• olof

Att ha for brattom att gifta sig.... (langt)

Skrev detta nedan som svar pa en trad i fredags, men antar att folk redan lamnat den traden for det fanns inte sa mycket att diskutera ang " Vi har varit tillsammans i ett och ett halvt ar, VARFOR har han annu inte friat????" (Hon 19 ar, han 26) Tycker dock att detta nedan kan vara vart att diskutera:

Tre saker jag vill ta upp? 1) Las nedan, om att vara kar:

?Du ar beroende. Av alla de där ämnena som utsöndras i din kropp. Först är det Dopamin och Noradrenalin. Handsvett, pirr i magen och att få generat rosiga kinder är några av följderna. Det är då du är sådär nykär, det är som explosioner i kroppen. Det känns överallt. Det här kan pågå i kanske några veckor upp till några månader. Sen ändrar kroppen sig och börjar skicka ut andra ämnen. Serotonin och Endorfin gör så du känner dig trygg. Kärleken blir mer passiv. Det är i övergången mellan dessa två som många par inte klarar av och gör slut.

Men det du är mest beroende av är ändå Fenyletylaminet. Det kan liknas vid amfetamin och tillhör gruppen Ecstasy. Fenyletylaminet håller i sig betydligt längre än Dopaminet och Noradrenalinet och det är egentligen mest Fenyletylaminet som gör att du får en drogliknande kick av kärlek. (Så det är inte konstigt att det blir tomt när ämnena slutar utsöndras och du slutar vara kär.)?

Detta fick dag fram pa goggle sokning av noradrenalin + foralskelse? Jag tycker amnet ar mycket intressant? I manga undersokningar har man visat att hormonerna varar I ca 2 ar. Om karleken sviker under den har tiden vands allt till negativ energi. Det ar darfor man altar saker, spionerar pa exets nya, vill hamnas trots att man eg inte ?ar san?? Det tar ocksa tva ar innan kroppen ar redo for en san dar riktig foralskelse igen? Detta har stamt skrammande val med mig! Tycker det ar valdigt intressant om an kanske inte sa romantiskt?

Innan det gatt tva ar ar det alltsa inte helt latt att veta om man egentligen star ut med varandra. Och alla tanker ?neh, inte vi, VI ar pa riktigt!? Anda gor folk slut eller skiljer sig varje sekund. Visst, alla par som det facto haller har ju klarat overgangen, men om ni inte hor till de lyckliga fa (den har gangen) sa ar det val lattare att gora slut an att bryta en forlovning? Vanta iaf ett ar till om ni inte vill gora en 'Britney Spears', bara ett tips...

2) Seriosa parforhallanden brukar borja formas i ovre tonaren nar man ar mer saker pa sig sjalv, yada yada. Lat oss saga vid 18. I din alder har da ?seriosa? hangt ihop i 1 till 2 ar, och du ar darfor i ett ?seriost forhallande?, men hur ar det med din kille? I hans varld har de seriosa hallt ihop i 8 ar!! Ni har helt olika referenser? I min alder galler > 20 ar, och era 1.5 kan verka futtigt. Betyder inte att han alskar dig mindre, men du kanske borde tanka pa att se saker och ting ur hans perspektiv?? Vad ar att ha varit ihop lange? Hur brattom maste man ha? Vilket leder mig till sista poangen:

3) Gillar du inte det dar med att langta? Manga menar att det tom ar battre an nar man val far det man langtat efter? Du kommer tanka tillbaka med ett leende pa den har tiden ?fore?, och langta tillbaka.

Sa chilla! :) Du kommer hinna uppleva allt, men kanske inte innan du fyllt 20? Och det ar val bra? Visst vill du val spara lite, sa du far langta efter saker senare i livet ocksa, och inte vara klar vid 19?

Ta hand om dig, och forsok att inte stressa dig sjalv eller killen din!

• Svar på tråden Att ha for brattom att gifta sig.... (langt)
  • MulleNuh

Samma här.. Vi har varit ihop i drygt 3 år när vi gifter oss. Då har vi barn ihop. Eller det har vi NU menar jag. Vi är inte superunga! jag blir 30 och karl 36. Vi vet också var vi gör.

älskarlivet skrev 2008-11-18 09:37:04 följande:
    Vi kommer gifta oss när vi varit tillsammans nästan 2 år... Det tycker inte jag är något konstigt, vi är inte 15 och vet faktiskt vad vi gör. Jag har spruckna förhållanden med mig i bagaget och vet vad jag "letar" efter och vet vad jag inte tycker om etc..
  • älskarlivet

Vi är dock något yngre, men jag kommer vara 28 och min m2b 29.. Sen kommer vi börja med babyverkstaden någon gång i vår också..

MulleNuh skrev 2008-11-18 09:38:03 följande:
    Samma här.. Vi har varit ihop i drygt 3 år när vi gifter oss. Då har vi barn ihop. Eller det har vi NU menar jag. Vi är inte superunga! jag blir 30 och karl 36. Vi vet också var vi gör.
  • MulleNuh

Ok. Jo men det är lite fel att sätta en GRÄNS för när det är ok att gifta sig!

Men jag kan bli lite galen på dessa unga tonåringar som har ruskigt bråttom.. Jag var själv sådan när jag var yngre.. Men som tur var lyckades jag aldrig "lura" någon!

• älskarlivet

Jag har varit förlovad en gång tidigare. Då var jag 20 och mitt ex var 19 och vi hade varit tillsammans 1 år, men det höll ytterligare 4 år, men blev inget giftermål som tur var..

• MulleNuh

Jo just det! Jag förlovade mig också när jag var 19! Då var jag ju HELT säker på att det var HAN och JAG! Men men..
    Idag ser jag det som en tonårsgrej bara.

älskarlivet skrev 2008-11-18 09:48:19 följande:
    Jag har varit förlovad en gång tidigare. Då var jag 20 och mitt ex var 19 och vi hade varit tillsammans 1 år, men det höll ytterligare 4 år, men blev inget giftermål som tur var..
  • älskarlivet

Jag ser det dock inte som en tonårsgrej för vi blev sambo något år senare och det var seriöst och alla trodde vi skulle gifta oss och få barn..

Min m2b och mitt ex påminner lite om varandra faktiskt, med min m2b är mognare och vet vad han vill med sitt liv, så det var väl den typen av kille som är "min" liksom..

MulleNuh skrev 2008-11-18 09:52:33 följande:
    Jo just det! Jag förlovade mig också när jag var 19! Då var jag ju HELT säker på att det var HAN och JAG! Men men.. Idag ser jag det som en tonårsgrej bara.
  • Esonda

Igentligen handlar det inte om hur länge man har varit tillsammans. utan om det verkligen känns rätt. Jag är "bara" 20 och min sambo 29 och vi har pratat om att gifta oss. Bara då att jag väntar på att han kläcker ur sig ett datum men ändå, vi har endast varit tillsammans i 1 år och 3 månader. flyttade ihop 2 veckor efter vi hade blivit tillsammans och 7 månader senare var vi förlovade. Många kan tycka att detta var förhastat. och att jag var för ung för att veta att det kommer vara för livet.

Jag vet vad jag letar efter hos en man. och Han visste precis hur han vill ha sin tjej. så det kändes rätt redan första dagen vi var tillsammans.

Som sagt det handlar inte om hur många år man varit tillsammans utan om det känns helt rätt.

• MulleNuh

Jo men jag syftade inte på att ni gjorde en tonårsgrej.. Vi gjorde det.

älskarlivet skrev 2008-11-18 10:04:02 följande:
    Jag ser det dock inte som en tonårsgrej för vi blev sambo något år senare och det var seriöst och alla trodde vi skulle gifta oss och få barn..Min m2b och mitt ex påminner lite om varandra faktiskt, med min m2b är mognare och vet vad han vill med sitt liv, så det var väl den typen av kille som är "min" liksom..
  • Esonda

hade också en tonårsgrej när jag var 17, förlovade mig med killen fast jag visste att det inte skulle hålla och när han dessutom var otrogen. dumt men lärorikt ;)

• mammahjärtat

Tror verkligen inte att kärleken är medicinsk, att referera till kärlek som en mekanism med olika hormopåslag känns otroligt främmande för mig. Det ser jag bara som ett tecken på den rådande medikaliseringen i samhället, men så ör jag sociolog också =).
    Däremot kan jag skriva under på att man inte ska ha för bråttom, låta tiden ha sin gång och komma över förälskelse-stadiet. Hur man klarar av den "grå vardagen" tillsammans är ofta det bästa kvittot och det brukar ta några år =). Inte alltid men oftast ;).

Svar på tråden Att ha for brattom att gifta sig.... (langt)