• passionsblomman

Tantvarning 3

Vi kommer aldrig att ha pratat färdigt!
    och fusklappen tar vi med!

:-8

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-05 23:06
    www.brollopstorget.se/Forum-2-18/m2993657.html

liksom länk till 1:an

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-05 23:07
    www.brollopstorget.se/Forum-2-18/m3111211.html

och länk till 2:an såklart!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-05 23:08
    Ingen tant är fullkomlig:

• Svar på tråden Tantvarning 3
  • passionsblomman

Böcker är fantastiskt, och det är djupt tragiskt att folk kan lyckas ha ihjäl läslust och läsglädje innan den knappt hunnit börja...(precis som en viss lärare lyckades förstöra glädjen i att röra på sig för min egen del i många måga år)

Min sambo hör till dem som inte fått någon läsuppmuntran alls och som verkligen inte hittade någon läsglädje i skolan heller. Han började läsa själv sent i gymnasiet och NU läser han mer än någonsin. Vi köper mycket pocketböcker och så läser vi alla båda två.Det är skitkul.
    Och julklappar och födelsedagspresenter är ofta ofta böcker.

• Heloise

orörd och orörd, jag har tafsat på den lite men inte gått hela vägen, för den är så trååååååkig

Panzerfaust skrev 2009-03-21 22:39:27 följande:
    Allt utom den bästa då H för "Liftarens guide till galaxen" ligger ännu orörd av dig...
  • passionsblomman

Just precis! och alla tänkbara "hästböcker" och alla varianter av sorgliga skildringar om barn som hade det eländgt, såsom Oliwer Twist, Sotarpojken och allt vad det var.
    Första böckerna var de om Vitnos, det lilla Gotlandsrusset, jmte Astrid Lindgren. Henne växer jag aldrig ifrån förövrigt.Det är så himla roligt att läsa de böckerna för min son nu! För att inte tala om Harry Potter förstås!

Troll1 skrev 2009-03-21 22:46:14 följande:
    Haha, jag minns Kulla-Gulla serien, Fem böckerna, Kitty serien mfl. Läste så ögonen blödde...
  • TinkerBelle

Jag ärvde böcker efter min mor och min morbrors fru.
    Har sparat dem till min dotter.
    Ser fram emot när hon blir större så jag får läsa dem igen...

passionsblomman skrev 2009-03-21 23:42:57 följande:
    Just precis! och alla tänkbara "hästböcker" och alla varianter av sorgliga skildringar om barn som hade det eländgt, såsom Oliwer Twist, Sotarpojken och allt vad det var.Första böckerna var de om Vitnos, det lilla Gotlandsrusset, jmte Astrid Lindgren. Henne växer jag aldrig ifrån förövrigt.Det är så himla roligt att läsa de böckerna för min son nu! För att inte tala om Harry Potter förstås!
  • passionsblomman

Sådär, nu har jag läst all text på hela starwarsfilmen och låtit min blott 8-årige son se den!
    Jag skylle rpå att hans far glatt meddelade honom att "imorgon blir det Starwars min son". att filmen inte började förrän 21.30 och slutade NU , tänkte han inte så noga på och inte hur mamma skulle orka läsa all text på hela den heller. Lätt att lova när man själv är på jobbet...

nå, får han mardrömmar kryper han väl över till mig sedan...

• Soldemor

Spännande det här med böcker! När jag var typ 8-9 var jag bibliotekariens skräck, för jag lånade vilt även på vuxenavdelningen, älskade Agatha Christie och Maria Lang (pappa var också deckarfreak!). Så en veckoskörd från biblioteket kunde bestå av tre-fyra vuxendeckare uppblandat med Lotta-böcker, någon bok om Knatten och någon Tvillingdeckarna. Lustigt med dem förresten. Min mans bästa vän sedan barndomen är son till Sid Roland Rommerud, dvs Sivar Ahlrud som skrev om tvillingdeckarna. Så min man är förebilden för Hubert i de böckerna. He he. Tänk om man visste det då, att man skulle bli gift med Hubert!
    För övrigt har mitt läsmissbruk bara accelererat med åren. Och jag bryr mig inte alltid om vad man som vuxen bör läsa, så jag har klämt alla Harry Potter och nu har jag börjat med de här vampyr-kärleksböckerna av Stephenie Meyer. Har läst den första och är såld! Håller alltså med om, att det viktigaste är att läsa och gärna läsa mycket. Men samtidigt tror jag det är bra, att man får upp ögonen för vår klassiska litteratur, för den är grunden till mycket av det vi läser idag.

• TinkerBelle

God morgon tanter,
    Har massor av hushållsarbete att göra men jag får liksom inte ändan ur vagnen *suck*.

Heloise - Den är fiiin! Jag gillar spets också.
    När är ditt bröllop (har ingen koll).

Heloise skrev 2009-03-22 02:04:12 följande:
    ooooooooo fin klänning fin klänning, Heloise är kär, och den behöver inte ändras heller och den är billig och den har en vintage känsla och ja jag vet att jag har lyckas bestämma mig för ngt( inte klänning dock) är ett mirakel I know!www.littlecoral.com/spw09004-short-sleevs-ful...
  • Im yours

Halloj, vinkar med båda händerna.

Min pappa påstår att jag snackade innan jag kunde gå. Att jag övertygade alla om att jag kunde läsa i 4-års åldern. Har många foton på hur jag majestätiskt sitter och högläser för min 2 år yngre syster.

Man skulle kunna säga att jag åt böcker. Från Pippi Långstrump, Kitty, hästböcker, till Maria Lang, och Agatha Christie. Allt slukades, mumsfillibabba

Jag och Yvonne (min klasskompis). Tog i värsta fall sparken, o ruschade i väg de tre kilometrarna till biblioteket. Om inte pappa el någon annan kunde köra. Uppe i norrland har man ju som alla vet, nio månaders vinter, och tre månader med sämre sparkföre

Det jag minns bäst är Tant Anna, bibliotekarien, som satt och stämplade lånedatum i böcker, och på små lånekort som fanns i en ficka där bak. Dessa samlades i bokstavsordning i en liten lådda. Tant Anna hade runda små glasögon, och strikt knut i nacken. Ibland var hon på bra humör, men ofta satt hon där framme vid disken o morrade

Visst ja, ibland cyklade vi till bibblan. En gång fastnade bokkassen i cykelhjulet och pappsen plåstrade snällt om då jag kom hem. Några ggr sprack plastkassen pga av bokkilona, o låneböckerna damp i backen. Min farmor, o farfar flyttade till en skola. Tänk er lyckan, då jag och min syster fick gå in i det gamla skolbiblioteket, o ta med oss så många böcker vi ville Där mötte jag t.ex Tuff, och Tuss på vift. Hmmmm den var för barnslig för mig, men jag brukade högläsa ur den för kvarterets alla ungar.

Mina ungar är fyllda med boklust Jag har nog ägnat lika många timmar till att läsa för, och med dem. Som jag spenderat på att shoppa kläder. - Jasså, inte det. (sonen kom smygande.) Men många timmars härlig läsning har det blivit.

De läser fortf, äldste sonen lyssnar ofta på ljudböcker, där han far fram i de norrländska granskogarna. På väg till sina vårdtagare,(han jobbar som undersköterska). Snyggt ordförråd har han Dottern, läser b.la mina gamla manus, hujedamig. Minstingen, Esarus rapparen, producerar ord och meningar likt en vulkan under pågående utbrott.

Ja, man skulle kunna säga att utan alla böcker vi läst, hade min lilla familj varit både fattigare, och mindre kreativa!!!!

Hurra för bibliotek, och böcker. Men inte minst; låt alla få en chans att knäcka koden till läsningen! Det gör världen lite mindre, stimulerar fantasin, och kan få människor att mötas på halva vägen.

Detta var taget ur boken Böckernas lovsång, kapitel 4. Nejdå, jag skojade bara Må så gott nu, säger tant Liz.

• Im yours

Glömde bort Kulla-Gulla böckerna

Heloise; Jättefin klänning!

Svar på tråden Tantvarning 3