• passionsblomman

Tantvarning 3

Vi kommer aldrig att ha pratat färdigt!
    och fusklappen tar vi med!

:-8

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-05 23:06
    www.brollopstorget.se/Forum-2-18/m2993657.html

liksom länk till 1:an

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-05 23:07
    www.brollopstorget.se/Forum-2-18/m3111211.html

och länk till 2:an såklart!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-05 23:08
    Ingen tant är fullkomlig:

• Svar på tråden Tantvarning 3
  • Troll1

Jo, härinne förvandlas man till tant, om man nu inte var det innan. Hammerman är Hammertant när han besöker oss också, så du är i gott sällskap.

Heloise:
    Jag har haft turen att när stora mina större barn var små, bott nära ett fantastiskt bibliotek. Vi var där säkert 1 gg/vecka och lånade böcker, filmer osv. Bor lite längre bort nu, så lika ofta blir det inte att vi besöker bibblan. Min stora dotter åker till ett nyfixat och fint bibliotek som rel nära oss, med skolan mellan varven. Det är jättebra! Min lilla dotter tittar i böcker varje dag och vi läser jättemkt för henne.

"Lord of the flies" höll på att ta kål på mitt läsintresse totalt under min senaste utbildning 2006. Vi hade en nitisk fd högstadielärare, som prompt nötte in den där förbannade boken i vårt sinne. Åhhh, vad jag hatade den! Kändes som att en hel termin handlade om denna äckelbok (i mitt tycke). Guäkhh! Helt otroligt, vi frågade om vi kunde få välja bok (vi var liksom väldigt vuxna hela gänget och har redan gått i 8:an), men nähädå!

Jag tycker det är viktigt att man låter barnen få en stor portion läsglädje tidigt i livet. Det ger så mkt positivt tillbaka och ett stort ordförråd "på köpet".
    Nu "babblar" jag på märker jag. Har ingen aning om jag tolkat din fråga rätt...

• MulleNuh

you spin me right round baby right round!! (åsa börjar komma i form)

Vilken jävla dag!! Först lite mys på stan, sen fick kompisen sååå ont i magen, så vi har suttit på akuten i 6 (SEX) timmar!!!!!

• Heloise

Jodå Troll du har tolkat rätt, tror oxå att det är viktigt att föräldrar skapar läslust hos sina barn!
    Jag läser till bibliotekarie( eller det är en yrkestitel så man kan inte läsa till det, men jag kan arb som bibl bla när jag är klar), och det här är en av de frågorna som engagerar mig i utb, barn och ungdomsdelen. Intressant att höra hur ni ser på det, tack för svar!

• TinkerBelle

Oj! Vad har du gjort med henne?
    Hoppas hon mår bättre så att ni får eran partykväll som du längtat efter.

MulleNuh skrev 2009-03-21 21:49:55 följande:
    you spin me right round baby right round!! (åsa börjar komma i form)Vilken jävla dag!! Först lite mys på stan, sen fick kompisen sååå ont i magen, så vi har suttit på akuten i 6 (SEX) timmar!!!!!
  • passionsblomman

Jag vet bara själv hur SKITSUR jagvar på min farbror när jag var liten. Han var-är-Svensklärare och ganska stram.
    Han förbjöd Farmor att köpa de böcker jag önskade mig i julklapp och bestämde egna som var bättre svenska i.
    Så, istället för Wahlströms rödryggade böcker och andra jag slukade, fick jag Hugo Och Josefin och sådana som jag inte alls tyckte om.

Åh vad kjag LÄSTE när jag var liten!
    Min mamma brukade släppa av mig vid biblioteket och så lånade jag en hel kasse böcker som jag inte orkade bära hem utan hon fick hämta mig när jag valt klart. Hem och plöja alltihop och så tillbaka och vräka i nya i kassen...

Självklart har jag läst för min son, som just börjat knäcka läskoderna själv. Jag tycker det är hundra gånger viktigare ATT han läser än VAD. Vi har inte varit mycket på bibblan , det ligger avigt till, men vi köper mycket böcker. I skolan åker de ju dit och det tycker sonen är jättekul.
    De har lånat bänkböcker och han är jättestolt över att redan ha läst sin..

• Troll1
    you spin me right round baby right round!! (åsa börjar komma i form)Vilken jävla dag!! Först lite mys på stan, sen fick kompisen sååå ont i magen, så vi har suttit på akuten i 6 (SEX) timmar!!!!!
    Men, vad hände med henne? Så synd nu när ni äntligen fick komma ut... Hoppas det blir bra med henne.
  • passionsblomman

VA?! Men oj! Hur mår hon nu då?

• Heloise

Ja men det är häri problemet ligger; att de människor som arbetar i skolan är kanske inte nödvändigtvis de som är bäst anpassade för att litteraturorientera barn, att det inte ska vara för nöje utan för nytta.
    Från det jag var 3 så önskade jag mig i födelsedagspresent och julklappa "att kunna läsa". Vilket jag lärde mig snabbt som attan när jag väl började skolan och sen dess har jag plöjt allt jag kommer över i skriven form och då menar jag ALLT, från harleqin till Derrida haha

passionsblomman skrev 2009-03-21 22:21:23 följande:
    Jag vet bara själv hur SKITSUR jagvar på min farbror när jag var liten. Han var-är-Svensklärare och ganska stram.Han förbjöd Farmor att köpa de böcker jag önskade mig i julklapp och bestämde egna som var bättre svenska i.Så, istället för Wahlströms rödryggade böcker och andra jag slukade, fick jag Hugo Och Josefin och sådana som jag inte alls tyckte om.Åh vad kjag LÄSTE när jag var liten!Min mamma brukade släppa av mig vid biblioteket och så lånade jag en hel kasse böcker som jag inte orkade bära hem utan hon fick hämta mig när jag valt klart. Hem och plöja alltihop och så tillbaka och vräka i nya i kassen...Självklart har jag läst för min son, som just börjat knäcka läskoderna själv. Jag tycker det är hundra gånger viktigare ATT han läser än VAD. Vi har inte varit mycket på bibblan , det ligger avigt till, men vi köper mycket böcker. I skolan åker de ju dit och det tycker sonen är jättekul.De har lånat bänkböcker och han är jättestolt över att redan ha läst sin..
  • Panzerfaust

Allt utom den bästa då H för "Liftarens guide till galaxen" ligger ännu orörd av dig...

• Troll1

Haha, jag minns Kulla-Gulla serien, Fem böckerna, Kitty serien mfl. Läste så ögonen blödde...

Svar på tråden Tantvarning 3