• olof

Att ha for brattom att gifta sig.... (langt)

Skrev detta nedan som svar pa en trad i fredags, men antar att folk redan lamnat den traden for det fanns inte sa mycket att diskutera ang " Vi har varit tillsammans i ett och ett halvt ar, VARFOR har han annu inte friat????" (Hon 19 ar, han 26) Tycker dock att detta nedan kan vara vart att diskutera:

Tre saker jag vill ta upp? 1) Las nedan, om att vara kar:

?Du ar beroende. Av alla de där ämnena som utsöndras i din kropp. Först är det Dopamin och Noradrenalin. Handsvett, pirr i magen och att få generat rosiga kinder är några av följderna. Det är då du är sådär nykär, det är som explosioner i kroppen. Det känns överallt. Det här kan pågå i kanske några veckor upp till några månader. Sen ändrar kroppen sig och börjar skicka ut andra ämnen. Serotonin och Endorfin gör så du känner dig trygg. Kärleken blir mer passiv. Det är i övergången mellan dessa två som många par inte klarar av och gör slut.

Men det du är mest beroende av är ändå Fenyletylaminet. Det kan liknas vid amfetamin och tillhör gruppen Ecstasy. Fenyletylaminet håller i sig betydligt längre än Dopaminet och Noradrenalinet och det är egentligen mest Fenyletylaminet som gör att du får en drogliknande kick av kärlek. (Så det är inte konstigt att det blir tomt när ämnena slutar utsöndras och du slutar vara kär.)?

Detta fick dag fram pa goggle sokning av noradrenalin + foralskelse? Jag tycker amnet ar mycket intressant? I manga undersokningar har man visat att hormonerna varar I ca 2 ar. Om karleken sviker under den har tiden vands allt till negativ energi. Det ar darfor man altar saker, spionerar pa exets nya, vill hamnas trots att man eg inte ?ar san?? Det tar ocksa tva ar innan kroppen ar redo for en san dar riktig foralskelse igen? Detta har stamt skrammande val med mig! Tycker det ar valdigt intressant om an kanske inte sa romantiskt?

Innan det gatt tva ar ar det alltsa inte helt latt att veta om man egentligen star ut med varandra. Och alla tanker ?neh, inte vi, VI ar pa riktigt!? Anda gor folk slut eller skiljer sig varje sekund. Visst, alla par som det facto haller har ju klarat overgangen, men om ni inte hor till de lyckliga fa (den har gangen) sa ar det val lattare att gora slut an att bryta en forlovning? Vanta iaf ett ar till om ni inte vill gora en 'Britney Spears', bara ett tips...

2) Seriosa parforhallanden brukar borja formas i ovre tonaren nar man ar mer saker pa sig sjalv, yada yada. Lat oss saga vid 18. I din alder har da ?seriosa? hangt ihop i 1 till 2 ar, och du ar darfor i ett ?seriost forhallande?, men hur ar det med din kille? I hans varld har de seriosa hallt ihop i 8 ar!! Ni har helt olika referenser? I min alder galler > 20 ar, och era 1.5 kan verka futtigt. Betyder inte att han alskar dig mindre, men du kanske borde tanka pa att se saker och ting ur hans perspektiv?? Vad ar att ha varit ihop lange? Hur brattom maste man ha? Vilket leder mig till sista poangen:

3) Gillar du inte det dar med att langta? Manga menar att det tom ar battre an nar man val far det man langtat efter? Du kommer tanka tillbaka med ett leende pa den har tiden ?fore?, och langta tillbaka.

Sa chilla! :) Du kommer hinna uppleva allt, men kanske inte innan du fyllt 20? Och det ar val bra? Visst vill du val spara lite, sa du far langta efter saker senare i livet ocksa, och inte vara klar vid 19?

Ta hand om dig, och forsok att inte stressa dig sjalv eller killen din!

• Svar på tråden Att ha for brattom att gifta sig.... (langt)
  • Esonda
    olof skrev 2008-11-18 15:10:12 följande:
    Duchess: Precis! Kan vi inte alla borja resonera lite ocksa, aven nar det handlar om karlek? Och kan alla fjortisar som ska bevisa for sig sjalva och andra hur superkara de ar genom att forlova sig/gifta sig snabbt - for att bevisa att de liksom VISSTE att det var ratt och kanner SA STARKT - sluta med det? Sa kan akenskapet bli nagot vardefullt igen, inte nagot som funkar i bara 50% av fallen... Alla som vill komma ner pa jorden lite kan ga in och lasa lite under relationsproblem pa familjeliv... Alla dem var saaaaa lyckliga och sakra en dag! Man kan lasa skrammande saker dar, men ocksa om alla vardagsproblem som tynger ner.
    bara för att man är ung och vill visa för alla hur kär man är genom att förlova sig och sen gifta sig betyder inte att man är Fjortis. Min syster har vänner som jag också träffar nån gång iblan och de är gifta och har barn OCH det har varit tillsammans sen dom var just 14 år. de runt 34 nu.

Sen funkar ju inte alla tillsammans heller eller vet hur de ska lösa saker och ting som lätt leder till skilsmässa. vet ett fall, om en kvinna som varit gift med sin man nu jätte länge men han visar henne varken kärlek eller tacksamhet. han förväntar sig att hon ska finnas där. slänger ur sig saker som man bara inte säger.

MEN hon har verkligen försökt att lösa det. Många upptäcker säkert försent att de inte har mycket gemensamt och ser skilsmässa som en enda utväg.

Sen kan man inte rå för att vissa inte tänker. Som en grej jag fick höra från en vän att de skilde sig, sen gick hela gatan som dom bodde på samma väg :S Då kan jag inte påstå att man är smart. Om det nu stämmer.
  • DanKat

Sen tror jag även att det där med att "berätta ALLT" också är individuellt från par till par! Vissa tycker absolut inte att man ska göra det medan andra känner att dom vill det, och jag tycker inte att någon kan säga att "det här är det bästa sättet".

• Mandalie

Klart man kan älska någon efter ett halvår, klart man kan anse att det är helt rätt. För just för tillfället är det ju det. Och man kan tro att det ska hålla hela livet. Kanske gör det också det, kanske inte. Om man väljer att chansa tidigt i ett förhållande för att det känns rätt anser jag är upp till var och en (även om jag fortfarande för mig själv tvivlar mer på de som förlovar sig efter någon månad än de som varit tillsammans flera år innan).

Jag tror och hoppas att mitt förhållande kommer hålla livet ut. Men jag kan ju inte veta, utan det är så det känns nu. Vi har varit tillsammans i tre år och är bara 20 och 21. Första året bodde vi tillsammans i ett korridorsrum på ca 10kvm och delade kök och duschar med 10 andra. Vi fick se det mesta av varandra, vi bråkade/diskuterade en hel del. Året efter bodde vi 20 mil ifrån varandra och sågs bara på helger, det tredje året har vi bott i en etta på 44kvm tillsammans. Vi har sett de flesta sidor av varandra (jag kan inte säga att det är alla, för det vet jag inte) och har gått igenom en hel del på de här tre åren. Ändå kan jag inte säga att det kommer att hålla livet ut. Jag hoppas och tror. Men jag inser också att vi är båda unga, vi kommer säkerligen förändras en hel del under de närmaste åren, precis som vi båda förändrats en hel del under de tre åren vi har haft tillsammans.

Visst tänker jag på bröllop osv, och vissa stunder vill jag ha allt på en gång. Men samtidigt vill jag hellre vänta, om vi nu kommer vara tillsammans livet ut behöver vi ju inte stressa. Vi kan utbilda oss färdig, flytta till en större lägenhet, tjäna pengar osv.

Jag tror absolut att ett förhållande fortfarande kan hålla även om man är 19 och bara varit tillsammans 1 år när man gifter sig. Men jag tror chansen är större om man verkligen känner varandra, och jag tror även chansen att det håller ökar med åldern. Du och din omgivning kommer fortfarande förändras även efter att du fyllt 40, men antagligen inte lika drastiskt som man gör i 20årsåldern.

• Duchess

Visst finns den teoretiska chansen att man kan träffas när man är 16, gifta sig när man är 18 och få det att hålla hela livet. Men varför chansa?

Jag träffade min man när jag var 35. Vi gifte oss förra sommaren, när jag var 37. Innan jag träffade honom levde jag som singel vissa perioder och hade dessutom några mer eller mindre bra relationer. Det positiva med att träffas så sent i livet är att jag var säker på vad jag INTE ville ha.

Jag är helt säker på att jag gift mig med rätt person. Den säkerheten beror inte på att det doftar rosor i vårt hem varje dag och de små rosa molnen svävar runt oss båda - snarare på att jag vet att det är VI utan allt det där. Jag menar inte att romantik i olika former är fel, men jag har lärt mig att romantiska "utbrott" kommer då och då, och tar sig inte alltid de uttryck man förväntar sig.

Min man är en person jag vill hålla i handen när åskan går. Vi kan turas om att "ta ledningen" i relationen. När den ena är trött och behöver vila så går det bra. Ibland får hans behov står före mina, ibland tvärtom. Det finns en grundtrygghet mellan oss som jag aldrig haft i någon annan relation. Jag tvivlar aldrig att han finns där för mig, och jag vill bli gammal med honom.

Att han är den rätte är inget jag gissar mig till. Jag vet att det är så. Livet har lärt mig vad som är viktigt för mig, och när jag mötte min man så föll allt på plats.

• Tooticki
    olof skrev 2008-11-18 15:26:04 följande:
    Tooticki : Du verkar ju iaf anvanda huvudet... Dessutom sa later det inte som du fick en akut hormonshock i borjan(kanske for att du inte varit singel i riktigt tva ar och aterhamtat dig? vem vet, LOL). I vilket fall som helst sa ar 2.5 over tva ar, OCH du har haft tidigare forhallanden, och det later inte som du ar 19 bast... Jag sager inte att man MASTE vara ihop >4ar, jag satte 4 ar som ett exempel for att fa lite diskusion (och lite perspektiv - tank pa hur detta borjade - en chat dar en fjortis klagade over att inte blivit friad till pa hela 1.5 ar!). MEN, ni hade kunnat vanta 1-2 ar for att sedan gifta er och vara lika lyckliga for det! Eller hur? Och da tror jag sannolikheten for skiljsmassa hade varit mindre for er. MEN, om det nu haller >4ar sa har ju sannolikheten ocksa minskat, men da ar ni ju redan med i gruppen 'de 50% av aktenskapen som klarat sig', och da ar du inte malgruppen for den har diskusionen anda... De som senare visat sig tillhora den andra gruppen, de som misslyckats, borde ha tankt till lite innan... Men man kan ju bara fa dem att gora det genom att be ALLA tanka efter, eftersom vi inte vet vilka som ar vilka annu... Du far garna inboxa mig nar ni passerat den "magiska gransen", haha, sa ska jag saga grattis :) Du med, Esonda....
    Nej, jag är 24 och min man är 31 år. Vi har båda långa förhållanden bakom oss vilket jag tror spelar in precis som du säger. Visst hade vi kunnat vänta med att gifta oss, vi hade inte bråttom heller, det passade bra i tiden just då. Ingen av oss hade superromantiska drömmar om ett prinsessbröllop, vi valde att ingå äktenskap med varandra vid en tidpunkt i vårt liv som kändes rätt.

Något som fascinerar mig idag är de korta uppehållen folk har mellan relationer, jag hade varit singel i två år när vi träffades, bekanta sade till mig "du KOMMER träffa någon, du behöver inte vara orolig"! What!?!?! Jag trivdes enormt bra som singel och tvivlade aldrig på mitt värde på marknaden, men om jag hade påbörjat en relation tidigare än jag gjorde så hade nog många spöken följt med in i denna och vem vet vad det hade lett till?
  • Esonda
    DanKat skrev 2008-11-18 15:25:23 följande:
    olof skrev 2008-11-18 14:47:20 följande:
    Måste bara säga att det behöver väl inte alls vara negativt att vissa knappt bråkar. Jag skulle inte säga att jag och min m2b någon gång har bråkat (visst har vi haft olika åsikter om saker och ting och nog händer det att någon är ledsen/besviken av någon anledning ibland, men bråkat har vi aldrig gjort). Jag vet par från både den ena och den andra sidan - vissa bråkar i stort sett dagligen men kan ha det jättebra medan andra aldrig bråkar och även dom kan ha det jättebra (har bl.a. ett par som är nära släkt till mig som varit gifta i över 20 år, de bråkar aldrig). Jag tror absolut inte att det ena alltid är bättre än det andra - det beror på paret! Jag kan inte säga att jag och min m2b inte KOMMER att bråka någon gång - men varför ska vi bråka bara för att någon tror att det BEHÖVS för att ha en bra relation? För det tror verkligen inte vi.
    Håller med det säger jag och min sambo med. För att ett förhållande ska fungera för var och en (inte samma för alla eftersom vi är olika individer) så just i vårat fall bråkar vi INTE och behöver inte göra det heller för vi har det bra precis som det är! Sen att man förändras genom tiden är en annan sak!

och vi vet at i framtiden kommer vi inte heller bråka! För vi är vuxna människor som kan ta en diskussion på en normal nivå!
  • MulleNuh

Njae jag vill ju INTE veta vilka och hur många han har stoppat snoppen i tex! Helt ointressant. Det är väl egentligen sånt jag inte vill veta.

MissieA skrev 2008-11-18 14:55:41 följande:
    Nu blir jag nyfiken Vad vill du veta och vad vill du inte veta?
  • MissieA
    olof skrev 2008-11-18 15:10:12 följande:
    Duchess: Precis! Kan vi inte alla borja resonera lite ocksa, aven nar det handlar om karlek? Och kan alla fjortisar som ska bevisa for sig sjalva och andra hur superkara de ar genom att forlova sig/gifta sig snabbt - for att bevisa att de liksom VISSTE att det var ratt och kanner SA STARKT - sluta med det? Sa kan akenskapet bli nagot vardefullt igen, inte nagot som funkar i bara 50% av fallen... Alla som vill komma ner pa jorden lite kan ga in och lasa lite under relationsproblem pa familjeliv... Alla dem var saaaaa lyckliga och sakra en dag! Man kan lasa skrammande saker dar, men ocksa om alla vardagsproblem som tynger ner.
    Olof, din kritik verkar gå till oss yngre. Bara för att man är ung behöver det inte betyda att man går och förlovar sig eller gifter sig för att bevisa hur superkär man är som du säger eller för att bevisa något. Varifrån har du fått den uppfattningen? Kärlek är INTE endast för äldre och en 20 åring kan vara mer seriös och redo för ett äktenskap än en 40 åring eller hur? Så det är inte bara fjortisarnas fel att det sker så många skiljsmässor idag.

Du skriver även "och det later inte som du ar 19 bast" och säger att det är en fjortis som klagar på att hon inte blev friad till, och vet verkligen inte om du har tänk genom detta men det finns många älskre också som klagar på detta. Du borde tänka mer på en individs personlighet och inte endast på åldern. Ja jag är "BARA" 21 år och kanske en fjortis i dina ögon (bara kanske).
  • olof

"Jag tror absolut att ett förhållande fortfarande kan hålla även om man är 19 och bara varit tillsammans 1 år när man gifter sig."

Ja - men det ar val klart? Ingen har val sagt att alla dem forhallandena kraschar? Det ar bara att manga gor det...

Det hela handlar om sannolikhet. Om man kommit over de forsta hindren, sa har man ju inte fallit i de forsta hindren, sag 2 ar, och da tillhor man en ny kategori - en grupp som det ar mindre chans att det tar slut inom 5-10 eller 10-20 ar, och som GARANTERAT inte gor slut under forsta och andra aret (for de har de ju redan bevisat!)

Det har blivit visat manga ganger att det ar dem som varit ihop kort tid som skiljer sig mest. Alltsa (hoppas ni hanger med) om en ratt stor del av de 50% som skiljer sig ar de som skiljer sig inom 4 ar, da ar ju inte fordelningen for dem som varit gifta i mer an 4 ar 50-50. I den gruppen kanske det bara ar 5% som skiljer sig... Och det ar darfor man ska vanta!! Och visst, alla de som klarar sig har ju sagt/kannt att det kommer halla fran dag ett, och de haderatt till slut, men man kan ju inte veta det forren det har gatt tillrackligt med tid och de overlevt.

Esonda tex, ni hade varit ihop 1.5 ar eller hur? Det marks att du vill att vi ska bli overtygade om att ni tva tillhor gruppen som klarar det - MEN du kan tillhora gruppen som skiljer sig ar 2, ar tre, ar 4 osv, osv tills ar 100. medans andra par BARA hor till de som kan skilja sig ar 8, ar 9, ar 10... Sa da vet man att du sitter dar under de forsta aren med hog sannolikhet (OVER 50% om statistiken ska jamna ut sig over aren)for att det kommer ta slut... Tyvarr.

• MissieA
    MulleNuh skrev 2008-11-18 15:38:46 följande:
    Njae jag vill ju INTE veta vilka och hur många han har stoppat snoppen i tex! Helt ointressant. Det är väl egentligen sånt jag inte vill veta.
    Ok, nu vet jag vad du menar. Alltså när jag menade allt tänkte jag mer på andra saker men jag förstår hur du menar, det finns vissa saker man inte vill veta. Men det är viktigt tycker jag att man öppnar upp sig och inte endast visar den "fina" sidan hehehe. Vi berättade mer saker som skulle ha med vårt förhållande att göra och vissa saker vi undrade över med varandras förflutande. Men sen var vi ju även vänner ett tag innan vi blev ett par så det kanske är lite annorlunda hehe.
Svar på tråden Att ha for brattom att gifta sig.... (langt)