• Andny

Till er som vill ha hunden med i kyrkan

För er som har en nära relation till er hund och vill att denna ska närvara på vigseln (bära ringen kanske?), då har jag ett tips till er!
    Vi gifte oss i en kyrka i somras och eftersom vi då hade en väldigt kär och speciell 10-årig Flatcoated Retriever, ville vi väldigt gärna att han skulle bära ringarna. Hederliga som vi är, ställde vi frågan till prästen som skulle viga oss. Han hade inget emot det, men ville fråga kyrkoherden innan han svarade på frågan om det var ok. Till vår stora besvikelse fick vi avslag med motiveringen "Hur skulle det se ut om folk började ta med sig katten på begravning?". Den utvalda kyrkan är väldigt speciell för oss och vi valde därför att trots beskedet gifta oss i "vår" kyrka och lämna bort hunden på pensionat.
    Fyra månader senare förlorade vi vår kära hund pga cancer. Bröllopet blev en helt fantastisk upplevelse, men om det är något jag skulle ha gjort annorlunda, så skulle jag velat att vår kära hund var med. Vi kan inte låta bli att undra till vilken nytta hans hundförbud hade. Kyrkoherden som fattade beslutet är öppet homosexuell, han om någon borde väl stå för nytänkande?! Med facit i hand skulle vi inte ha ställt frågan alls, utan bara kommit till kyrkan med hunden minuterna innan kyrkklockorna började ringa!

• Svar på tråden Till er som vill ha hunden med i kyrkan
  • puma82

Här är en hundägare men vad f*n! Inte skulle vi väl bara ta med hunden in, utan att fråga - OM vi skulle vilja ha den med på bröllopet, och skulle aldrig tänka tanken ens iaf, för det finns många allergiker som sedan besöker kyrkan efter vårt bröllop. Vissa klarar inte av att vistas där det funnits hundar, det kan handla om flera dagar efter och de kan ändå få en allergisk chock.

Nu ska vi ha borgerligt bröllop och ej vara i kyrkan.. men OM så skulle vi inte ENS TÄNKA TANKEN! Hundar har väl inget i kyrkan att göra?!

• Lady o Lufsen

Förstår absolut att hunden (eller annat djur) är som en familjemedlem och önskas närvara vid exempelvis en vigsel.

Förstår också absolut att hunden inte är välkommen i exempelvis kyrkan.

En vigsel utomhus kanske?

• puma82

Har en fråga, vad menar du med stora förändringar i kyrkan? Allt prat om homosexuella och att göra äktenskapet könsneutralt?

Hur kan det ha med hundar i kyrka att göra? När det gäller djur så är det ju antagligen allergi som man vill undvika i första hand. Inte att man inte vill tänka i nya banor?

Litta skrev 2009-02-09 20:19:44 följande:
    Vi ska ha med våran hund i kyrkan.Vår hund är som vårt eget barn och vi har en jätte nära relation.Så jag tycker med att man ska tänka i nya banor när det ända sker stora förändringar i kyrkans värld.Kramar!
  • Lady o Lufsen

En fråga bara:

FINNS det kyrkor som tillåter djur?
    VEM bestämmer då att det går bra?

• Troll1

Lady o Lufsen skrev 2009-02-09 20:46:15 följande:
    En fråga bara:FINNS det kyrkor som tillåter djur?VEM bestämmer då att det går bra?

Nej, jag skulle inte tro det.

• Lady o Lufsen

TS skrev ju att prästen inte hade något emot det...om kyrkans policy var emot det så borde h*n ju ha sagt nej på en gång och inte behövt fråga kyrkoherden?
    Eller är det upp till varje kyrkoherde att bestämma? Det låter lite godtyckligt.
    Samma verkar det ju vara med detta riskastande- en del säger sig få kasta ris utanför kyrkan medans andra inte får det?
    Själv har jag ingen aning...
    Skulle däremot vilja veta!

Troll1 skrev 2009-02-09 21:05:30 följande:

• Lady o Lufsen

Dessutom fanns det ju någon i denna tråd som skulle ha hund med sig?
    För att det tilläts just där eller...?

Troll1 skrev 2009-02-09 21:05:30 följande:

• Andny

Jo, det finns kyrkor där hundar är välkomna. Det är upp till kyrkans personal att bestämma det.

• ario

ris utanför kyrka...och hund i en kyrka...det är stor skillnad!
    Lady o Lufsen skrev 2009-02-09 21:21:24 följande:

TS skrev ju att prästen inte hade något emot det...om kyrkans policy var emot det så borde h*n ju ha sagt nej på en gång och inte behövt fråga kyrkoherden?Eller är det upp till varje kyrkoherde att bestämma? Det låter lite godtyckligt.Samma verkar det ju vara med detta riskastande- en del säger sig få kasta ris utanför kyrkan medans andra inte får det?Själv har jag ingen aning...Skulle däremot vilja veta!
  • ario

ge exempel?

vilken kyrka?

Andny skrev 2009-02-09 21:23:18 följande:
    Jo, det finns kyrkor där hundar är välkomna. Det är upp till kyrkans personal att bestämma det.
Svar på tråden Till er som vill ha hunden med i kyrkan