• Andny

Till er som vill ha hunden med i kyrkan

För er som har en nära relation till er hund och vill att denna ska närvara på vigseln (bära ringen kanske?), då har jag ett tips till er!
    Vi gifte oss i en kyrka i somras och eftersom vi då hade en väldigt kär och speciell 10-årig Flatcoated Retriever, ville vi väldigt gärna att han skulle bära ringarna. Hederliga som vi är, ställde vi frågan till prästen som skulle viga oss. Han hade inget emot det, men ville fråga kyrkoherden innan han svarade på frågan om det var ok. Till vår stora besvikelse fick vi avslag med motiveringen "Hur skulle det se ut om folk började ta med sig katten på begravning?". Den utvalda kyrkan är väldigt speciell för oss och vi valde därför att trots beskedet gifta oss i "vår" kyrka och lämna bort hunden på pensionat.
    Fyra månader senare förlorade vi vår kära hund pga cancer. Bröllopet blev en helt fantastisk upplevelse, men om det är något jag skulle ha gjort annorlunda, så skulle jag velat att vår kära hund var med. Vi kan inte låta bli att undra till vilken nytta hans hundförbud hade. Kyrkoherden som fattade beslutet är öppet homosexuell, han om någon borde väl stå för nytänkande?! Med facit i hand skulle vi inte ha ställt frågan alls, utan bara kommit till kyrkan med hunden minuterna innan kyrkklockorna började ringa!

• Svar på tråden Till er som vill ha hunden med i kyrkan
  • Lady o Lufsen

Ja såklart att det är
    Det var inte skillnaden jag var ute efter- det var huruvida det finns klara regler kring olika förfaranden eller om det var upp till varje kyrka att bestämma själva.

ario skrev 2009-02-09 21:23:19 följande:
    ris utanför kyrka...och hund i en kyrka...det är stor skillnad!Lady o Lufsen skrev 2009-02-09 21:21:24 följande:
  • ario

så sant

men jag skulle bli otrolig förbannad om jag kom in i en kyrka och det finns en hund därinne!!!

Lady o Lufsen skrev 2009-02-09 21:24:45 följande:

Ja såklart att det är Det var inte skillnaden jag var ute efter- det var huruvida det finns klara regler kring olika förfaranden eller om det var upp till varje kyrka att bestämma själva.
  • Lady o Lufsen

Det ifrågasätter jag inte- det finns det säkert många som skulle bli.

ario skrev 2009-02-09 21:26:02 följande:
    så santmen jag skulle bli otrolig förbannad om jag kom in i en kyrka och det finns en hund därinne!!!Lady o Lufsen skrev 2009-02-09 21:24:45 följande:
  • shakynose

Så hemskt tråkigt att du förlorat din vän!
    Men frågan är ändå hur glad hunden skulle ha varit för att få vara med i kyrkan? Jag älskar mina husdjur som om de vore mina barn, men jag är helt övertygad om att de skulle uppskatta mer att få vara hemma och sova än att sitta i en kyrka bland en massa folk som de inte kan eller får springa runt och leka med. De är ju trots allt djur och inget annat! De uppskattar inte musik, predikan, blommor eller arkitektur. Och kycklinglever har en mer central plats i deras liv än religiösa ceremonier... Så jag tycker nog ändå att kyrkoherden fattade ett sunt beslut!

puma82 skrev 2009-02-09 20:44:51 följande:
    Har en fråga, vad menar du med stora förändringar i kyrkan? Allt prat om homosexuella och att göra äktenskapet könsneutralt?Hur kan det ha med hundar i kyrka att göra? När det gäller djur så är det ju antagligen allergi som man vill undvika i första hand. Inte att man inte vill tänka i nya banor?
    Jag ser inte heller kopplingen...
  • passionsblomman

Det är ganska anmärkningsvärt att man gärna vill tro att en homosexuell präst eller en kvinnlig präst inte borde "vara så noga" eller "hård" när det kommer till saker som inte är totalförbjudna, men ändå inte "bara att göra" i kyrkorna.

Som om just homosexuella och kvinnor borde vara tacksamma att de fått tillträde och därmed själva tillåta lite snällt åt höger och vänster...

Eller som om de på något sätt skulle vara snällare, mer liberala eller mindre fördomsfulla bara i egenskap av sexuell läggning eller kön... Bara det är värt att fundera lite över...

Sedan är jag helt och hållet SÄKER på att de flesta som inte kan tänka sig djur i kyrkan, inte i första hand bryr sig om allergikerna. Det handlar säkerligen om att de allra flesta människor skiljer på djur och människor och att det därför blir väldigt underligt att ta in djur i människors gudstjänstrum.

Djur har mer haft rollen av offer historiskt sett, i den mån de förekommit i kyrkor och tempel, om jag inte har alldeles fel.

För min egen personliga del får alla gärna fira bröllop hur de vill, men i kyrkan tycker jag inte att djur har någonting att göra. Jag tycker det är konstigt när folk vill lämna kransar med en sista hälsning från husdjuren ocks, i begravningssammanhang. Det har jag tom en tråd om...

• Lady o Lufsen

...jag vill väldigt gärna veta om kyrkan har en klar och tydlig gemensam policy kring förfaranden eller om det godtyckligt är upp till tjänstgörande personal?

Någon präst i tråden?

• Lady o Lufsen

Här är ju ett svar! Sorry, jag såg inte det.

Varför är det så mycket tjafs om att det ska tas hänsyn till exempelvis allergiker när dom då ibland kan utsättas och ibland inte, beroende på vem som tjänstgör?

Kjell Präst skrev 2009-02-09 19:53:42 följande:

Jag skulle inte heller tycka att det var okay att en hund kom in i kyrkan - men det är olika, vissa tycker att det är okay. För allergiker kan det väl bli problem antar jag?
  • Troll1

Nämen, förutom att det inte finns ngn anledning för en hund att följa med in i kyrkan så handlar det även såklart om allergier. Jag tror inte så många präster får frågan faktiskt, så det är kanske därför det inte getts ett svar direkt till TS.

• Aleta

Så klokt sagt!
    Det är lätt att man överför sina egna önskemål och känslor på de små älsklingarna. Då gäller det att stanna upp och komma ner på jorden igen.

shakynose skrev 2009-02-09 21:27:03 följande:
    Och kycklinglever har en mer central plats i deras liv än religiösa ceremonier...
  • Lady o Lufsen

Jag förstår din poäng men om man nu ska dra saken till sin spets (observera att jag inte pratar i egen sak jag har redan gift mig och jag har ingen hund):
    Det finns ju ingen naturlig orsak för en hund att befinna sig i kyrkan men om jag som ägare vill ha den med i kyrkan så får jag alltså det- under förutsättning att "rätt" människa tjänstgör...
    Alltså blir då argumentet "helga rummet i kyrkan" och "värna om allergiker" förkastligt, eftersom det blir helt och hållet upp till mig och min medmänskliga vilja/moral/respekt att värna om det (eller inte) som blir styrande. Då behöver jag alltså inte ta hänsyn till det eftersom min hund eller katt är lika viktig för mig som övriga gäster och tjänstgörande personal har gett klartecken?
    Dessutom blir det ju då också så att vissa får och andra inte vilket inte jag kan se som försvarbart.

Troll1 skrev 2009-02-09 22:02:32 följande:
    Nämen, förutom att det inte finns ngn anledning för en hund att följa med in i kyrkan så handlar det även såklart om allergier. Jag tror inte så många präster får frågan faktiskt, så det är kanske därför det inte getts ett svar direkt till TS.
Svar på tråden Till er som vill ha hunden med i kyrkan