• olof

Att ha for brattom att gifta sig.... (langt)

Skrev detta nedan som svar pa en trad i fredags, men antar att folk redan lamnat den traden for det fanns inte sa mycket att diskutera ang " Vi har varit tillsammans i ett och ett halvt ar, VARFOR har han annu inte friat????" (Hon 19 ar, han 26) Tycker dock att detta nedan kan vara vart att diskutera:

Tre saker jag vill ta upp? 1) Las nedan, om att vara kar:

?Du ar beroende. Av alla de där ämnena som utsöndras i din kropp. Först är det Dopamin och Noradrenalin. Handsvett, pirr i magen och att få generat rosiga kinder är några av följderna. Det är då du är sådär nykär, det är som explosioner i kroppen. Det känns överallt. Det här kan pågå i kanske några veckor upp till några månader. Sen ändrar kroppen sig och börjar skicka ut andra ämnen. Serotonin och Endorfin gör så du känner dig trygg. Kärleken blir mer passiv. Det är i övergången mellan dessa två som många par inte klarar av och gör slut.

Men det du är mest beroende av är ändå Fenyletylaminet. Det kan liknas vid amfetamin och tillhör gruppen Ecstasy. Fenyletylaminet håller i sig betydligt längre än Dopaminet och Noradrenalinet och det är egentligen mest Fenyletylaminet som gör att du får en drogliknande kick av kärlek. (Så det är inte konstigt att det blir tomt när ämnena slutar utsöndras och du slutar vara kär.)?

Detta fick dag fram pa goggle sokning av noradrenalin + foralskelse? Jag tycker amnet ar mycket intressant? I manga undersokningar har man visat att hormonerna varar I ca 2 ar. Om karleken sviker under den har tiden vands allt till negativ energi. Det ar darfor man altar saker, spionerar pa exets nya, vill hamnas trots att man eg inte ?ar san?? Det tar ocksa tva ar innan kroppen ar redo for en san dar riktig foralskelse igen? Detta har stamt skrammande val med mig! Tycker det ar valdigt intressant om an kanske inte sa romantiskt?

Innan det gatt tva ar ar det alltsa inte helt latt att veta om man egentligen star ut med varandra. Och alla tanker ?neh, inte vi, VI ar pa riktigt!? Anda gor folk slut eller skiljer sig varje sekund. Visst, alla par som det facto haller har ju klarat overgangen, men om ni inte hor till de lyckliga fa (den har gangen) sa ar det val lattare att gora slut an att bryta en forlovning? Vanta iaf ett ar till om ni inte vill gora en 'Britney Spears', bara ett tips...

2) Seriosa parforhallanden brukar borja formas i ovre tonaren nar man ar mer saker pa sig sjalv, yada yada. Lat oss saga vid 18. I din alder har da ?seriosa? hangt ihop i 1 till 2 ar, och du ar darfor i ett ?seriost forhallande?, men hur ar det med din kille? I hans varld har de seriosa hallt ihop i 8 ar!! Ni har helt olika referenser? I min alder galler > 20 ar, och era 1.5 kan verka futtigt. Betyder inte att han alskar dig mindre, men du kanske borde tanka pa att se saker och ting ur hans perspektiv?? Vad ar att ha varit ihop lange? Hur brattom maste man ha? Vilket leder mig till sista poangen:

3) Gillar du inte det dar med att langta? Manga menar att det tom ar battre an nar man val far det man langtat efter? Du kommer tanka tillbaka med ett leende pa den har tiden ?fore?, och langta tillbaka.

Sa chilla! :) Du kommer hinna uppleva allt, men kanske inte innan du fyllt 20? Och det ar val bra? Visst vill du val spara lite, sa du far langta efter saker senare i livet ocksa, och inte vara klar vid 19?

Ta hand om dig, och forsok att inte stressa dig sjalv eller killen din!

• Svar på tråden Att ha for brattom att gifta sig.... (langt)
  • älskarlivet

Jag är 28 och min m2b 29, den dagen vi gifter oss.. Vi var 26, resp 27 när vi blev tillsammans..

"sett det mesta, värt att veta", vad menar du med det?? Jag har mycket mer att se i mitt liv, tänker inte soffa till mig för att jag gifter mig, eller vad menar du?

olof skrev 2008-11-18 17:20:54 följande:
    alskar livet: Finns ingen magisk grans, var inte lojlig. Men jag tycker att begreppet om hur lange ett stadigt forhallande bor ha varat ar olika for olika aldrar, ett exempel ar for 19 aringen och 26 aringen som jag skrev om fran borjan. Annars kan jag val tanka mig att man ar mogen och har sett det mesta vart att veta nar man passerat 30 och man livet blir mindre volatilt... Men, JAG VET, detta ar en generalisering.... Men du bad ju om det. Jag vill inte ha exempel pa att, men titta jag ar 25 om har varit med om det och det, DARFOR borde jag anses som mer redo, yada yada... Om ni inte absolut vill dela med er menar jag :) Alltid kul lasning.Kul att de som ar lite aldre men som haft himlastormande foralskelser/forlovningar etc tittar tillbaka och kallar det en 'ungdomsgrej'. Det ar klart att de flesta kan tro att det ar en ungdoms/tonarsgrej nar de hor om unga som forlovar sig etc sa lange de de facto AR tonaringar som gor det... Man vet ju inte att det ar mera seriost forren ett par ar senare nar de inte ar ungdomar langre. Sa varfor gora sa stor grej av det? 80% (eller 100%) av alla omkring er tycker anda inte att ni maste vara karare/lyckligare an andra par som vantar... "Oj, han friade efter ett ar! DET maste vara riktig karlek!!! Han maste vara mycket mer kar an Emmas pojkvan som hon bott med i sex ar, for han har inte friat..." eh? Nej....
  • olof

Jag vill fa folk att tanka till och att det ska leda till diskusion! Och att flickor med forlovningangest ska lungna ner sig och se varde i sitt forhallande anda... Med eller utan ring!

Sen ar mitt mal mindre skiljsmassor i Sverige ocksa saklart :) Och fred pa jorden!

• älskarlivet

För mig har det alltid varit viktigt med giftermål och barn och jag vill att det ska komma i "rätt" ordning. Blir lite irriterad att någon annan ska komma med förmaningar då, skiljsmässor beror inte alltid på att man gifter sig för fort..

olof skrev 2008-11-18 17:32:34 följande:
    Jag vill fa folk att tanka till och att det ska leda till diskusion! Och att flickor med forlovningangest ska lungna ner sig och se varde i sitt forhallande anda... Med eller utan ring!Sen ar mitt mal mindre skiljsmassor i Sverige ocksa saklart :) Och fred pa jorden!
  • moppi

Jag 21 och gifter mig nu i januari.
    Jag har inte drömt och längtat efter ett speciellt frieri eller ett pampigt bröllop däremot ett äktenskap med en man jag älskar.
    En del tycker säkert att jag är naiv och galen som gifter mig så 'ungt' men som många andra tror jag inte att åldern är så väsentlig. Det finns inga garantier för att vårt äktenskap kommer att hålla, men jag väljer att tro på att det gör det, annars ser jag ingen mening med löftena vi ger varandra.
    Jag tror inte heller man kan säga att efter ett visst antal år är man redo att gifta sig, det handlar ju om så mycket mer! Att lära känna någon kan gå jättesnabbt eller ta lång tid! Det beror alldeles på hur man är som person och vad man upplever tillsammans.
    Vi har varit tillsammans i drygt 2,5 år och känner varandra väldigt väl, tycker vi. Sen kommer vi självklart förändras och utvecklas och det har vi gjort ändå sen vi blev tillsammans. Men det behöver ju verkligt inte vara något negativt! Jag tycker att det är ett privilegium att få gifta sig ung och kunna formas och utvecklas tillsammans!

Sen kan jag hålla med dig Olof om att många kanske förhastar sig. Men jag tror det är en grav generalisering att det ska ha med ålder att göra. Tycker mer att det har med synen på äktenskapet att göra.

• olof

Moppi - manga forhastar sig, men inte ni :) Kul att alla tanker sa, vad det verkar

Intressant... Kan du inte beratta mera om varfor ni valjer att gifta er nu och inte bara njuta av ert stabila forhallande nagra ar till for att sedan sla till? Jag skulle tycka det var intressant....

• MissieA
    olof skrev 2008-11-18 17:30:26 följande:
    MissieA: man utvecklas mera i de unga aren... Och man kan utvecklas tillsammans eller sa vaxer man isar... Det upptacker man genom att helt enkelt tillbringa nagra ar i varandras sallskap... Ditt argument om att du jobbat sedan du var 16 koper jag dock. Sett manga exempel pa det.Man borjar jobba direkt (och utan gymnasiekompetens blir det val kassorsjobb eller liknande far jag val anta, med undantag for vissa unga genier som strax sakert kommer skriva ett inlagg om jag inte namner det som ett undantag), dejtar nagon lange, och vad ska man gora sedan? Jo, aktenskap och barn...De som pluggar vidare ar klara efter 22-23 (jag vet, det varierar mycket, detta ar ett EXEMPEL)... och de vill sen ocksa gora nagot med sin utbildning och skaffar sig interssanta karriarer. Det dar med att bli gift fort blir mindre viktigt da. Men det betyder inte att de inte traffade sina hjartevanner redan under skoltiden (mkt vanligt!) och att de hangt ihop sedan dess... Ar detta svagare karlek an dem som redan ar gifta och har barn innan de fyller 20? Nej...
    Hmm ja du bara för att man inte har en höskoleutbildning betyder det inte att man inte vill göra annat i livet än gifta sig och skaffa barn. Min mamma har ingen högskoleutbildning men väntade tills hon var 25. Sen så skrev jag att jag har arbetat sen jag var 16 men jag gick i skolan samtidigt faktiskt så jag har både läst och arbetar. Jag arbetade på ett konditori och efter gymnasiet som försäljare på IKEA så jag har arbetar med annat än "bara" kassörsjobb. Sen så går jag på högskolan nu och visst vill jag skaffa mig en intressant karriär men den skadas verkligen inte av att jag gifter mig, utan förhoppningsvis stärker den.

Jag tycker att du gör ett fel: du drar alla över en kam. Alla är olika och bara för att någon annan skilde sig eftersom han/hon gifte sig ung eller efter 2 månader behöver det inte betyda att alla i samma situation gör det.
  • MulleNuh

Vad har utbildning med stabila förhållanden att göra??

• MissieA
    MulleNuh skrev 2008-11-18 18:01:28 följande:
    Vad har utbildning med stabila förhållanden att göra??
    Ja det undrar jag med.. Olof försöker tydligen säga att de som inte har en högskoleutbildning har större behov av att gifta sig unga, som jag har uppfattat det. Vilket är helt fel.
  • älskarlivet

Olof: Jag har en lång utbildning bakom mig, min sambo också, men för mig i alla fall är inte karriär något viktigt, för mig är kärlek och familj MYCKET viktigare! Hade jag och min sambo träffats tidigare hade vi med all sannolikhet redan varit gifta..

• MulleNuh

Eller så vill han få folk att låta sämre!? Så tycker jag det låter..

Svar på tråden Att ha for brattom att gifta sig.... (langt)