• passionsblomman

Tantvarning 3

Vi kommer aldrig att ha pratat färdigt!
    och fusklappen tar vi med!

:-8

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-05 23:06
    www.brollopstorget.se/Forum-2-18/m2993657.html

liksom länk till 1:an

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-05 23:07
    www.brollopstorget.se/Forum-2-18/m3111211.html

och länk till 2:an såklart!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-05 23:08
    Ingen tant är fullkomlig:

• Svar på tråden Tantvarning 3
  • MulleNuh

Ååååhhhh *jämrar mig*

NU behöver jag lite omtanke... Jag är "SJUK"

• passionsblomman

Dert tror jag inte Jag tror du är bakis!

Hade ni roligt igår till slut efter alla akuttimmar?

MulleNuh skrev 2009-03-22 11:56:23 följande:
    Ååååhhhh *jämrar mig*NU behöver jag lite omtanke... Jag är "SJUK"
  • Heloise
    TinkerBelle skrev 2009-03-22 11:07:24 följande:
    God morgon tanter,Har massor av hushållsarbete att göra men jag får liksom inte ändan ur vagnen *suck*.Heloise - Den är fiiin! Jag gillar spets också. När är ditt bröllop (har ingen koll).
    25 juli kl 15:00 smäller det!
  • Heloise

Åh vad roligt att ni tycker den är fin, jag tror faktiskt fast nä jag ska inte säga nått än *viskar jag tror jag ska ha den*.

Soldemor: Twilight serien är faktiskt väldigt bra, har läst dem flera gånger faktiskt. Harry Potter likaså.

Jag håller med om att det är viktigt att väcka läslusten och inte komma med så mkt pekpinnar om vad som ska läsas. Men visst Soldemor jag tycker också att den klassiska litteraturen ska få uppmärksamhet men jag tycker att man kan föra in den lite senare i skolgången, och det finns underbara klassiska verk som inte är Möss och Människor eller Pärlan Klart de flesta ungar får avsmak för klassisk litteratur om man väljer dåliga texter, och måste man ändå välja tråkiga texter så anser jag att man som lärare bör kunna motivera och förklara varför just den texten gett så stort genomslag i senare litteratur alt varför den är intressant.
    Nu finns det säkert ngn som gillar Möss och Människor men jag har ALDRIG träffat ngn som gör det inte ens på littvet kurserna ;-p

• tonårsmorsa

Heloise:
    För att barnen ska få läslust måste de först få boklust. Däri tycker jag förskolans och skolans största ansvar vilar. Jag arbetar själv som förskollärare och för mig är det självklart att böcker ska väljas med omsorg. Men vad som är bra handlar inte alltid om innehåll eller språk, utan också inspirerande bilder. Därför är jag minst lika intresserad av att välja böcker utifrån olika illustratörer som olika författare. Bilderna lockar och inspirerar till samtal, skapande och lek. Och i längden hoppas jag barnen får ett brinnande läsintresse.

När mina barn var små låg biblioteket mitt mellan hemmet och förskolan. Därför blev det ofta att vi gick in en stund (flera gånger i veckan). Ibland lånade vi med oss några böcker hem, men lika ofta satt vi bara där och tittade/läste i böcker. På biblioteket fanns också olika dataspel från barnbokens värld. Jag vill också att biblioteket ska vara "mysigt". Barnen ska kunna sjunka ner bland mjuka kuddar när de bläddrar i böckerna.

För att göra föräldrarna intresserade tror jag BVC har ett större ansvar än förskolan. För det är i längden det som sker i hemmet som har störst betydelse för läslusten och glädjen däri. Som du själv säger är risken stor att läsning förknippas mer med nytta än nöje om vi överlåter ansvaret på förskolan/skolan. I förskolan utvecklar vi material till olika böcker i form av t.ex. "flanosagor" eller "sagopåsar". Vilken dröm om detta material fanns att låna på biblioteket som ett komplement till olika böcker för små barn? Det skulle ju möjliggöra för föräldrar att inte bara läsa böcker utan också "leka" sagan med sina barn.

Och sist en liten kommentar om det där med skolan som tar död på läslusten. Min 15-åring (som har det ganska kämpigt i skolan) skulle läsa och analysera Strindberg. Hur i h.....e tänker lärarna när de ger Strindberg som obligatorisk litteratur till alla elever? (Själv läste jag mest Agatha Christie och Stieg Trenter i den åldern.)

• Heloise

Och sist en liten kommentar om det där med skolan som tar död på läslusten. Min 15-åring (som har det ganska kämpigt i skolan) skulle läsa och analysera Strindberg. Hur i h.....e tänker lärarna när de ger Strindberg som obligatorisk litteratur till alla elever? (Själv läste jag mest Agatha Christie och Stieg Trenter i den åldern.)
    [/citat]

Ja Strindberg i all ära men alla är inte redo för den sortens litteratur vid så pass ung ålder, och vissa blir det aldrig och det är inget fel i det, Strindberg är inte gud( fast vi ska gäran tro det ) Dessutom undrar jag om de elever som förväntas analysera Strindberg har fått några hjälpmedel för detta? Har läraren gått igenom begrepp som man kan använda sig av när man analyserar en text? Det behöver ju inte vara något märkvärdigt men iaf ge eleven en grund att stå på.

• MulleNuh

ja ok då.. Jag erkänner., Jag ÄR bakis som ett ägg...
    Jo det var skoj!!!! Faktiskt... Och så avslutade vi kvällen med en nattpizza!

Om 2 timmar går min buss hem...

passionsblomman skrev 2009-03-22 12:06:46 följande:
    Dert tror jag inte Jag tror du är bakis! Hade ni roligt igår till slut efter alla akuttimmar?
  • tonårsmorsa

Det är ju just det att 15-åringar är så olika. För en del kanske Strindberg skulle vara intressant att LÄSA, men att analysera är ju att gå på djupet och för att klara det kanske innehållet bör vara på lägre nivå än man klarar att läsa. Tror det skulle vara bättre om de i så fall fick LÄSA Strindberg men ANALYSERA en betydligt enklare litteratur. Det vore ju inte helt fel att börja med t.ex. Astrid Lindgren innan man går vidare. Det måste väl ändå vara som i livet i övrigt. Först tar vi de små stegen innan vi springer hela marathon.

Heloise skrev 2009-03-22 12:34:47 följande:
    Ja Strindberg i all ära men alla är inte redo för den sortens litteratur vid så pass ung ålder, och vissa blir det aldrig och det är inget fel i det, Strindberg är inte gud( fast vi ska gäran tro det ) Dessutom undrar jag om de elever som förväntas analysera Strindberg har fått några hjälpmedel för detta? Har läraren gått igenom begrepp som man kan använda sig av när man analyserar en text? Det behöver ju inte vara något märkvärdigt men iaf ge eleven en grund att stå på.
  • passionsblomman

Den där nattmaten kan ibland rädda livet på en...

Men hur är det med tjejen som fick sånt magont då?
    Gick det bara över?

Du somnar säkert gott på bussen tror jag...

MulleNuh skrev 2009-03-22 12:52:51 följande:
    ja ok då.. Jag erkänner., Jag ÄR bakis som ett ägg...Jo det var skoj!!!! Faktiskt... Och så avslutade vi kvällen med en nattpizza! Om 2 timmar går min buss hem...
Svar på tråden Tantvarning 3