• olof

Att ha for brattom att gifta sig.... (langt)

Skrev detta nedan som svar pa en trad i fredags, men antar att folk redan lamnat den traden for det fanns inte sa mycket att diskutera ang " Vi har varit tillsammans i ett och ett halvt ar, VARFOR har han annu inte friat????" (Hon 19 ar, han 26) Tycker dock att detta nedan kan vara vart att diskutera:

Tre saker jag vill ta upp? 1) Las nedan, om att vara kar:

?Du ar beroende. Av alla de där ämnena som utsöndras i din kropp. Först är det Dopamin och Noradrenalin. Handsvett, pirr i magen och att få generat rosiga kinder är några av följderna. Det är då du är sådär nykär, det är som explosioner i kroppen. Det känns överallt. Det här kan pågå i kanske några veckor upp till några månader. Sen ändrar kroppen sig och börjar skicka ut andra ämnen. Serotonin och Endorfin gör så du känner dig trygg. Kärleken blir mer passiv. Det är i övergången mellan dessa två som många par inte klarar av och gör slut.

Men det du är mest beroende av är ändå Fenyletylaminet. Det kan liknas vid amfetamin och tillhör gruppen Ecstasy. Fenyletylaminet håller i sig betydligt längre än Dopaminet och Noradrenalinet och det är egentligen mest Fenyletylaminet som gör att du får en drogliknande kick av kärlek. (Så det är inte konstigt att det blir tomt när ämnena slutar utsöndras och du slutar vara kär.)?

Detta fick dag fram pa goggle sokning av noradrenalin + foralskelse? Jag tycker amnet ar mycket intressant? I manga undersokningar har man visat att hormonerna varar I ca 2 ar. Om karleken sviker under den har tiden vands allt till negativ energi. Det ar darfor man altar saker, spionerar pa exets nya, vill hamnas trots att man eg inte ?ar san?? Det tar ocksa tva ar innan kroppen ar redo for en san dar riktig foralskelse igen? Detta har stamt skrammande val med mig! Tycker det ar valdigt intressant om an kanske inte sa romantiskt?

Innan det gatt tva ar ar det alltsa inte helt latt att veta om man egentligen star ut med varandra. Och alla tanker ?neh, inte vi, VI ar pa riktigt!? Anda gor folk slut eller skiljer sig varje sekund. Visst, alla par som det facto haller har ju klarat overgangen, men om ni inte hor till de lyckliga fa (den har gangen) sa ar det val lattare att gora slut an att bryta en forlovning? Vanta iaf ett ar till om ni inte vill gora en 'Britney Spears', bara ett tips...

2) Seriosa parforhallanden brukar borja formas i ovre tonaren nar man ar mer saker pa sig sjalv, yada yada. Lat oss saga vid 18. I din alder har da ?seriosa? hangt ihop i 1 till 2 ar, och du ar darfor i ett ?seriost forhallande?, men hur ar det med din kille? I hans varld har de seriosa hallt ihop i 8 ar!! Ni har helt olika referenser? I min alder galler > 20 ar, och era 1.5 kan verka futtigt. Betyder inte att han alskar dig mindre, men du kanske borde tanka pa att se saker och ting ur hans perspektiv?? Vad ar att ha varit ihop lange? Hur brattom maste man ha? Vilket leder mig till sista poangen:

3) Gillar du inte det dar med att langta? Manga menar att det tom ar battre an nar man val far det man langtat efter? Du kommer tanka tillbaka med ett leende pa den har tiden ?fore?, och langta tillbaka.

Sa chilla! :) Du kommer hinna uppleva allt, men kanske inte innan du fyllt 20? Och det ar val bra? Visst vill du val spara lite, sa du far langta efter saker senare i livet ocksa, och inte vara klar vid 19?

Ta hand om dig, och forsok att inte stressa dig sjalv eller killen din!

• Svar på tråden Att ha for brattom att gifta sig.... (langt)
  • olof

Man maste vara aldre an en fjortis (eller 19, eller spela roll) for att ha hunnit 1)vaxa upp sjalv och veta vem man sjalv ar 2) Hunnit utvecklas i en relation... Se mitt resonemang om hur langt ett 'stadigt' forhallande ar i tradstarten

• MulleNuh

Jag visade allt annat än mina fina sidor i början! Jag har alltid gjort så. Som ett slags test.

Som säkert de flesta här på bt märkt så är jag inte den som spottar i glaset och håller inne med vad jag tycker och tänker.. Och jag VET ju att dessa sidor skuille komma fram förr eller senare, så lika bra att köra med raka puckar på en gång.

• älskarlivet

olof: Jag lyfter min kommentar igen, för den föll nog lite i glömska:

Men vi var inte så unga när vi träffades och om vi vill ha barn etc så kan man inte vänta allt för länge heller!

Jag har varit med om en trafikolycka för några veckor sen som fört oss, om möjligt, ännu närmre varandra. Jag VET att detta är Mannen med stort M, TROTS att vi "bara" varit tillsammans i 15 månader..

Han är den partner som jag trivts allra bäst ihop med, där vi kan skratta, gråta, mysa o.s.v. tillsammans. Han är den som får mig glad och som jag kan göra glad, en bättre man kan man inte få!

• MissieA
    olof skrev 2008-11-18 15:55:33 följande:
    Man maste vara aldre an en fjortis (eller 19, eller spela roll) for att ha hunnit 1)vaxa upp sjalv och veta vem man sjalv ar 2) Hunnit utvecklas i en relation... Se mitt resonemang om hur langt ett 'stadigt' forhallande ar i tradstarten
    Ja det är din åsikt ju! Vad är en fjortis enligt dig? Och var går gränsen, vid vilken ålder har man växt upp och vet vem man är??

Jag vill inte vara elak men ta reda på lite fakta innan du dömmer alla 19 åringar! Vem utgår du ifrån?? Jag kan bara ta mig själv som exempel, jag hade 2 seriösa förhållanden innan min m2b och har upplevt väldigt mkt under dessa förhållanden. Jag började jobba när jag var 15/16 år och har tagit ett stort ansvar för mitt eget liv och vet därför att jag har växt som person och vem jag är. MEN jag anser att man växer och utvecklas som person hela livet och en anledning till att en del skiljer sig är ju också att människor förändras under äktenskapets gång oavsett om man är 20, 30 eller 60 år gammal.
  • Esonda
    olof skrev 2008-11-18 15:50:53 följande:
    "Esonda tex, ni hade varit ihop 1.5 ar eller hur? Det marks att du vill att vi ska bli overtygade om att ni tva tillhor gruppen som klarar det - MEN du kan tillhora gruppen som skiljer sig ar 2, ar tre, ar 4 osv, osv tills ar 100. medans andra par BARA hor till de som kan skilja sig ar 8, ar 9, ar 10... Sa da vet man att du sitter dar under de forsta aren med hog sannolikhet (OVER 50% om statistiken ska jamna ut sig over aren)for att det kommer ta slut... Tyvarr.
    Okey så då menar du att jag kommer oavsett vad skilja mig bara för att dina uträkningar säger det. Tycker du resonerar helt fel, du vet inte vad jag känner tycker och tänker mer än det ajg ahr skrivit här. Du vet inte hur jag och min sambo löser saker och ting och vad vi pratar om och vad vi gör för att få detta coh fungera!

Kom inte och säg nått sånt för nu blir jag snart arg!!!

Det är MÅNGA som säger till mig att jag kommer skilja mig en vacker dag, han kommer vra otrogen en dag.

Dessa personerna VET INGENTING om mig och min sambo de säger bara så rakt ut för att de har inget annat bättre att komma med och kan inte få ut dom orden vad kul att du är lycklig grattis!
  • MissieA
    MulleNuh skrev 2008-11-18 15:57:07 följande:
    Jag visade allt annat än mina fina sidor i början! Jag har alltid gjort så. Som ett slags test. Som säkert de flesta här på bt märkt så är jag inte den som spottar i glaset och håller inne med vad jag tycker och tänker.. Och jag VET ju att dessa sidor skuille komma fram förr eller senare, så lika bra att köra med raka puckar på en gång.
    Hoppas du inte tog illa upp, menade inte dig utan mer allmänt Det är det jag tycker är bra för då visar man sina riktiga sidor redan från början och menade att många gör så redan i början av förhållandet Hehehe, din beskrivning av dig själv låter precis som jag.
  • olof

Esondra: Jag har redan sagt att jag skulle saga grattis om ni klarade det, men vi VET inte det annu, oavsett hur mycket du tycker och tanker det. Jag fattar att du VILL, men ingen borjar val genom att inte vilja?

Och sen sa jag inte att du 'oavsett kommer skilja dig' - bara att chansen ar stor just dar du sitter. Men inte 100%. Det ar bra - bli arg! Se till att kampa. Men det ar inte 'magi' som gor det, det ar du och din man som maste fixa det tillsammans, och att bara ga runt och saga att ni vet att det kommer halla, later lite som att ett foretag skiter i att investera till forskning och visar upp jattevinster NU - men efter ett par ar ar produkten ute och de foretag som faktiskt la ner pengar pa forskning och utveckling ar de som nu tjanar pengar...

Du kan mycket val hora till gruppen som klarar er, men du behover val inte skrika sa hogt innan du kommit over bron??

• Duchess

När jag var 16 blev jag tillsammans med en kille som var tre år äldre. Vi var ihop i drygt tre år, och hade allvarliga funderingar på både förlovning och giftemål.

Jag kan ärligt säga att inte en kotte i vår omgivning som trodde (eller sa) att han skulle vara otrogen mot mig, att vi var för unga eller att vi säkert skulle skilja oss senare.

Ärligt talat: om många säger så till dig, så kanske du ska lyssna på deras oro? Det kanske inte bara handlar om att de är skadeglada hycklare...?

Esonda skrev 2008-11-18 16:03:02 följande:
    Okey så då menar du att jag kommer oavsett vad skilja mig bara för att dina uträkningar säger det. Tycker du resonerar helt fel, du vet inte vad jag känner tycker och tänker mer än det ajg ahr skrivit här. Du vet inte hur jag och min sambo löser saker och ting och vad vi pratar om och vad vi gör för att få detta coh fungera! Kom inte och säg nått sånt för nu blir jag snart arg!!!Det är MÅNGA som säger till mig att jag kommer skilja mig en vacker dag, han kommer vra otrogen en dag. Dessa personerna VET INGENTING om mig och min sambo de säger bara så rakt ut för att de har inget annat bättre att komma med och kan inte få ut dom orden vad kul att du är lycklig grattis!
  • Stjärnblomma
    olof skrev 2008-11-18 15:50:53 följande:
    Det har blivit visat manga ganger att det ar dem som varit ihop kort tid som skiljer sig mest. Alltsa (hoppas ni hanger med) om en ratt stor del av de 50% som skiljer sig ar de som skiljer sig inom 4 ar, da ar ju inte fordelningen for dem som varit gifta i mer an 4 ar 50-50. I den gruppen kanske det bara ar 5% som skiljer sig... Och det ar darfor man ska vanta!! Och visst, alla de som klarar sig har ju sagt/kannt att det kommer halla fran dag ett, och de haderatt till slut, men man kan ju inte veta det forren det har gatt tillrackligt med tid och de overlevt.
    Jag har inte så mycket åsikter i frågan, men kan inte låta bli att undra varför det är värre att folk skiljer sig än att de separerar från ett förhållande utan att vara gifta? I dagens läge finns det ju i majoritetsbefolkningen inga legala eller moraliska hinder för en skilsmässa. Om folk gör slut är det väl lika illa vilket som?
  • olof

älskarlivet: klart det finns undantag, tex att man borjar blir aldre, men da gor man mindre forhastade saker osv, osv. Den har diskusionen galler inte riktigt ditt fall enligt mig...

Svar på tråden Att ha for brattom att gifta sig.... (langt)