• olof

Att ha for brattom att gifta sig.... (langt)

Skrev detta nedan som svar pa en trad i fredags, men antar att folk redan lamnat den traden for det fanns inte sa mycket att diskutera ang " Vi har varit tillsammans i ett och ett halvt ar, VARFOR har han annu inte friat????" (Hon 19 ar, han 26) Tycker dock att detta nedan kan vara vart att diskutera:

Tre saker jag vill ta upp? 1) Las nedan, om att vara kar:

?Du ar beroende. Av alla de där ämnena som utsöndras i din kropp. Först är det Dopamin och Noradrenalin. Handsvett, pirr i magen och att få generat rosiga kinder är några av följderna. Det är då du är sådär nykär, det är som explosioner i kroppen. Det känns överallt. Det här kan pågå i kanske några veckor upp till några månader. Sen ändrar kroppen sig och börjar skicka ut andra ämnen. Serotonin och Endorfin gör så du känner dig trygg. Kärleken blir mer passiv. Det är i övergången mellan dessa två som många par inte klarar av och gör slut.

Men det du är mest beroende av är ändå Fenyletylaminet. Det kan liknas vid amfetamin och tillhör gruppen Ecstasy. Fenyletylaminet håller i sig betydligt längre än Dopaminet och Noradrenalinet och det är egentligen mest Fenyletylaminet som gör att du får en drogliknande kick av kärlek. (Så det är inte konstigt att det blir tomt när ämnena slutar utsöndras och du slutar vara kär.)?

Detta fick dag fram pa goggle sokning av noradrenalin + foralskelse? Jag tycker amnet ar mycket intressant? I manga undersokningar har man visat att hormonerna varar I ca 2 ar. Om karleken sviker under den har tiden vands allt till negativ energi. Det ar darfor man altar saker, spionerar pa exets nya, vill hamnas trots att man eg inte ?ar san?? Det tar ocksa tva ar innan kroppen ar redo for en san dar riktig foralskelse igen? Detta har stamt skrammande val med mig! Tycker det ar valdigt intressant om an kanske inte sa romantiskt?

Innan det gatt tva ar ar det alltsa inte helt latt att veta om man egentligen star ut med varandra. Och alla tanker ?neh, inte vi, VI ar pa riktigt!? Anda gor folk slut eller skiljer sig varje sekund. Visst, alla par som det facto haller har ju klarat overgangen, men om ni inte hor till de lyckliga fa (den har gangen) sa ar det val lattare att gora slut an att bryta en forlovning? Vanta iaf ett ar till om ni inte vill gora en 'Britney Spears', bara ett tips...

2) Seriosa parforhallanden brukar borja formas i ovre tonaren nar man ar mer saker pa sig sjalv, yada yada. Lat oss saga vid 18. I din alder har da ?seriosa? hangt ihop i 1 till 2 ar, och du ar darfor i ett ?seriost forhallande?, men hur ar det med din kille? I hans varld har de seriosa hallt ihop i 8 ar!! Ni har helt olika referenser? I min alder galler > 20 ar, och era 1.5 kan verka futtigt. Betyder inte att han alskar dig mindre, men du kanske borde tanka pa att se saker och ting ur hans perspektiv?? Vad ar att ha varit ihop lange? Hur brattom maste man ha? Vilket leder mig till sista poangen:

3) Gillar du inte det dar med att langta? Manga menar att det tom ar battre an nar man val far det man langtat efter? Du kommer tanka tillbaka med ett leende pa den har tiden ?fore?, och langta tillbaka.

Sa chilla! :) Du kommer hinna uppleva allt, men kanske inte innan du fyllt 20? Och det ar val bra? Visst vill du val spara lite, sa du far langta efter saker senare i livet ocksa, och inte vara klar vid 19?

Ta hand om dig, och forsok att inte stressa dig sjalv eller killen din!

• Svar på tråden Att ha for brattom att gifta sig.... (langt)
  • humlanis
    olof skrev 2008-11-18 17:32:34 följande:
    Jag vill fa folk att tanka till och att det ska leda till diskusion! Och att flickor med forlovningangest ska lungna ner sig och se varde i sitt forhallande anda... Med eller utan ring!Sen ar mitt mal mindre skiljsmassor i Sverige ocksa saklart :) Och fred pa jorden!
    Hehe jag gillar dig i alla fall Olof och jag tycker du har rätt, man ska se till att göra saker av rätt anledning.

Och alla underbara brudar, inte har han väl på något sätt påstått att nån som inte pluggat på högskolan är vare sig dum eller mindre värd? Däremot är det STATISTISKT bevisat att personer som inte har efter gymnasiell utbildning oftare gifter sig unga och sen också skiljer sig i större utsträckning än personer med högskoleutbildning. Men det är juh statistiska centralbyrån man ska skälla på då om man inte håller med om de resultaten.

Det är precis som att medelåldern på förstagångsföderskorna är över 32 i stockholm, göteborg och malmö och runt 25 i övriga landet, det är fakta, inte så mycket att göra åt. Mer än att vi alla här inne får se till att inte skilja oss och skaffa barn tidigt, så drar vi vårt strå till stacken för att ändra på resultaten. Det känns som ett bra mission in life tycker jag. Och fred på jorden givetvis.
  • MissieA
    humlanis skrev 2008-11-18 21:14:22 följande:
    Hehe jag gillar dig i alla fall Olof och jag tycker du har rätt, man ska se till att göra saker av rätt anledning. Och alla underbara brudar, inte har han väl på något sätt påstått att nån som inte pluggat på högskolan är vare sig dum eller mindre värd? Däremot är det STATISTISKT bevisat att personer som inte har efter gymnasiell utbildning oftare gifter sig unga och sen också skiljer sig i större utsträckning än personer med högskoleutbildning. Men det är juh statistiska centralbyrån man ska skälla på då om man inte håller med om de resultaten.Det är precis som att medelåldern på förstagångsföderskorna är över 32 i stockholm, göteborg och malmö och runt 25 i övriga landet, det är fakta, inte så mycket att göra åt. Mer än att vi alla här inne får se till att inte skilja oss och skaffa barn tidigt, så drar vi vårt strå till stacken för att ändra på resultaten. Det känns som ett bra mission in life tycker jag. Och fred på jorden givetvis.
    Hahahaha jag skulle gärna vilja ha en länk till dessa studier???
    Jag stör mig inte på olofs åsikter, för avi har alla rätt att tycka som vi vill, men man behöver inte dra alla över en kam och tro att man känner en person efter att ha läst 5 meningar om den på internet.
  • MulleNuh

Fast dom studierna stämmer faktiskt..

MissieA skrev 2008-11-18 21:17:18 följande:
    Hahahaha jag skulle gärna vilja ha en länk till dessa studier???Jag stör mig inte på olofs åsikter, för avi har alla rätt att tycka som vi vill, men man behöver inte dra alla över en kam och tro att man känner en person efter att ha läst 5 meningar om den på internet.
  • Bumlis

Precis. Olof kan t.o.m. ha rätt i mycket av det han skriver. Jag tror problemet är att Olof skriver personligt riktade kommentarer, vilket det givetvis blir när man svarar på inlägg, men ändå. Klart att folk blir irriterade om de blir inordnade i en statistikgrupp sådär rakt av. Särskilt i en grupp som är på en resa mot skilsmässa redan innan bröllopet.

MissieA skrev 2008-11-18 21:17:18 följande:
    Jag stör mig inte på olofs åsikter, för avi har alla rätt att tycka som vi vill, men man behöver inte dra alla över en kam och tro att man känner en person efter att ha läst 5 meningar om den på internet.
  • MissieA

Olof har rätt i en del saker som han säger och jag håller med om vissa saker och statistiken stämmer nog, men man kan fortfarande inte dömma alla efter några studier

• Esonda
    MissieA skrev 2008-11-18 21:26:24 följande:
    Olof har rätt i en del saker som han säger och jag håller med om vissa saker och statistiken stämmer nog, men man kan fortfarande inte dömma alla efter några studier
    eller ålder...
  • humlanis

Klart vi inte ska dra nån över nån kam, jag upplever dock inte inlägen som påhopp, men alla läser olika. Alla förhållanden är unika och helt fantastiska oavsett hur gammal man är eller vilken väg förhållandet tar. Det är faktiskt ganska häftigt att alla vi som sitter här har hittat någon som vi älskar och håller så kär att vi kastar oss in i hetsiga och brutala argumentationer för att försvara den som för oss är viktigast.

• Vi2iJuli
    MissieA skrev 2008-11-18 18:06:17 följande:
    Ja det undrar jag med.. Olof försöker tydligen säga att de som inte har en högskoleutbildning har större behov av att gifta sig unga, som jag har uppfattat det. Vilket är helt fel.
    Ja, undra då hur det är med mig å min m2b?
    Jag har inte högskoleutbildad å han är snart läkare... blir det 50/50 då? Kanske jag vill gifta mig nu å inte han då? Eller, är det tvärtom?
  • humlanis
    Bumlis skrev 2008-11-18 21:21:24 följande:
    Klart att folk blir irriterade om de blir inordnade i en statistikgrupp sådär rakt av. Särskilt i en grupp som är på en resa mot skilsmässa redan innan bröllopet.
    Haha, åh vilken härlig kommentar, och näää jag ska i alla fall inte bli del av statistiken!! Tills döden skiljer oss åt, that's the shit!
  • Hammerman

humlanis skrev 2008-11-18 21:37:36 följande:

Tills döden skiljer oss åt, that's the shit!
    Snälla, gör det inte. Skilsmässor har en tendens att bli väldigt otrevliga ifall man tar det där bokstavligt.
Svar på tråden Att ha for brattom att gifta sig.... (langt)