• olof

Att ha for brattom att gifta sig.... (langt)

Skrev detta nedan som svar pa en trad i fredags, men antar att folk redan lamnat den traden for det fanns inte sa mycket att diskutera ang " Vi har varit tillsammans i ett och ett halvt ar, VARFOR har han annu inte friat????" (Hon 19 ar, han 26) Tycker dock att detta nedan kan vara vart att diskutera:

Tre saker jag vill ta upp? 1) Las nedan, om att vara kar:

?Du ar beroende. Av alla de där ämnena som utsöndras i din kropp. Först är det Dopamin och Noradrenalin. Handsvett, pirr i magen och att få generat rosiga kinder är några av följderna. Det är då du är sådär nykär, det är som explosioner i kroppen. Det känns överallt. Det här kan pågå i kanske några veckor upp till några månader. Sen ändrar kroppen sig och börjar skicka ut andra ämnen. Serotonin och Endorfin gör så du känner dig trygg. Kärleken blir mer passiv. Det är i övergången mellan dessa två som många par inte klarar av och gör slut.

Men det du är mest beroende av är ändå Fenyletylaminet. Det kan liknas vid amfetamin och tillhör gruppen Ecstasy. Fenyletylaminet håller i sig betydligt längre än Dopaminet och Noradrenalinet och det är egentligen mest Fenyletylaminet som gör att du får en drogliknande kick av kärlek. (Så det är inte konstigt att det blir tomt när ämnena slutar utsöndras och du slutar vara kär.)?

Detta fick dag fram pa goggle sokning av noradrenalin + foralskelse? Jag tycker amnet ar mycket intressant? I manga undersokningar har man visat att hormonerna varar I ca 2 ar. Om karleken sviker under den har tiden vands allt till negativ energi. Det ar darfor man altar saker, spionerar pa exets nya, vill hamnas trots att man eg inte ?ar san?? Det tar ocksa tva ar innan kroppen ar redo for en san dar riktig foralskelse igen? Detta har stamt skrammande val med mig! Tycker det ar valdigt intressant om an kanske inte sa romantiskt?

Innan det gatt tva ar ar det alltsa inte helt latt att veta om man egentligen star ut med varandra. Och alla tanker ?neh, inte vi, VI ar pa riktigt!? Anda gor folk slut eller skiljer sig varje sekund. Visst, alla par som det facto haller har ju klarat overgangen, men om ni inte hor till de lyckliga fa (den har gangen) sa ar det val lattare att gora slut an att bryta en forlovning? Vanta iaf ett ar till om ni inte vill gora en 'Britney Spears', bara ett tips...

2) Seriosa parforhallanden brukar borja formas i ovre tonaren nar man ar mer saker pa sig sjalv, yada yada. Lat oss saga vid 18. I din alder har da ?seriosa? hangt ihop i 1 till 2 ar, och du ar darfor i ett ?seriost forhallande?, men hur ar det med din kille? I hans varld har de seriosa hallt ihop i 8 ar!! Ni har helt olika referenser? I min alder galler > 20 ar, och era 1.5 kan verka futtigt. Betyder inte att han alskar dig mindre, men du kanske borde tanka pa att se saker och ting ur hans perspektiv?? Vad ar att ha varit ihop lange? Hur brattom maste man ha? Vilket leder mig till sista poangen:

3) Gillar du inte det dar med att langta? Manga menar att det tom ar battre an nar man val far det man langtat efter? Du kommer tanka tillbaka med ett leende pa den har tiden ?fore?, och langta tillbaka.

Sa chilla! :) Du kommer hinna uppleva allt, men kanske inte innan du fyllt 20? Och det ar val bra? Visst vill du val spara lite, sa du far langta efter saker senare i livet ocksa, och inte vara klar vid 19?

Ta hand om dig, och forsok att inte stressa dig sjalv eller killen din!

• Svar på tråden Att ha for brattom att gifta sig.... (langt)
  • älskarlivet

Men SÅ gammal är jag inte.. Var går gränsen tycker du? Jag vill inte tala om min ålder innan du talat om var du tycker gränsen går..

olof skrev 2008-11-18 16:13:02 följande:
    älskarlivet: klart det finns undantag, tex att man borjar blir aldre, men da gor man mindre forhastade saker osv, osv. Den har diskusionen galler inte riktigt ditt fall enligt mig...
  • Hemlig2009

Intressant diskussion. Jag var 25 när jag gifte mig efter 7 års förhållande. Skiljde mig mindre än ett år senare.

Ångrar jag mig?

Självklart inte. Hur ska jag kunna ångra något jag kände så starkt för? Men naiv som jag var så trodde jag ju på detta med att vi varit ihop länge och vi visste allt om varandra och skulle således leva lyckliga i alla våra dagar. Så fungerar det inte! Han träffade en annan, så enkelt är det.

Idag planerar jag bröllop igen. Vi har varit tillsammans i 1,5 år och ska gifta oss i maj. Jag håller helt och fullt med Tooticki i att det är ett val man gör, man kan inte bara gå på känsla. Jag väljer varje dag att leva tillsammans med min sambo och det valet gör han också.

Vi vet vad vi vill och vad vi vill uppnå, vi har samma planer och drömmar. Han är en man som jag respekterar och beundrar och han känner detsamma för mig. Detta med äktenskap är bara en del av våra framtidsplaner och det passar bra just nu så därför väljer vi att inte vänta. Han är också den som jag väljer ska bli pappa till mina barn. Många förnuftiga och genomtänkta val bygger vår relation på.

Dessutom går det inte att glömma det faktum att jag är tokkär i honom.

Så jag känner mig säker på att det här är rätt. Men vad jag tycker om 20 år, det har jag ingen aning om och det vill jag inte veta heller. Livet skulle bli rätt trist då...

Jag tror också att det trots allt har lite med ålder att göra, ELLER erfarenhet från liknande situationer. Vi har båda spruckna förhållande bakom oss, men det kan ju även yngre ha. Så jag tror mer på livserfarenhet än ålder.

• MissieA
    Hemlig2009 skrev 2008-11-18 16:16:08 följande:
    Intressant diskussion. Jag var 25 när jag gifte mig efter 7 års förhållande. Skiljde mig mindre än ett år senare.Ångrar jag mig?Självklart inte. Hur ska jag kunna ångra något jag kände så starkt för? Men naiv som jag var så trodde jag ju på detta med att vi varit ihop länge och vi visste allt om varandra och skulle således leva lyckliga i alla våra dagar. Så fungerar det inte! Han träffade en annan, så enkelt är det. Idag planerar jag bröllop igen. Vi har varit tillsammans i 1,5 år och ska gifta oss i maj. Jag håller helt och fullt med Tooticki i att det är ett val man gör, man kan inte bara gå på känsla. Jag väljer varje dag att leva tillsammans med min sambo och det valet gör han också.Vi vet vad vi vill och vad vi vill uppnå, vi har samma planer och drömmar. Han är en man som jag respekterar och beundrar och han känner detsamma för mig. Detta med äktenskap är bara en del av våra framtidsplaner och det passar bra just nu så därför väljer vi att inte vänta. Han är också den som jag väljer ska bli pappa till mina barn. Många förnuftiga och genomtänkta val bygger vår relation på. Dessutom går det inte att glömma det faktum att jag är tokkär i honom. Så jag känner mig säker på att det här är rätt. Men vad jag tycker om 20 år, det har jag ingen aning om och det vill jag inte veta heller. Livet skulle bli rätt trist då...Jag tror också att det trots allt har lite med ålder att göra, ELLER erfarenhet från liknande situationer. Vi har båda spruckna förhållande bakom oss, men det kan ju även yngre ha. Så jag tror mer på livserfarenhet än ålder.
    Så bra skrivet! För du hade nog inte varit den du är idag utan ditt förra äktenskap. Så modigt att du vågar erkänna det och att du inte ångrar dig. Håller med dig, man vet aldrig vad som händer i framtiden och jag tror med på erfarenhet.
  • Esonda

Som jag ser det är det inte oro. eftersom de har vatt "jobbakompsiar" i nån månad då jag jobbade på bemanning.
    jag är bara så trött på att ingen kan tro på att man är lycklig oavsett ålder!

Jag har mina erfarenheter också. Jag och min sambo blev tillsammans när jag var 19 och våran familj säger inte att det inte kommer att hålla mm. För dom känner oss, dom vet hur vi är och alla i familjen säger att det kommer absolut att hålla för vi är som vi är.

Det är kalrt att man inte vet till 100% att det kommer hålla hela livet. MEN som sagt så vet jag var både ajg och min sambo står i vårat förhållande. Vi har sagt att vi ska gifta oss nån dag och att vi kommer stå och lova varandra evig kärlek tills döden skiljer oss åt och både han och jag tror på ett äktenskap som går in i döden. Blir det komplikationer i förhållandet går jag hellre familjeterapi än och skiljer mig om det ska vara nödvändigt! För när jag lovar han evig trohet så menar jag det!

Likadant tycker han.

Sen kan man prata om varför det är så många som skiljer sig, utan att gå till personattack och säga som du skrev olof!

Saker och ting blir inte lättare för att man blir äldre.
    Man gör det till man själv vill.

• jojanna

Intressanta kommentarer allhiop!! Vill bara säga att detta ämne kan diskuteras lika många år som det finns människor som diskuterar det, man kommer ändå aldrig fram till nånting, för som sagt, det finns lika många åsikter som människor och känslor har en tendens att leva sitt eget liv ibland.. Det är endå bara två personer som kan säga hur det känns i ett förhållande, och de två personerna är de som måste leva med skilsmässa ifall de valt fel (oberoende var beslutet snabbt eller långsamt)

har ibland svårt att skriva ner mina tankar, I hope it makes sence :D

• olof

Forlat, men vart ar personangreppet du tycker att jag skrivit? Det var i sa fall inte meningen, men du skriver precis sanna saker som jag inte haller med om, sa da blir det ju sa att jag liksom svarar till dig (for att det ar det mest intressanta - sa ta det som en komplimang). Du skrev smarta och genomtankta saker och observeringar ang andras forhllanden tidigare, men du skriver gang pa gang att du VET att det inte kommer ta slut mellan din kille och dig. LYCKLIG kan man vara oavsett alder, det ar val ingen som sager att ni unga ar OLYCKLIGA nu bara for att det kanske inte kommer halla i framtiden?

"För när jag lovar han evig trohet så menar jag det!

Likadant tycker han. "

Vem menar det INTE nar de star vid altaret?? (undantaget Anna Nicole och han 80 aringen da... hehe) Och vad ska han saga? "Nej gumman. Sa lange det passar mig tanker jag".

"och alla i familjen säger att det kommer absolut att hålla för vi är som vi är. "

Varfor maste detta vara vad de bor saga? 'Kommer ABSOLUT att halla' Varfor den pressen? Varfor ar alla sa stressade, nar man eg bara kan luta sig tillbaka av att vara lycklig i nuet? Varfor kan de inte bara saga att de ar glada att ni ar sa lyckliga - men varfor maste det vara sa sjalvklart att det ar ni tva tillsammans aven senare i livet?? Din familj kan faktiskt inte veta det... Hoppas du har deras stod oavsett vad som hander...

Det enda jag verkligen vill ha sagt, och det galler sarskilt unga tjejer som desperat vill ha det dar frieriet, ar att det eg inte ar ett bevis for nagonting, och man kan vanta. Folk respekterar ett forhallande med eller utan ring. De kan le at er lycka, och nar de hor att ni varit tillsammans 1,2,3,4,5 ar sa kommer de le och tanka att det verkar ju seriost och verkar ga riktigt bra det dar! Oavsett om ni sagt er VETA hela tiden...

Och sa skulle jag garna se att det var viktigt det dar med giftemal och forlovning... Tycker det vattnes ut genom att folk gor det for snabbt eller typ forlovar sig 'bara' men det har ingenting med giftemal att gora... Eh? Inte?

• MissieA
    MissieA skrev 2008-11-18 16:02:58 följande:
    Ja det är din åsikt ju! Vad är en fjortis enligt dig? Och var går gränsen, vid vilken ålder har man växt upp och vet vem man är??Jag vill inte vara elak men ta reda på lite fakta innan du dömmer alla 19 åringar! Vem utgår du ifrån?? Jag kan bara ta mig själv som exempel, jag hade 2 seriösa förhållanden innan min m2b och har upplevt väldigt mkt under dessa förhållanden. Jag började jobba när jag var 15/16 år och har tagit ett stort ansvar för mitt eget liv och vet därför att jag har växt som person och vem jag är. MEN jag anser att man växer och utvecklas som person hela livet och en anledning till att en del skiljer sig är ju också att människor förändras under äktenskapets gång oavsett om man är 20, 30 eller 60 år gammal.
    Olof jag vill gärna ha svar på mina frågor!!
  • olof

alskar livet: Finns ingen magisk grans, var inte lojlig. Men jag tycker att begreppet om hur lange ett stadigt forhallande bor ha varat ar olika for olika aldrar, ett exempel ar for 19 aringen och 26 aringen som jag skrev om fran borjan. Annars kan jag val tanka mig att man ar mogen och har sett det mesta vart att veta nar man passerat 30 och man livet blir mindre volatilt... Men, JAG VET, detta ar en generalisering.... Men du bad ju om det. Jag vill inte ha exempel pa att, men titta jag ar 25 om har varit med om det och det, DARFOR borde jag anses som mer redo, yada yada... Om ni inte absolut vill dela med er menar jag :) Alltid kul lasning.

Kul att de som ar lite aldre men som haft himlastormande foralskelser/forlovningar etc tittar tillbaka och kallar det en 'ungdomsgrej'. Det ar klart att de flesta kan tro att det ar en ungdoms/tonarsgrej nar de hor om unga som forlovar sig etc sa lange de de facto AR tonaringar som gor det... Man vet ju inte att det ar mera seriost forren ett par ar senare nar de inte ar ungdomar langre. Sa varfor gora sa stor grej av det? 80% (eller 100%) av alla omkring er tycker anda inte att ni maste vara karare/lyckligare an andra par som vantar... "Oj, han friade efter ett ar! DET maste vara riktig karlek!!! Han maste vara mycket mer kar an Emmas pojkvan som hon bott med i sex ar, for han har inte friat..." eh? Nej....

• Bumlis

Olof, vad vill du komma fram till? Diskutera, irritera eller bara få folk att tänka till?

• olof

MissieA: man utvecklas mera i de unga aren... Och man kan utvecklas tillsammans eller sa vaxer man isar... Det upptacker man genom att helt enkelt tillbringa nagra ar i varandras sallskap...

Ditt argument om att du jobbat sedan du var 16 koper jag dock. Sett manga exempel pa det.

Man borjar jobba direkt (och utan gymnasiekompetens blir det val kassorsjobb eller liknande far jag val anta, med undantag for vissa unga genier som strax sakert kommer skriva ett inlagg om jag inte namner det som ett undantag), dejtar nagon lange, och vad ska man gora sedan? Jo, aktenskap och barn...

De som pluggar vidare ar klara efter 22-23 (jag vet, det varierar mycket, detta ar ett EXEMPEL)... och de vill sen ocksa gora nagot med sin utbildning och skaffar sig interssanta karriarer. Det dar med att bli gift fort blir mindre viktigt da. Men det betyder inte att de inte traffade sina hjartevanner redan under skoltiden (mkt vanligt!) och att de hangt ihop sedan dess... Ar detta svagare karlek an dem som redan ar gifta och har barn innan de fyller 20? Nej...

Svar på tråden Att ha for brattom att gifta sig.... (langt)