• olof

Att ha for brattom att gifta sig.... (langt)

Skrev detta nedan som svar pa en trad i fredags, men antar att folk redan lamnat den traden for det fanns inte sa mycket att diskutera ang " Vi har varit tillsammans i ett och ett halvt ar, VARFOR har han annu inte friat????" (Hon 19 ar, han 26) Tycker dock att detta nedan kan vara vart att diskutera:

Tre saker jag vill ta upp? 1) Las nedan, om att vara kar:

?Du ar beroende. Av alla de där ämnena som utsöndras i din kropp. Först är det Dopamin och Noradrenalin. Handsvett, pirr i magen och att få generat rosiga kinder är några av följderna. Det är då du är sådär nykär, det är som explosioner i kroppen. Det känns överallt. Det här kan pågå i kanske några veckor upp till några månader. Sen ändrar kroppen sig och börjar skicka ut andra ämnen. Serotonin och Endorfin gör så du känner dig trygg. Kärleken blir mer passiv. Det är i övergången mellan dessa två som många par inte klarar av och gör slut.

Men det du är mest beroende av är ändå Fenyletylaminet. Det kan liknas vid amfetamin och tillhör gruppen Ecstasy. Fenyletylaminet håller i sig betydligt längre än Dopaminet och Noradrenalinet och det är egentligen mest Fenyletylaminet som gör att du får en drogliknande kick av kärlek. (Så det är inte konstigt att det blir tomt när ämnena slutar utsöndras och du slutar vara kär.)?

Detta fick dag fram pa goggle sokning av noradrenalin + foralskelse? Jag tycker amnet ar mycket intressant? I manga undersokningar har man visat att hormonerna varar I ca 2 ar. Om karleken sviker under den har tiden vands allt till negativ energi. Det ar darfor man altar saker, spionerar pa exets nya, vill hamnas trots att man eg inte ?ar san?? Det tar ocksa tva ar innan kroppen ar redo for en san dar riktig foralskelse igen? Detta har stamt skrammande val med mig! Tycker det ar valdigt intressant om an kanske inte sa romantiskt?

Innan det gatt tva ar ar det alltsa inte helt latt att veta om man egentligen star ut med varandra. Och alla tanker ?neh, inte vi, VI ar pa riktigt!? Anda gor folk slut eller skiljer sig varje sekund. Visst, alla par som det facto haller har ju klarat overgangen, men om ni inte hor till de lyckliga fa (den har gangen) sa ar det val lattare att gora slut an att bryta en forlovning? Vanta iaf ett ar till om ni inte vill gora en 'Britney Spears', bara ett tips...

2) Seriosa parforhallanden brukar borja formas i ovre tonaren nar man ar mer saker pa sig sjalv, yada yada. Lat oss saga vid 18. I din alder har da ?seriosa? hangt ihop i 1 till 2 ar, och du ar darfor i ett ?seriost forhallande?, men hur ar det med din kille? I hans varld har de seriosa hallt ihop i 8 ar!! Ni har helt olika referenser? I min alder galler > 20 ar, och era 1.5 kan verka futtigt. Betyder inte att han alskar dig mindre, men du kanske borde tanka pa att se saker och ting ur hans perspektiv?? Vad ar att ha varit ihop lange? Hur brattom maste man ha? Vilket leder mig till sista poangen:

3) Gillar du inte det dar med att langta? Manga menar att det tom ar battre an nar man val far det man langtat efter? Du kommer tanka tillbaka med ett leende pa den har tiden ?fore?, och langta tillbaka.

Sa chilla! :) Du kommer hinna uppleva allt, men kanske inte innan du fyllt 20? Och det ar val bra? Visst vill du val spara lite, sa du far langta efter saker senare i livet ocksa, och inte vara klar vid 19?

Ta hand om dig, och forsok att inte stressa dig sjalv eller killen din!

• Svar på tråden Att ha for brattom att gifta sig.... (langt)
  • Vi2iJuli

Oj!
    Jag tyckte våra 5 år var lite men kanske inte längre. :)

• Fjosok

Bra skrivet. TYcker det är lite coolt med dom som verkligen tror på kärlek och vågar satsa. Men rekomenderar ingen att egentligen gifta sig före man dejtat i minst fem år ...

• MissieA

Jag håller med några av dina argument faktiskt Innan jag träffade min m2b trodde jag aldrig att jag skulle gifta mig innan jag var 26 år i alla fall, men vi träffades när jag var 17 och han var 19. Vi har varit tillsammans i fyra år nu och kommer ha varit tillsammans i 4,5 år när vi gifter oss och då kmr jag vara 22 år och han 23 år. Jag kan tycka att det är olika från förhållande till förhållande när man är redo för äktenskap, någon kan vara redo för det i 25 års åldern medan någon annan är redo först vid 45. Däremot håller jag med er andra att man ska vara tillsammans minst 3 år för det är först då man verkligen känner varandra och "smekmånaden" är slut hehehe.

Jag började tidigt med det mesta och har därför upplevt väldigt mycket för att vara 21, och en del tycker säkert att vi är för unga men som sagt tycker jag att det är olika beroende på förhållandet för som vi alla vet är INGET förhållande likt det andra. Men jag håller verkligen med dig om att killar och tjejer har helt olika syner på seriösa förhållanden och äktenskap så jag anser att båda ska vara redo och att ingen ska tvingast till en sån viktig sak i livet. Bra diskussion

• olof

Haha, jag hade hoppats att fa hora lite motargument :D

• MulleNuh

Fast det där håller jag inte med om för 5 öre!
    Allt handlar om hur situationen ser ut. Men är det unga människor det handlar om så kan man gott vänta lite.

Fjosok skrev 2008-11-17 22:48:14 följande:
    Bra skrivet. TYcker det är lite coolt med dom som verkligen tror på kärlek och vågar satsa. Men rekomenderar ingen att egentligen gifta sig före man dejtat i minst fem år ...
  • älskarlivet

Vi kommer gifta oss när vi varit tillsammans nästan 2 år... Det tycker inte jag är något konstigt, vi är inte 15 och vet faktiskt vad vi gör.

Jag har spruckna förhållanden med mig i bagaget och vet vad jag "letar" efter och vet vad jag inte tycker om etc..

Svar på tråden Att ha for brattom att gifta sig.... (langt)