Det är ju just det att 15-åringar är så olika. För en del kanske Strindberg skulle vara intressant att LÄSA, men att analysera är ju att gå på djupet och för att klara det kanske innehållet bör vara på lägre nivå än man klarar att läsa. Tror det skulle vara bättre om de i så fall fick LÄSA Strindberg men ANALYSERA en betydligt enklare litteratur. Det vore ju inte helt fel att börja med t.ex. Astrid Lindgren innan man går vidare. Det måste väl ändå vara som i livet i övrigt. Först tar vi de små stegen innan vi springer hela marathon.
Heloise skrev 2009-03-22 12:34:47 följande:
Ja Strindberg i all ära men alla är inte redo för den sortens litteratur vid så pass ung ålder, och vissa blir det aldrig och det är inget fel i det, Strindberg är inte gud( fast vi ska gäran tro det ) Dessutom undrar jag om de elever som förväntas analysera Strindberg har fått några hjälpmedel för detta? Har läraren gått igenom begrepp som man kan använda sig av när man analyserar en text? Det behöver ju inte vara något märkvärdigt men iaf ge eleven en grund att stå på.