• Andny

Till er som vill ha hunden med i kyrkan

För er som har en nära relation till er hund och vill att denna ska närvara på vigseln (bära ringen kanske?), då har jag ett tips till er!
    Vi gifte oss i en kyrka i somras och eftersom vi då hade en väldigt kär och speciell 10-årig Flatcoated Retriever, ville vi väldigt gärna att han skulle bära ringarna. Hederliga som vi är, ställde vi frågan till prästen som skulle viga oss. Han hade inget emot det, men ville fråga kyrkoherden innan han svarade på frågan om det var ok. Till vår stora besvikelse fick vi avslag med motiveringen "Hur skulle det se ut om folk började ta med sig katten på begravning?". Den utvalda kyrkan är väldigt speciell för oss och vi valde därför att trots beskedet gifta oss i "vår" kyrka och lämna bort hunden på pensionat.
    Fyra månader senare förlorade vi vår kära hund pga cancer. Bröllopet blev en helt fantastisk upplevelse, men om det är något jag skulle ha gjort annorlunda, så skulle jag velat att vår kära hund var med. Vi kan inte låta bli att undra till vilken nytta hans hundförbud hade. Kyrkoherden som fattade beslutet är öppet homosexuell, han om någon borde väl stå för nytänkande?! Med facit i hand skulle vi inte ha ställt frågan alls, utan bara kommit till kyrkan med hunden minuterna innan kyrkklockorna började ringa!

• Svar på tråden Till er som vill ha hunden med i kyrkan
  • Prazzen

Skulle aldrig tänka tanken på att ha med våran hund i kyrkan.
    Oavsett hur mycket vårat charmtroll betyder för oss.

Finns många olika anledningar till varför jag aldrig skulle komma på tanken men den största av dom är just allergi frågan.
    Finns många människor som är så allergiska att dom kan må dåligt av att vara i lokaler där det tidigare varit pälsdjur.
    Det faktum att du hade kunnat tänkt dig att ta med en hund in utan lov kan ha fysiska effekter på någon annan som inte har valt eller förtjänar det.

• En till präst

Fullkomligt vansinne. Ja, om det alltså skulle finnas präster som går med på att ha hundar och andra djur inne i kyrkan. Jag kompierar TS-inlägget och tar med det till kontraktskonventet för att kolla om några andra präster i min närhet råkat ut för en sån här situation.

• Lady o Lufsen

Toppen!
    Du återkommer väl med svar sen?
    En till präst skrev 2009-02-09 22:39:09 följande:

Fullkomligt vansinne. Ja, om det alltså skulle finnas präster som går med på att ha hundar och andra djur inne i kyrkan. Jag kompierar TS-inlägget och tar med det till kontraktskonventet för att kolla om några andra präster i min närhet råkat ut för en sån här situation.
  • En till präst

Jo - men det dröjer ett par veckor.

• Lady o Lufsen

Det gör inget...bättre att få veta lite sent än inte alls!

En till präst skrev 2009-02-09 22:45:25 följande:

Jo - men det dröjer ett par veckor.
  • Kjell Präst

Lady o Lufsen skrev 2009-02-09 22:32:01 följande:

Alltså blir då argumentet "helga rummet i kyrkan" och "värna om allergiker" förkastligt, eftersom det blir helt och hållet upp till mig och min medmänskliga vilja/moral/respekt att värna om det (eller inte) som blir styrande. får och andra inte vilket inte jag kan se som försvarbart.
    Jag tror att de allra flesta präster säger nej till hundar i kyrkan, dels av allergiskäl men främst beroende på kyrkorummets helgd. Dessa argument blir knappast förkastliga bara för att vissa präster i vissa sammanhang kan tillåta hundar i kyrkan trots de två ovan nämnda skälen till att inte göra det. Jag vet en kollega som hade en begravning där den i stort sett enda anhöriga var en hund. Hunden tilläts då ta ett varv kring kistan. Det innebär knappast att den prästen tycker att det är lika okay med en hund som ringbärare eller en hund som medverkar i högmässan. Kanske var det jag som var otydlig, jag menar inte att vissa kolleger släpper in hundar lite hur som helst, jag menar att vissa kolleger ibland när det finns särskilda skäl kan göra avsteg från sina och kyrkans principer. Lite mänsklighet, typ.
  • Lakritsbåten

Jag kunde inte tänka mig in i att en hund i kyrkan skulle upplevas provocerande... däremot allergiaspekten - det hade jag tänkt på.

Det är otroligt vad man får höra/lära genom detta forum...

I en av kyrkotrna i NY har de arrangerat djurgudstjänster dit alla djur varit välkommen. Man kanske borde emigrera?!

Våra älskade katter kommer givetvis att ha en viktig plats även på bröllopet om än inte som gäster. Funderar just nu på hur det ska gå till...

• Kjell Präst
    Lakritsbåten skrev 2009-02-10 06:26:07 följande:
    I en av kyrkorna i NY har de arrangerat djurgudstjänster dit alla djur varit välkommen. Man kanske borde emigrera
    Onödigt att flytta så långt! Det finns sådana gudstjänster i Sverige också - men inte inne i kyrkorna utan utomhus.
  • En till präst

Kjell Präst skrev 2009-02-10 04:18:45 följande:

Lady o Lufsen skrev 2009-02-09 22:32:01 följande:
    Jag tror att de allra flesta präster säger nej till hundar i kyrkan, dels av allergiskäl men främst beroende på kyrkorummets helgd. Dessa argument blir knappast förkastliga bara för att vissa präster i vissa sammanhang kan tillåta hundar i kyrkan trots de två ovan nämnda skälen till att inte göra det. Jag vet en kollega som hade en begravning där den i stort sett enda anhöriga var en hund. Hunden tilläts då ta ett varv kring kistan. Det innebär knappast att den prästen tycker att det är lika okay med en hund som ringbärare eller en hund som medverkar i högmässan. Kanske var det jag som var otydlig, jag menar inte att vissa kolleger släpper in hundar lite hur som helst, jag menar att vissa kolleger ibland när det finns särskilda skäl kan göra avsteg från sina och kyrkans principer. Lite mänsklighet, typ.
    Jo. Och en ledarhund fallar under samma kategori, den är ju inte bara hund utan ögon också...
  • MulleNuh

Jag kan förstå att dom inte ville ha hunden i kyrkan.

Även om nu ingen av erat sällskap var allergisk så betyder ju inte det att NÄSTA "kull" som kommer in i kyrkan inte är dödsallergiska.

Men jag beklagar att ni förlorat er hund!

Svar på tråden Till er som vill ha hunden med i kyrkan