Håller absolut med dig om alla kan göra något.
Tyvärr är det allt för många föräldrar som INTE tänker som du (jag funger lika dant. det är därför jag ibland har 7 ungar att mata istället för 3).
Jag nattvandrar 4 ggr per år. Det är äldsta sonen skola i samarbete med komunen som ordnar. Av 60 möjliga föräldrar är vi 7 stycken som alltid dycker upp. Vad för ursäkt de andra 53 har vet jag inte, men dem orkar inte ens meddela att dem inte kommer. om alla gav lite av sin tid skulle det göra stor skillnad.
Att skaffa sig barn är ett livsåtagande och det är du som förälder som har det huvudsakliga ansvaret att utbilda och vägleda ditt barn in i samhället.
Att sanhället som gemenskap har totalt demonterat fritidsgårdar, fritidsaktiviteter och försämrat förutsättningarna för idrott m.m. är otroligt sorgligt.
Att dem som skriker sig hesa inte får uppmärksamhet kan man ju fundera vad det beror på.
tonårsmorsa skrev 2009-03-25 09:42:49 följande:
Tyvärr har samhället i väldigt stor grad också avsagt sig ansvaret och skyller allt på föräldrarna. Kanske är det dags att vi inser att samhälle och familj måste samarbeta och att samhället är vi alla, vilket innebär att var och en har ett ansvar att säga ifrån när man ser "skitungar" som beter sig illa. Som enskild individ finns det också en hel del vi kan göra för de ungdomar som finns omkring oss, t.ex. tillåta våra egna ungdomar att ta hem kompisar och låta dem sova över vid behov. Det är ju tyvärr långt ifrån alla ungdomar som har en trygg familjesituation och att då få chansen till en god relation med en kompis föräldrar kan innebära räddningen för en tonåring på glid.Ingen kan göra allt, men alla kan göra något.