• Andny

Till er som vill ha hunden med i kyrkan

För er som har en nära relation till er hund och vill att denna ska närvara på vigseln (bära ringen kanske?), då har jag ett tips till er!
    Vi gifte oss i en kyrka i somras och eftersom vi då hade en väldigt kär och speciell 10-årig Flatcoated Retriever, ville vi väldigt gärna att han skulle bära ringarna. Hederliga som vi är, ställde vi frågan till prästen som skulle viga oss. Han hade inget emot det, men ville fråga kyrkoherden innan han svarade på frågan om det var ok. Till vår stora besvikelse fick vi avslag med motiveringen "Hur skulle det se ut om folk började ta med sig katten på begravning?". Den utvalda kyrkan är väldigt speciell för oss och vi valde därför att trots beskedet gifta oss i "vår" kyrka och lämna bort hunden på pensionat.
    Fyra månader senare förlorade vi vår kära hund pga cancer. Bröllopet blev en helt fantastisk upplevelse, men om det är något jag skulle ha gjort annorlunda, så skulle jag velat att vår kära hund var med. Vi kan inte låta bli att undra till vilken nytta hans hundförbud hade. Kyrkoherden som fattade beslutet är öppet homosexuell, han om någon borde väl stå för nytänkande?! Med facit i hand skulle vi inte ha ställt frågan alls, utan bara kommit till kyrkan med hunden minuterna innan kyrkklockorna började ringa!

• Svar på tråden Till er som vill ha hunden med i kyrkan
  • En till präst
    JustMeAndMyLove skrev 2009-02-10 20:31:16 följande:
    Man känner sig inte kränkt av att inte få göra det men jag tycker det är konstigt att regler inte finns om det nu tar sån skada på andligheten.Jag är uppväxt som kristen och tar aldrig in mina hundar på kyrkogården när jag besöker min systersson. Helt enkelt för att det är utomhus och en hund ska inte behöva fyas för att den kissar utomhus. Skulle själv bli rasande om en hund pissade på en gravsten så där är det inge svårt att förstå.Att man ta andlig skada av att se en hund i en kyrka är ju inget som gäller alla men TS fick dubbla svar. Jag tror inte hon planerade en kupp mot Svenksa kyrkan när hon frågade om lov.Varför blir alla så upprörda över att man ställer en fråga överhuvudtaget? När en präst möts av frågan: "Kan ni inte säga nått annat än tills döden skiljer oss åt" eller "Får min pappa lämna bort mig" eller "Får vår hund vara med och gå fram med ringarna" så menar nog ingen att förlämpa eller köra över en präst!I alla dessa trådar skriker folk som tokiga över att folk kör över präster och att man vill göra som man vill i kyrkan mot de kristna reglerna, men själv har jag aldrig läst eller hört talas om NÅGOT par som blivit arga eller vägrat acceptera det en präst bestämt.
    Att par blir arga och vägrar acceptera det som gäller i kyrkan är faktiskt inte helt ovanligt. Vanligast är då att man försöker manipulera prästen att göra som man vill, och om det inte går skaffar man fram en mer "medgörlig" präst som inte säger emot paret. Och TS startade ju tråden med det uppebara SYFTET att ge andra par tipset att inte säga något om sina hundplaner för att på så sätt tvinga igenom vigsel med hund.

Tanken är väl att kyrkans personal tänks bli så paffa när hunden bara dyker upp att de inte ska våga säga ifrån.

Dock är de allra flesta människor resonabla, lyssnar på förnuftsargument och har inga ambitioner att köra över präster.
    Och som sagt; Det här med hundar är verkligen inte ett vanligt problem. Jag har aldrig stött på det i verkligheten.
  • Lady o Lufsen

Men kan ilskan, och även "vägran att acceotera" bero på att det kan vara olika från kyrka till kyrka och från präst till präst?
    Då menar jag inte bara hundar utan exempelvis brudöverlämning...

En till präst skrev 2009-02-10 20:43:21 följande:

Att par blir arga och vägrar acceptera det som gäller i kyrkan är faktiskt inte helt ovanligt. Vanligast är då att man försöker manipulera prästen att göra som man vill, och om det inte går skaffar man fram en mer "medgörlig" präst som inte säger emot paret. Och TS startade ju tråden med det uppebara SYFTET att ge andra par tipset att inte säga något om sina hundplaner för att på så sätt tvinga igenom vigsel med hund.Tanken är väl att kyrkans personal tänks bli så paffa när hunden bara dyker upp att de inte ska våga säga ifrån.Dock är de allra flesta människor resonabla, lyssnar på förnuftsargument och har inga ambitioner att köra över präster.Och som sagt; Det här med hundar är verkligen inte ett vanligt problem. Jag har aldrig stött på det i verkligheten.
  • ario

varför skulle det vara skillnad mellan att en hund pissar på en gravsten och gå in i en kyrka?

vem blir kränkt? den döde eller den levande som befinner sig i kyrkan den dagen?

ska vi visa respekt för dem döda så ska vi visa respekt för dem levande också!

• Lady o Lufsen

Jag menar- folk pratar ju faktiskt med varandra och mun-till-mun-metoden går ju rätt snabbt.
    Att då få veta att kompisar eller kompisars kompisar "minsann" fått gifta sig i kyrkan med hunden som ringbärare eller fasters pappa fick lämna över bruden i den kyrkan, för den prästen kan ju omöjligt underlätta människors vilja att acceptera...

Lady o Lufsen skrev 2009-02-10 20:59:00 följande:

Men kan ilskan, och även "vägran att acceotera" bero på att det kan vara olika från kyrka till kyrka och från präst till präst?Då menar jag inte bara hundar utan exempelvis brudöverlämning... En till präst skrev 2009-02-10 20:43:21 följande:
  • Lady o Lufsen

"Vad som gäller i kyrkan" verkar ju vara ett relativt begrepp...om var präst får visa sin "goda vilja" så är det ju inget som direkt gäller för kyrkan... i alla fall inte i detta avseende med en hund?
    En till präst skrev 2009-02-10 20:43:21 följande:

Att par blir arga och vägrar acceptera det som gäller i kyrkan är faktiskt inte helt ovanligt. Vanligast är då att man försöker manipulera prästen att göra som man vill, och om det inte går skaffar man fram en mer "medgörlig" präst som inte säger emot paret. Och TS startade ju tråden med det uppebara SYFTET att ge andra par tipset att inte säga något om sina hundplaner för att på så sätt tvinga igenom vigsel med hund.Tanken är väl att kyrkans personal tänks bli så paffa när hunden bara dyker upp att de inte ska våga säga ifrån.Dock är de allra flesta människor resonabla, lyssnar på förnuftsargument och har inga ambitioner att köra över präster.Och som sagt; Det här med hundar är verkligen inte ett vanligt problem. Jag har aldrig stött på det i verkligheten.
  • En till präst

Lady o Lufsen skrev 2009-02-10 20:59:00 följande:

Men kan ilskan, och även "vägran att acceotera" bero på att det kan vara olika från kyrka till kyrka och från präst till präst?Då menar jag inte bara hundar utan exempelvis brudöverlämning... En till präst skrev 2009-02-10 20:43:21 följande:
    Jo, det är oerhört problematiskt. De präster som köper billiga poäng genom att göra brudpar till viljes på kyrkoordningens bekostnad gör en stor skada.

Men jag svarade bara på JustMeAndMyLoves inlägg där h*n sa sig aldrig ha sett arga brudpar som vägrar acceptera vad en präst säger.
  • Prazzen

Jag är uppvuxen med en mamma med extrem astma och allergi som som tur är har blivit bättre med åren. Men som liten kommer jag ihåg hur känslig hon kunde vara och hur hon på en gång kände av om ett pälsdjur hade varit i en lokal. Vissa djur som t ex häst kunde bli så allvarligt så hon var tvungen att åka till sjukhuset.

Hade hon då besökt en kyrka som det tidigare hade varit en hund i så hade hon blivit sjuk.
    Med tanke på allergiker så måste enligt min åsikt vissa lokaler få vara förbjudna för djur eftersom folk kan bli sjuka

• passionsblomman

Så sant! har flera sådana bekanta själv med.

Jag har överhuvudtaget svårt att komma på så värst många lokaler där man prompt ska behöva tillåta djur.

Prazzen skrev 2009-02-10 23:21:34 följande:
    Jag är uppvuxen med en mamma med extrem astma och allergi som som tur är har blivit bättre med åren. Men som liten kommer jag ihåg hur känslig hon kunde vara och hur hon på en gång kände av om ett pälsdjur hade varit i en lokal. Vissa djur som t ex häst kunde bli så allvarligt så hon var tvungen att åka till sjukhuset.Hade hon då besökt en kyrka som det tidigare hade varit en hund i så hade hon blivit sjuk.Med tanke på allergiker så måste enligt min åsikt vissa lokaler få vara förbjudna för djur eftersom folk kan bli sjuka
Svar på tråden Till er som vill ha hunden med i kyrkan