frivilliga! och åtmistone förstår vad en kyrka betyder för andra gäster. Jag tror knappast att din blivande svärfar skulle få för sig springa runt kyrkolokalen som en förvirrad och nyfiken varelse!
Svar på tråden Till er som vill ha hunden med i kyrkan