• Andny

Till er som vill ha hunden med i kyrkan

För er som har en nära relation till er hund och vill att denna ska närvara på vigseln (bära ringen kanske?), då har jag ett tips till er!
    Vi gifte oss i en kyrka i somras och eftersom vi då hade en väldigt kär och speciell 10-årig Flatcoated Retriever, ville vi väldigt gärna att han skulle bära ringarna. Hederliga som vi är, ställde vi frågan till prästen som skulle viga oss. Han hade inget emot det, men ville fråga kyrkoherden innan han svarade på frågan om det var ok. Till vår stora besvikelse fick vi avslag med motiveringen "Hur skulle det se ut om folk började ta med sig katten på begravning?". Den utvalda kyrkan är väldigt speciell för oss och vi valde därför att trots beskedet gifta oss i "vår" kyrka och lämna bort hunden på pensionat.
    Fyra månader senare förlorade vi vår kära hund pga cancer. Bröllopet blev en helt fantastisk upplevelse, men om det är något jag skulle ha gjort annorlunda, så skulle jag velat att vår kära hund var med. Vi kan inte låta bli att undra till vilken nytta hans hundförbud hade. Kyrkoherden som fattade beslutet är öppet homosexuell, han om någon borde väl stå för nytänkande?! Med facit i hand skulle vi inte ha ställt frågan alls, utan bara kommit till kyrkan med hunden minuterna innan kyrkklockorna började ringa!

• Svar på tråden Till er som vill ha hunden med i kyrkan
  • ario

yes, många kan ju ha allerig, men det människor som tror att dem har rätt att ta med sig hunder överallt.

Jag kan bli så förbannad j*** arg när folk kommer in till ett apotek med deras hund, hur fan tänker man då? folk besöker ju ett apotek för dem är sjuka!!!

• En till präst
    Andny skrev 2009-02-09 19:59:12 följande:
    Såklart att det finns ett sådant perspektiv på saken. Men borde inte kyrkoherden tagit det i beaktande istället för att ge oss det beskedet vi fick? Där fanns det ju ingen allergiaspekt med alls.
    Nej, allergiaspekten är det man säger när man har att göra med människor som visar tecken på att inte fatta att en kyrka är en helig plats för andra.

Men som många andra skrivit här: Bortsett från att kyrkorummet är heligt för oss som firar gudstjänst och att ni skulle kränka rummet för många så är det väl inte så värst många offentliga lokaler där man kan förvänta sig att få ta hunden med sig?

Ledarhundar kan omges av specialregler, men att bara ta med sig hunden utan hänsyn till andra för att man känner för det - det var det mest respektlösa jag hört på länge. Och allra helst
  • marsros

Jag håller med de andra att kyrkan som offentlig plats måste ju vara pälsfri. Samma sak som mataffären, apoteket, biografen eller annan offentlig plats. Folk binder inte hunden utanför ICA för att man vill utan för att det är det vanliga att göra så.

Om hunden är så viktig vilket jag också kan förstå att den kan vara är ju ett utomhusbröllop perfekt

• Litta

Vi ska ha med våran hund i kyrkan.
    Vår hund är som vårt eget barn och vi har en jätte nära relation.
    Så jag tycker med att man ska tänka i nya banor när det ända sker stora förändringar i kyrkans värld.

Kramar!

• Vill nu

Men det handlar ju inte bara om vad människor tycker, utan om praktiska saker också!

Litta skrev 2009-02-09 20:19:44 följande:
    Vi ska ha med våran hund i kyrkan.Vår hund är som vårt eget barn och vi har en jätte nära relation.Så jag tycker med att man ska tänka i nya banor när det ända sker stora förändringar i kyrkans värld.Kramar!
  • En till präst
    Litta skrev 2009-02-09 20:19:44 följande:
    Vi ska ha med våran hund i kyrkan.Vår hund är som vårt eget barn och vi har en jätte nära relation.Så jag tycker med att man ska tänka i nya banor när det ända sker stora förändringar i kyrkans värld.Kramar!
    Vaddå "Vi ska" - vem ska allergisanera kyrkan efteråt då?
    Och varför skulle ni ha rätt att kränka ett kyrkorum bara för att ni tycker så mycket om er hund?

Jag tycker om min bil, men förväntar mig inte att få köra in med den överallt....
  • marsros

Jag jobbar i vården och det finns de hundägare som inte ens respekterar det när det gäller hunden. Möter hundar inne på vårdcentralen och apoteket titt som tätt. När man säger till får man en sårad blick av matte/husse som om jag ger Fido en persolig förolämpning när jag ber dem ta ut hunden genast.

Och vad ska man i kyrkan att göra om man inte respekterar dess regler och VÄRDERINGAR?

• marsros

En till präst skrev 2009-02-09 20:21:49 följande:

Jag tycker om min bil, men förväntar mig inte att få köra in med den överallt....
    Hahahaha... ramlar av stolen
  • Timba

Andny. Beklagar att er hund gått bort! Alltid trist när djur dör, de blir ju familjemedlemmar. Själv blir jag lika orolig när en av mina hönor är sjuka som när ett av mina barn är det

Förstår din fundering kring nytänkande i kyrkan och att du vill lyfta fram en diskussion huruvida våra djur ska få ta del av gemenskapen som vi människor skapar på offentliga platser och i festlokaler. Jag är som sagt djurvän men tror samtidigt att man måste fundera på vilka behov man själv har och vilka ens djur, i det här fallet er hund, har. Ni skulle uppskatta att er hund hjälpte till med att bära ringarna i kyrkan, eller var där som en av gästerna men undrar vad hunden egentligen skulle ha ut av det? Jag tror att hunden skulle göra mer skada än nytta i det fallet. Nytta för er men "skada" för allergiker, hundrädda etc.

Det är lätt att förmänskliga djur (särskilt om man inte har barn) men man måste komma ihåg att djur är djur med helt andra behov än människor. En hunds behov är nog dessvärre inte att delta vid en vigsel i kyrkan. Däremot vid en dito i trädgården eller vid havet!

• MV85

Inte ens min m2b's morbror som väljer bank efter var han får ta med sig hundarna hade kommit på tanken att låta vovvsingarna följa med in i kyrkan... hur kära de än är för honom.

Nej, hundar har inte i kyrkan att göra! Vill man ha dem med vid vigseln ska man gifta sig på en bättre lämpad plats, som vid havet eller i trådgården precis som Timba sa

Svar på tråden Till er som vill ha hunden med i kyrkan