• Minde

Florist här!

Svarar på era funderingar och önskemål!

• Svar på tråden Florist här!
  • JoyPho

Gud va bra att du finns!!! Jag gifter mig i augusti och tänker binda buketter själv, alltså min brudbukett, tärnornas samt alla knapphålsblommorna. Dessutom alla buketter på borden. Har du nåt tips, vill ha rundbunden bukett med cremefärgade rosor och ev. svagt rosa rosor. `Tacksam för svar! Kram Joy

• Minde

hej!
    Det är väldigt svårt att svara på prisfrågor eftersom det skiljer så mycket från butik till butik och vart i sverige man köper buketten. Det kan bero på långra transport kostnader, Hur mycket butiken lägger ner tid på dig och din bukett, grundpriset för jobbet floristen tar.
    men ja skulle gissa på runt 1000 lappen.

lindahallman skrev 2008-07-09 14:06:31 följande:
    Minde: vad tror du buketten som ajg har i mitt galleri skulle kosat (inte bollarna i handen) jag ska ha den med 20 rosor istället för de blommorna på bilden. tack!
  • Minde

Nej jag tycker inte de blir kaka på kaka om du blandar rosor och liljor. De har ju 2 helt olika blomformer och då får du en mer intresant bukett om man blandar blommor än enbart håller sig till en sort( Då får du en lugnare bukett!) Lycka till!

Robina67 skrev 2008-07-08 22:35:25 följande:
    En fråga Minde; jag gifter mig den 20/9, och vi kommer ha färger i ljuslila, guld o bruntJag har sett en bedårande bukett som består av enbart lila liljor! Min klänning är enkel. Eller kan det bli kaka på kaka med lila-rosa rosor och lila liljor??
  • Minde

Hej!
    Du skriver inte om vilka tips du vill ha, men ja rekomenderar dig att du beställer blommorna hos en blomsterhandel i tid! Några veckor innan iaf!
    har ett svalt utrymme för blommorna om du arbetar med dem dagen innan, En bra vass kniv!
    Om du inte bundit buketten innan tycker ja du ska göra en testbukett.
    När man binder en bukett arbetar man ju med stjälkarna och sätter dem i en spiral, så att du får ut volym och balans i buketten, du får oftast den lättast rund då oxå! Så öva på spiralen!

Lycka till!

JoyPho skrev 2008-07-09 14:21:33 följande:
    Gud va bra att du finns!!! Jag gifter mig i augusti och tänker binda buketter själv, alltså min brudbukett, tärnornas samt alla knapphålsblommorna. Dessutom alla buketter på borden. Har du nåt tips, vill ha rundbunden bukett med cremefärgade rosor och ev. svagt rosa rosor. `Tacksam för svar! Kram Joy
  • valkyriana

Hej underbara kvinna!
    Jag vill ha en rund tät "boll". Har funderingar på följande blommor
    Cold water rosor
    Blue moon rosor
    Vendela rosor
    och några orkideer.

Kan det funka tror du? Kan de bindas löst eller behöver man hållare? Jag vill inte ha några gröna blad eller tjafs runt om.

• Minde

Låter som en härlig mix av blommor och självklart kan du blanda dem!

Ett förslag är att göra "bollen " av alla blommorna utom orkideen... sendan lägga en orkidekvist ovanpå bollen och fästa den med en vacker tråd i någon nyans som passar in i buketten! Det kan bli väldigt elegant!

Lycka till med din drömbukett!

valkyriana skrev 2008-07-09 20:31:38 följande:
    Hej underbara kvinna!Jag vill ha en rund tät "boll". Har funderingar på följande blommorCold water rosorBlue moon rosorVendela rosoroch några orkideer.Kan det funka tror du? Kan de bindas löst eller behöver man hållare? Jag vill inte ha några gröna blad eller tjafs runt om.
  • valkyriana

Tack! Bra idé med orkideen! Då kör jag nog på det

• Hoppfull brud

Hej!
    Jag vill ha en enkel blomma med lite grönt till (så kallad solitär) i stället för brudbukett. Funderar på gerbera eller ros. Jag undrar om en sådan funkar som brudbukett eller om det finns risk att blomstjälken går av? Den kan väl inte bli lika hållbara som en hel bukett eller? Jag ska inte spara blomman efteråt men vill ju vara säker på att den klarar fotografering och vigselakt utan att gå av...
    Tacksam för råd!

• mammajs

Hej!

Vi ska gifta oss 080808 och jag undrar vad det finns för färg på kallor? Fuinns det rosa kallor?

• avil

jag undrar om du vet om det växer bouganilla vilt i cypern i september-eller har de torkat ut vid den tiden?
    Har de annars samma blommor i affärerna som vi?
    Vill gärna ha gerbera eller nejlikor......

Svar på tråden Florist här!