• olof

Att ha for brattom att gifta sig.... (langt)

Skrev detta nedan som svar pa en trad i fredags, men antar att folk redan lamnat den traden for det fanns inte sa mycket att diskutera ang " Vi har varit tillsammans i ett och ett halvt ar, VARFOR har han annu inte friat????" (Hon 19 ar, han 26) Tycker dock att detta nedan kan vara vart att diskutera:

Tre saker jag vill ta upp? 1) Las nedan, om att vara kar:

?Du ar beroende. Av alla de där ämnena som utsöndras i din kropp. Först är det Dopamin och Noradrenalin. Handsvett, pirr i magen och att få generat rosiga kinder är några av följderna. Det är då du är sådär nykär, det är som explosioner i kroppen. Det känns överallt. Det här kan pågå i kanske några veckor upp till några månader. Sen ändrar kroppen sig och börjar skicka ut andra ämnen. Serotonin och Endorfin gör så du känner dig trygg. Kärleken blir mer passiv. Det är i övergången mellan dessa två som många par inte klarar av och gör slut.

Men det du är mest beroende av är ändå Fenyletylaminet. Det kan liknas vid amfetamin och tillhör gruppen Ecstasy. Fenyletylaminet håller i sig betydligt längre än Dopaminet och Noradrenalinet och det är egentligen mest Fenyletylaminet som gör att du får en drogliknande kick av kärlek. (Så det är inte konstigt att det blir tomt när ämnena slutar utsöndras och du slutar vara kär.)?

Detta fick dag fram pa goggle sokning av noradrenalin + foralskelse? Jag tycker amnet ar mycket intressant? I manga undersokningar har man visat att hormonerna varar I ca 2 ar. Om karleken sviker under den har tiden vands allt till negativ energi. Det ar darfor man altar saker, spionerar pa exets nya, vill hamnas trots att man eg inte ?ar san?? Det tar ocksa tva ar innan kroppen ar redo for en san dar riktig foralskelse igen? Detta har stamt skrammande val med mig! Tycker det ar valdigt intressant om an kanske inte sa romantiskt?

Innan det gatt tva ar ar det alltsa inte helt latt att veta om man egentligen star ut med varandra. Och alla tanker ?neh, inte vi, VI ar pa riktigt!? Anda gor folk slut eller skiljer sig varje sekund. Visst, alla par som det facto haller har ju klarat overgangen, men om ni inte hor till de lyckliga fa (den har gangen) sa ar det val lattare att gora slut an att bryta en forlovning? Vanta iaf ett ar till om ni inte vill gora en 'Britney Spears', bara ett tips...

2) Seriosa parforhallanden brukar borja formas i ovre tonaren nar man ar mer saker pa sig sjalv, yada yada. Lat oss saga vid 18. I din alder har da ?seriosa? hangt ihop i 1 till 2 ar, och du ar darfor i ett ?seriost forhallande?, men hur ar det med din kille? I hans varld har de seriosa hallt ihop i 8 ar!! Ni har helt olika referenser? I min alder galler > 20 ar, och era 1.5 kan verka futtigt. Betyder inte att han alskar dig mindre, men du kanske borde tanka pa att se saker och ting ur hans perspektiv?? Vad ar att ha varit ihop lange? Hur brattom maste man ha? Vilket leder mig till sista poangen:

3) Gillar du inte det dar med att langta? Manga menar att det tom ar battre an nar man val far det man langtat efter? Du kommer tanka tillbaka med ett leende pa den har tiden ?fore?, och langta tillbaka.

Sa chilla! :) Du kommer hinna uppleva allt, men kanske inte innan du fyllt 20? Och det ar val bra? Visst vill du val spara lite, sa du far langta efter saker senare i livet ocksa, och inte vara klar vid 19?

Ta hand om dig, och forsok att inte stressa dig sjalv eller killen din!

• Svar på tråden Att ha for brattom att gifta sig.... (langt)
  • Sebastiána

När jag var 25 blev jag kallad för nucka av en kompis mamma. Hon menade att jag och mina kompisar borde se till att hitta varsin karl innan vi hamnade helt på glasberget. Själv gifte hon sig när hon var 19. Hon mer eller mindre tvingade sin dotter (min kompis) att gifta sig med en kille som hon egentligen inte var intresserad av. Detta för att han ju var intresserad av henne!

olof skrev 2008-11-19 10:51:24 följande:
    Som svar till de som tycker att jag skriver att vissa manniskor/forhallanden ar mindre varda:Ibland, for att kunna diskutera, maste man generalisera lite. Jag sager inte att alla ar si eller sa, forsoker bara belysa monster, trots att det finns undantag, och forsoker ocksa da identifiera varfor monstret (igen, inte for alla men for tillrackligt manga for att man kan fraga sig ifall det mahanda skulle finnas ett samband) har uppkommit. Jag har forsokt vara tydlig med att jag pratat om exempelfall och verkligen inte forsoker ?dra alla over en kam?. Tycker dessutom inte att jag far de som inte utbildat sig att lata samre genom att papeka att de paborjat sitt ?efter plugget?-liv tidigare an de som pluggat nagra ar till, men om nagon tog illa upp sa ber jag naturligtvis om ursakt. Dessutom, men detta vet jag inte med sakerhet sa upplys mig garna, skrev jag ungefar ?utan gymnasiekompetens blir det val kassorsjobb eller liknande?, och jag menar inte att det ar daligt men jag tror att de mer utmanande jobben idag kraver mer utbildning, iaf gymnasium. Som jag uppfattat det. Jag menar inte att outbildade bara har aktenskap och barn som mal, men de VERKAR komma dit snabbare. Kanner manga som ar helt nojda utan karriarer och jag respekterar det. Detta kommer faktiskt av ett samtal jag hade med en tjej pa strax 27 ar som pratade om hur lite hennes barndomskamrater forstod hennes livsval. Hennes vanner fran hemma har alla man och barn, vissa redan sen forsta ring. Nagra fa var redan skilda, de allra flesta (inklusive hennes egna) hogstadie eller gymnasieforhallanden var over. Daremot var det bara en van fran hogskolan som redan var gift. Hon kande att samtalen gick trogt eftersom de tyckte att hennes liv med bara jobb (men forvisso ocksa en sambo som ocksa jobbar 100 timmar i veckan) var konstigt, och hon alskade sitt liv och sin sambo men var trott pa att behova forsvara sig? Hon far hora saker som ?det finns mera i livet an pengar? och ?ah, sa ni ar inte gifta, ar inte han 29? Men ni pratar val om att skaffa barn?? Jovisst, om ett par ar, men det betyder inte att hon gar och langtar och kanner sig vardelos (eller mindre alskad) just nu.
  • MissieA

Nancy Drew skrev 2008-11-19 11:04:26 följande:

Vad jag tycker att många som svarat bortser ifrån, är att ens ålder placerar en i en kontext, oavsett om man vill eller inte. Vad en 18-åring gör kan av omvärlden tolkas på ett annat sätt än när en 45-åring gör samma sak. Om en 18-åring gifter sig efter bara ett drygt års förhållande så tolkar i alla fall jag (med 25-åringens samlade livsvisdom ), som lite av en impulsgrej. Detta för att jag själv sett mig själv och mina vänner flytta ihop och förlova sig (som tur är var det ingen av oss som kom så långt som till giftemål) och också sett hur det slutade (ingen av oss är kvar i de förhållanden vi hade som tonåringar, och tur det!). Vi var inte färdiga med våra "ungdomsliv", våra personligheter var fortfarande minst sagt oklara i konturen. Jag säger inte alla alla 18-19-20-åringar är så, men jag tror att det hör till undantagen att vara "färdig" så tidigt. Vad jag tror olof försöker sätta fingret på är hur det kommer sig att så många tror att just DE är de lyckliga undantagen. Personligen tycker jag att det är ett större tecken på mognad att inse sina begränsningar och svaga sidor, att ta framtiden som den kommer, än att storma på för att visa att man menar allvar.
    Klart långt ifrån alla "ungdomar" är redo för ett seriöst samboliv eller äktenskap att att många mognar och utvecklas med åren, men en sak som många gör fel i är att tro att det endast är unga som skiljer sig, som olof själv skrev i ett inlägg. Jag tycker inte heller att man ska storma på för att bevisa något men tycker också att det är lika illa om en 20 åring eller en 50 åring gör det. Det är väldigt ofta folk hackar på de unga här på BT vilket jag tycker är fel. Varför stöttar man en 40 åring som gifter sig efter 6 månader men inte en 20 åring som gifter sig efter 5 år??

Olof: du skriver att man måste generalisera ibland under en diskussion, moch visst det kan du göra men jag tycker att det är en annan sak när du räknade på hur stor chans det är att någon av medlemmarna här skulle skilja sig. Jag vill gärna höra lite om dina relationer föresten, och om din ålder?? För du generaliserar en del men berättar inget om dig själv..
  • olof

Nancy Drew: Precis! Detta skulle kunna leda till farre brustna hjartan, av flera anledningar.

Om alla insag sina begransningar, skulle de se att de inte ar sa unika som de vill tro. Det finns ett visst foralskelsemonster (vem har inte sett sin ?historia? pa ?Vanner? eller ?Sex and the city?? Esondas ?stanna uppe och prata som galningar och sedan vara sa oskiljaktiga att vanner till slut borjar klaga? art ex en klassiker. Det anda jag ar orolig for i hennes fall ar att hon sager att manniskor runt henne sagt att han sakert kommer vara henne otrogen? Det later ju inte som en ?normal? formaning, det later hemskt elakt ? varfor skulle just det vara anledningen ifall det tar slut?

I alla fall? Forhallanden tar slut. Nar Dopaminet och Noradrenalinet tar slut. Nar nagon traffar nagon annan. Nar det visar sig att bo ihop var mer pafrestande an vad man hade trott. Etc etc. Valdigt fa klarar sig hela vagen. Bara nagra fa av alla forhallanden som paborjats. En del av livet. OM folk insag att deras forhallande ar lika ?normalt? och lika mycket vart som en annans sa skulle de ocksa fa inse att chansen ar stor att det inte haller hela vagen. MEN det spelar ingen roll! Man kan vara skitlycklig och realistisk samtidigt! Om man ar realistisk sa tanker man nog heller inte bara att karleken loser allt men man lagger ner tid och energi pa att bygga sitt liv sa att bada kan trivas. Och om man inte behover bevisa for alla och envar att ens karlek ar finest, vackrast, storst, sa slipper man det hardaste fallet ner sedan om\nar dromslottet faller ihop?

Sebastiana: Oj, hjalp!

MissieA: citat: ?endast är unga som skiljer sig, som olof själv skrev i ett inlägg.? Det har jag verkligen inte sagt, lagg inte ord i munnen pa mig tack.

• MissieA

Ursäkta mig olof om jag la ord i din mun, du skrev inte exakt så som jag skrev men här kommer ett citat på vad du skrev:

"Och kan alla fjortisar som ska bevisa for sig sjalva och andra hur superkara de ar genom att forlova sig/gifta sig snabbt - for att bevisa att de liksom VISSTE att det var ratt och kanner SA STARKT - sluta med det? Sa kan akenskapet bli nagot vardefullt igen, inte nagot som funkar i bara 50% av fallen..."

Du verkar inte vilja svara på mina frågor men varsågod fortsätt generalisera och räknat ut när vi andra ska skilja oss

• Bumlis

Måste bara inflika att i min bekanstskapskrets finns det massor av par som det hållit för hela livet. Nu är de inte purunga längre, men de träffades när de var unga. Kanske har det hållit just för att de inte baserade sina äktenskap på enbart känslor, utan förstod att det skulle innebära hårt jobb. Kanske var det så att förr så stannade man kvar och kämpade trots perioder då allt bara kändes tungt.
    Och jag antar att det är när den ena parten inte längre vill jobba som det skiter sig, precis som Hammerman skrev.
    Jag tror på äktenskapet, men jag tror inte på den orealistiska bild många har av det. Alla förhållanden blir till slut trista, i vissa perioder i alla fall. Det är då som man luras att tro att gräset är grönare på andra sidan. Men efter att ha befunnit sig på den andra sidan ett antal år så inser man att det ser likadant ut där. Kontentan är väl att ingen människa kan uppfylla en annan och göra den så tillfredsställd som den ibland förväntas. Den tillfredsställelsen får man helt enkelt se till att få tag på själv.

Oj hjälp, glömde vad jag ville ha sagt. Kanske inte har så mycket med ämnet att göra. Ville väl bara informera om att jag sett en massa äktenskap som funkat hela livet.

• olof

MissieA: Lugna dig, jag ska svara?. ?För du generaliserar en del men berättar inget om dig själv..? Sjalvklart. Poangen med en generell diskussion ar ju att inte lasa sig fast I enskilda fall. Och varfor kan jag inte rakna pa sannolikheter och sedan applisera pa diverse exempel? Jag har noga sagt ?det KAN betyda? eller for att citera mig sjalv: ?MEN du kan tillhora gruppen som skiljer sig ar 2, ar tre, ar 4 osv, osv tills ar 100?? Hog sannolikhet ar inte samma som 100%. Vi kan vanda pa det : Nagon som vill pasta att nagon har absolut inte hor till gruppen som kan gora slut I framtiden? Notera att jag inte onskar att det tar slut for tex Esonda, men vill att hon inte ska ta det for givet att det haller, oavsett vad hennes familj sager? Om man tanker pa hur skora forhallanden ar Vardar man dem val mer? Jamfort med att ga runt och tro att ?det ar vi mot varlden?kanslan kommer vara for evigt? Eller?

Aldern spelar roll i den har diskussionen eftersom ju aldre man ar desto fler eller langre forhallanden kan man ha hunnit med och forhoppningsvis lart sig nagot av. Daremot haller jag med om att man inte kan generalisera fram en bestamd alder. Jag tog upp det for att en tjej pa 19 kanske skulle kunna forsta att hennes forhallande kanske inte var I giftasstagiet I hennes pojkvans ogon ? och att det kanske kan vara lika bra det? Ar fortfarande lika sur pa alla som skrev att det var hennes rattighet och typ ?lycka till med att fa det som du vill ha det?. Tank om hon friar? Och han sager nej (eller ja for hennes skull, *ryser*)? Hur ledsen kommer inte hon bli da? Eller arg pa honom, trots att det ar ratt vanligt att en kille pa 26 inte vill gifta sig efter bara 1.5 ar?. Men alla pa brollopstorget tyckte ju att han borde vilja gora det? SUCK!!!

• Bumlis

Ja, där håller jag med dig till 100%. Och utifrån detta förstår jag dina synpunkter på liknande situationer.

olof skrev 2008-11-19 13:28:33 följande:
    Jag tog upp det for att en tjej pa 19 kanske skulle kunna forsta att hennes forhallande kanske inte var I giftasstagiet I hennes pojkvans ogon ? och att det kanske kan vara lika bra det? Ar fortfarande lika sur pa alla som skrev att det var hennes rattighet och typ ?lycka till med att fa det som du vill ha det?. Tank om hon friar? Och han sager nej (eller ja for hennes skull, *ryser*)? Hur ledsen kommer inte hon bli da? Eller arg pa honom, trots att det ar ratt vanligt att en kille pa 26 inte vill gifta sig efter bara 1.5 ar?. Men alla pa brollopstorget tyckte ju att han borde vilja gora det? SUCK!!!
  • MissieA
    olof skrev 2008-11-19 13:28:33 följande:
    MissieA: Lugna dig, jag ska svara?. ?För du generaliserar en del men berättar inget om dig själv..? Sjalvklart. Poangen med en generell diskussion ar ju att inte lasa sig fast I enskilda fall. Och varfor kan jag inte rakna pa sannolikheter och sedan applisera pa diverse exempel? Jag har noga sagt ?det KAN betyda? eller for att citera mig sjalv: ?MEN du kan tillhora gruppen som skiljer sig ar 2, ar tre, ar 4 osv, osv tills ar 100?? Hog sannolikhet ar inte samma som 100%. Vi kan vanda pa det : Nagon som vill pasta att nagon har absolut inte hor till gruppen som kan gora slut I framtiden? Notera att jag inte onskar att det tar slut for tex Esonda, men vill att hon inte ska ta det for givet att det haller, oavsett vad hennes familj sager? Om man tanker pa hur skora forhallanden ar Vardar man dem val mer? Jamfort med att ga runt och tro att ?det ar vi mot varlden?kanslan kommer vara for evigt? Eller?Aldern spelar roll i den har diskussionen eftersom ju aldre man ar desto fler eller langre forhallanden kan man ha hunnit med och forhoppningsvis lart sig nagot av. Daremot haller jag med om att man inte kan generalisera fram en bestamd alder. Jag tog upp det for att en tjej pa 19 kanske skulle kunna forsta att hennes forhallande kanske inte var I giftasstagiet I hennes pojkvans ogon ? och att det kanske kan vara lika bra det? Ar fortfarande lika sur pa alla som skrev att det var hennes rattighet och typ ?lycka till med att fa det som du vill ha det?. Tank om hon friar? Och han sager nej (eller ja for hennes skull, *ryser*)? Hur ledsen kommer inte hon bli da? Eller arg pa honom, trots att det ar ratt vanligt att en kille pa 26 inte vill gifta sig efter bara 1.5 ar?. Men alla pa brollopstorget tyckte ju att han borde vilja gora det? SUCK!!!
    Jag tycker inte heller att det är rätt en del killar ska bli "tvingade" till att fria eller gifta sig så det håller jag verkligen med dig om, men egentligen blir dem inte riktigt tvingade utan vågar inte säga NEJ för att de inte vill såra tjejen, vilket är ett ännu större problem kanske. Sen har jag varit medlem här på BT i 2 hela år så jag har läst en hel del intressanta trådar, en del med helt underbara kommentarer och sen andra som bara säger det man vill höra. Det viktigaste tycker jag ändå är att killen och tjejen i ett förhållande lyssnar på varandra och att den ena inte tar över. Jag tycker att man ska våga vara sig själv på nätet med och älskar verkligen när någon skriver en helt ärlig kommentar här (menar inte kränkande eller otrevlig) och vill höra dem även om det inte är exakt vad jag vill höra. Vi behöver nog fler killar här på BT med, och jag tror att en del skulle reagera precis som du gör om dem blev medlemmar här hehehe.. men man märker efter ett tag att det finna väldigt mogna och kloka människor här.
  • J D

Jag orkar inte läsa igenom alla inlägg men tycker generellt inte att det finns så mycket att vara rädd för. Ibland känns det som att alla bara väntar och väntar på att göra saker på rätt sätt för att de inte vågar slänga sig in helhjärtat. Och det finns ju inget rätt sätt.

Det är väl ingen katstrof att "misslyckas" eller att få sitt hjärta krossat? Hellre det än att leva i ngt slags mellantillstånd där man aldrig vågar fullt ut.

Tycker inte att det är konstigt att vilja gifta sig när man är 19. Jag tycker i sådana fall att det är mer konstigt att älska någon vid 26 och inte vilja gifta sig. För min del beror det på att när jag gör något så vill jag göra det fullt ut men jag är inte rädd för att misslyckas. Om jag inte känner så, är jag hellre ensam.

Jag är för övrigt högutbildad (ca 400 HP enligt nya systemet), 23 år och kommer att gifta mig efter 1½ år med min högutbildade fästman (24 år). Jag har god inlbick hur arbets- och affärslivet ser ut men jag tycker ändå inte det finns någon poäng att vänta.

• J D

(Och som tur var tycker inte min fästman det heller, det var han som friade).

Svar på tråden Att ha for brattom att gifta sig.... (langt)