Halloj, vinkar med båda händerna.
Min pappa påstår att jag snackade innan jag kunde gå. Att jag övertygade alla om att jag kunde läsa i 4-års åldern. Har många foton på hur jag majestätiskt sitter och högläser för min 2 år yngre syster.
Man skulle kunna säga att jag åt böcker. Från Pippi Långstrump, Kitty, hästböcker, till Maria Lang, och Agatha Christie. Allt slukades, mumsfillibabba
Jag och Yvonne (min klasskompis). Tog i värsta fall sparken, o ruschade i väg de tre kilometrarna till biblioteket. Om inte pappa el någon annan kunde köra. Uppe i norrland har man ju som alla vet, nio månaders vinter, och tre månader med sämre sparkföre
Det jag minns bäst är Tant Anna, bibliotekarien, som satt och stämplade lånedatum i böcker, och på små lånekort som fanns i en ficka där bak. Dessa samlades i bokstavsordning i en liten lådda. Tant Anna hade runda små glasögon, och strikt knut i nacken. Ibland var hon på bra humör, men ofta satt hon där framme vid disken o morrade
Visst ja, ibland cyklade vi till bibblan. En gång fastnade bokkassen i cykelhjulet och pappsen plåstrade snällt om då jag kom hem. Några ggr sprack plastkassen pga av bokkilona, o låneböckerna damp i backen. Min farmor, o farfar flyttade till en skola. Tänk er lyckan, då jag och min syster fick gå in i det gamla skolbiblioteket, o ta med oss så många böcker vi ville
Där mötte jag t.ex Tuff, och Tuss på vift. Hmmmm den var för barnslig för mig, men jag brukade högläsa ur den för kvarterets alla ungar.
Mina ungar är fyllda med boklust
Jag har nog ägnat lika många timmar till att läsa för, och med dem. Som jag spenderat på att shoppa kläder. - Jasså, inte det. (sonen kom smygande.)
Men många timmars härlig läsning har det blivit.
De läser fortf, äldste sonen lyssnar ofta på ljudböcker, där han far fram i de norrländska granskogarna. På väg till sina vårdtagare,(han jobbar som undersköterska). Snyggt ordförråd har han
Dottern, läser b.la mina gamla manus, hujedamig. Minstingen, Esarus rapparen, producerar ord och meningar likt en vulkan under pågående utbrott.
Ja, man skulle kunna säga att utan alla böcker vi läst, hade min lilla familj varit både fattigare, och mindre kreativa!!!!
Hurra för bibliotek, och böcker. Men inte minst; låt alla få en chans att knäcka koden till läsningen! Det gör världen lite mindre, stimulerar fantasin, och kan få människor att mötas på halva vägen.
Detta var taget ur boken Böckernas lovsång, kapitel 4. Nejdå, jag skojade bara
Må så gott nu, säger tant Liz.