• Andny

Till er som vill ha hunden med i kyrkan

För er som har en nära relation till er hund och vill att denna ska närvara på vigseln (bära ringen kanske?), då har jag ett tips till er!
    Vi gifte oss i en kyrka i somras och eftersom vi då hade en väldigt kär och speciell 10-årig Flatcoated Retriever, ville vi väldigt gärna att han skulle bära ringarna. Hederliga som vi är, ställde vi frågan till prästen som skulle viga oss. Han hade inget emot det, men ville fråga kyrkoherden innan han svarade på frågan om det var ok. Till vår stora besvikelse fick vi avslag med motiveringen "Hur skulle det se ut om folk började ta med sig katten på begravning?". Den utvalda kyrkan är väldigt speciell för oss och vi valde därför att trots beskedet gifta oss i "vår" kyrka och lämna bort hunden på pensionat.
    Fyra månader senare förlorade vi vår kära hund pga cancer. Bröllopet blev en helt fantastisk upplevelse, men om det är något jag skulle ha gjort annorlunda, så skulle jag velat att vår kära hund var med. Vi kan inte låta bli att undra till vilken nytta hans hundförbud hade. Kyrkoherden som fattade beslutet är öppet homosexuell, han om någon borde väl stå för nytänkande?! Med facit i hand skulle vi inte ha ställt frågan alls, utan bara kommit till kyrkan med hunden minuterna innan kyrkklockorna började ringa!

• Svar på tråden Till er som vill ha hunden med i kyrkan
  • Lady o Lufsen

Det håller jag med om!
    Tänk att du sammanfattade det jag ville säga på bara några rader medans jag har slösat bort tid med inlägg efter inlägg...

Stardusty skrev 2009-02-12 08:44:08 följande:
    Sen kan jag tycka att om du nu tycker att det är löjligt eller bisarrt att behöva formulera regler för såpnt DU tycker är självklart så kanske du inte heller ska beklaga dig över att folk kommer till vigseln i, enligt dig, opassande klädsel.En till präst skrev 2009-02-11 21:59:26 följande:
  • Kjell Präst
    Stardusty skrev 2009-02-12 08:39:28 följande:
    Det jag mer var ute efter är att man kunde få information INNAN man bestämmer brudfölje, köper klänning m.m.Jag vet inte varför ni inte förstår mig, jag måste vara kass på att förklara, men om man säger såhär då; jag hade en axelbandslös klänning när jag gifte mig i kyrkan. Jag hade ingen aning om att det kunde uppfattas som respektlöst. Hade jag fått info om det i samband med bokning av kyrka så hade jag kanske valt en annan klänning och såhär i efterhand känns det lite trist att man gått emot kyrkans önskan på nåt sätt.Kjell Präst skrev 2009-02-11 17:04:59 följande:
    Jag gör nu mitt sista inlägg i denna märkliga debatt innan jag kryper tillbaka under den sten som heter "Fråga prästerna"-tråden...
    Jag tror nog att jag förstår vad du menar, håller ju dessutom delvis med dig, men kanske kan det vara så att problemet bottnar i att "Kyrkan" inte är en vanlig institution. På företaget "Petterssons tvålar" kan man ha tydliga och klara regler för vad som gäller. VD kan skicka ut förhållningsorder som sedan avdelningscheferna har att följa, och se till att arbetarna "på golvet" följer. Kyrkan däremot är, som det brukar framhållas, ingen åsiktsgemenskap utan en trosgemenskap. Kyrkan är inte prästerna, eller diakonerna, eller kyrkobyggnaderna. Kyrkan är alla medlemmar, alla kyrkotillhöriga. Det säger sig självt att alla dessa människor inte tycker lika om allting - se exempelvis på debatten om könsneutrala äktenskap, inte ens vi präster här på BT tycker lika i den frågan - och vi är en mycket liten grupp. Därför är det inte så lätt för "kyrkan" att sätta regler. Det finns ett kyrkomöte, kyrkans riksdag, som beslutar om stora saker och förändringar - men att de skulle pyssla med ringbärarhundar och bara axlar är otänkbart. Biskopar kan gå ut och tycka - och gör det också- men har ingen reell makt, och därför hamnar många avgöranden i detaljfrågor hos den enskilde/a prästen. Man kan tycka att det är olyckligt - och det är vi nog många som gör - men så är i alla fall läget.
  • En till präst

Kjell Präst skrev 2009-02-12 03:59:08 följande:

Jag går lite emot min kollega här.Jag för min del tycker att kyrkan ska behålla vigselrätten och skulle med glädje viga er (som ett exempel). Om du då valde att ha smoking istället för klänning så skulle jag inte invända mot det. Det finns inga "klädkoder" i kyrkan på det viset, allt handlar om att vara respektfull mot kyrkan och den kristna tron - och så vitt jag begriper finns inget respektlöst i en smoking, oavsett om den sitter på en man eller en kvinna.
    Oavsett hur vi ser på om kyrkan bör behålla eller avsäga sig vigselrätten så är vi överens om poängen i det Du skriver.
    En smoking är inte anstötlig, bara ovanlig.
  • Stardusty

Jag håller också med dig i det du skriver, men kanske man i alla fall kan sträcka sig så långt att varje kyrka har sina egna riktlinjer? Eller det kanske blir svårt det med... Ja det är ett dilemma, men hur ska man då veta vad som gäller undrar jag? Man tänker ju inte på allt...

För övrigt är jag så barnslig och undrar om det finns en kalsonggemenskap också?

Kjell Präst skrev 2009-02-12 09:13:28 följande:

Jag gör nu mitt sista inlägg i denna märkliga debatt innan jag kryper tillbaka under den sten som heter "Fråga prästerna"-tråden...Jag tror nog att jag förstår vad du menar, håller ju dessutom delvis med dig, men kanske kan det vara så att problemet bottnar i att "Kyrkan" inte är en vanlig institution. På företaget "Petterssons tvålar" kan man ha tydliga och klara regler för vad som gäller. VD kan skicka ut förhållningsorder som sedan avdelningscheferna har att följa, och se till att arbetarna "på golvet" följer. Kyrkan däremot är, som det brukar framhållas, ingen åsiktsgemenskap utan en trosgemenskap. Kyrkan är inte prästerna, eller diakonerna, eller kyrkobyggnaderna. Kyrkan är alla medlemmar, alla kyrkotillhöriga. Det säger sig självt att alla dessa människor inte tycker lika om allting - se exempelvis på debatten om könsneutrala äktenskap, inte ens vi präster här på BT tycker lika i den frågan - och vi är en mycket liten grupp. Därför är det inte så lätt för "kyrkan" att sätta regler. Det finns ett kyrkomöte, kyrkans riksdag, som beslutar om stora saker och förändringar - men att de skulle pyssla med ringbärarhundar och bara axlar är otänkbart. Biskopar kan gå ut och tycka - och gör det också- men har ingen reell makt, och därför hamnar många avgöranden i detaljfrågor hos den enskilde/a prästen. Man kan tycka att det är olyckligt - och det är vi nog många som gör - men så är i alla fall läget.
  • Kjell Präst
    Stardusty skrev 2009-02-12 09:16:41 följande:
    För övrigt är jag så barnslig och undrar om det finns en kalsonggemenskap också? Kjell Präst skrev 2009-02-12 09:13:28 följande:
    Ja, vi bildar gemensam Y-front!
  • spindeln

En till präst skrev 2009-02-09 20:21:49 följande:

Vaddå "Vi ska" - vem ska allergisanera kyrkan efteråt då?Och varför skulle ni ha rätt att kränka ett kyrkorum bara för att ni tycker så mycket om er hund?Jag tycker om min bil, men förväntar mig inte att få köra in med den överallt....
    Måste bara fråga... Varför blir ett kyrkorum KRÄNKT för att det kommer in en hund där?
    Är hundar oheliga eller smutsiga djur?
  • Kjell Präst
    spindeln skrev 2009-02-12 09:21:54 följande:
    En till präst skrev 2009-02-09 20:21:49 följande:
    Måste bara fråga... Varför blir ett kyrkorum KRÄNKT för att det kommer in en hund där? Är hundar oheliga eller smutsiga djur?
    Nej, men de är djur och kyrkorummet är till för människor... Men jag skulle ju sluta skriva inlägg här!
  • spindeln

Jag kan självklart förstå allergiaspekten!
    Men att ett RUM skulle bli KRÄNKT av en hunds närvaro...?

• En till präst
    Stardusty skrev 2009-02-12 08:37:00 följande:
    För det första, när du skriver med stora bokstäver i två hela meningar låter det som du skriker, vilket känns totalt onödigt, det går väl att diskutera saker på en lugn nivå?Jag VET att det inte är förbjudet, men det både andra och framförallt DU skrev i den tråden var att det är respektlöst och du framhöll att det var så jobbigt att du VARJE lördag under sommaren fick viga brudar med djupt urringade klänningar. Därför tycker jag, fullkomligt logiskt, att det vore bra med lite riktlinjer/rutiner som medföljer som exempelvis ett infoblad när man bokar kyrkan. Allehanda - grymt bra att ni har all info på er hemsida!En till präst skrev 2009-02-11 21:59:26 följande:
    Jag skrek för att jag blir trött av att inte bli hörd.

Riktlinjer ger vi bara när det gäller sådant som är ett absolut måste, och när det gäller sådant som man skulle kunna räkna ut i förväg att någon skulle hitta på.

I vår församling skickar vi ut ett brev till alla som bokar vigsel. Där står alla telefonnummer till präst, musiker och vaktmästare så man själv kan kontakta oss om man vill.
    Vidare står det hur man gör om man vill pynta extra med björkar eller blommor, vilken teknisk utrustning som finns i kyrkan, att det är levande musik som gäller vid en vigsel, att vi inte gör vigslar med brudöverlämning och att man kan låna en cd med musik och psalmer om man är osäker på vad som finns eller vad man vill ha.
  • spindeln

Kjell Präst skrev 2009-02-12 09:22:59 följande:

Nej, men de är djur och kyrkorummet är till för människor... Men jag skulle ju sluta skriva inlägg här!
    Jo alltså jag förstår att man inte tycker att hundar (eller djur öht) hör hemma i kyrkan, vilket jag håller med om.

Men KRÄNKT? Jag tycker man ska vara försiktig med det ordet...
Svar på tråden Till er som vill ha hunden med i kyrkan