• Minde

Florist här!

Svarar på era funderingar och önskemål!

• Svar på tråden Florist här!
  • Big Smile

Hej! Jag gifter mig i slutet av september och skulle vilja ha en bukett med mörkt vinröda rosor och sen t ex lite oranget och grönt i buketten. Kan du rekommendera något fint man kan göra av dessa färger? 1000 tack!

• Fenixx

Har hört att man inte ska ha droppbukett om man är kort(jag är 165cm)
    men sen nämnde nån att ens florist anpassar den i storlek efter ens längd? brukar det vara så eller rekommenderas det att ta en annan modell?
    jag ska inte ha högklackat nämligen på vårat temabröllop.

• Glycerine

Jag hade tänkt ha Kallor, vita, och sedan gärna en med färg...nu till min fråga, finns det kallor att få tag på i augusti eller är det fel säsong?

• kirtap

Tankte ocksa be dig om hjalp...
    Har sett en vacker bukett med rosor, "hot chocolates", pa en amerikansk sajt. Jag kan inte hitta dessa nagonstans pa sv sajter. Vet du om dessa gar att fa tag pa i Sverige i september? Vad tror du om att blanda ett fatal sadana roser med olika vita rosor, aven vita kvistrosor. Vill inte ha nagot "gront" med. Bor i frankrike men ska gifta mig i sverige och tar tacksamt emot tips och forslag. Maste nog tyvarr bestalla blommorna harifran utan att sjalv vara pa plats och SE. Kanns lite stressigt. Tack redan nu for all din ev hjalp.

• Minde

härligt med höstbröllop, den årstiden finns det massa vackra blad/löv som är vinröd,gul orange aktiga som är vackra att blanda upp i buketten.
    Annars har du ju hypericum( Lingonliknade bär) Crocosmia, vacker orange blomma.
    Andra orange blommor: Kvistrosor, vanliga rosor, gerbera lilja, orkide, calla ( Mango Callan är lite röd orange spräcklig jättefin!) Gladiolus, alstromelia , fresia ( underbart doftande blomma) dahlia... =)
    Hoppas något faller dig i smaken!

Big Smile skrev 2008-07-08 08:17:38 följande:

Hej! Jag gifter mig i slutet av september och skulle vilja ha en bukett med mörkt vinröda rosor och sen t ex lite oranget och grönt i buketten. Kan du rekommendera något fint man kan göra av dessa färger? 1000 tack!
  • EnaOline

hej TS jag hade tänkt ha rosor som brudbukett och ska binda buketten själv, kan man binda buketten redan på torsdag, gifter mig på lördag, eller är det smartast att göra på fredag?

• Minde

Hej!
    Här kommer npågra mörklila blommor:
    Trachelium, Fresia, iris, agapanthus, Veronica, pärieklocka ( Underbar brudblomma) Orkide, statice, limonium, Allium,

( På våren finns även lila tulpaner, och anemoner.

Varsågod!

lillapinglan skrev 2008-07-07 21:22:09 följande:
    Hej!!jag skulle vilja ha lite tips på lila blommor till min bukett..helst mörklila.Tack på förhand!
  • Minde

Hej!
    Jag förstår inte din fråga riktigt.. Hur menar du med att de ska hålla, att buketten ska hålla i hop eller hållbarhet?
    Eftersom du ska binda med blommor av tyg så vissnar de ju inte =) Å om du menar med att de ska hålla ihop så knyt ett vackert band om stjälkarna så håller de fint!

Lycka till!

kassandra skrev 2008-07-07 20:59:54 följande:
    hejsan jag ska binda min bukett själv av tyg blommor men vad ska jag binda med så det håller ?
  • Minde

Hängandes fritt upp och ner i ett mörkt utrymme då behåller du färgen bättre, Om rosor torkas i ljus så blir oftast rosorna bleka å förlorar färgen!

Lycka till

RunAwayBride skrev 2008-07-07 21:09:45 följande:
    hur är bästa sättet att torka en lösbunden, stram rund rosbukett, på stående eller hängandes upp och ner?
  • Minde

Hej!
    Konservering av brudbuketten menar du!
    Många blomsteraffärer gör det runt om i landet, men de är ett väldigt piller jobb, man plockar istä hela buketten och torkar blommorna i en speciell blå sand som behåller blommans form och färg. Sen sätter man ihop buketten i gen med lim å pincett.. Denna procedur behöver man ha buketten redan dagen efter för ett de ska bli så bra som möjligt och de kostar mellan 1500-3000 kr beroende hur avancerad buketten är!

bride 2be skrev 2008-07-07 21:28:29 följande:

Har en fråga angåemde bevaring av buketten efter vigslen. Skulle vilja platta den, har bara hittat ett företag som gör det i Gävle i och för sig inget problem då vi gifter oss i Söderhamn men tänkte kolla om det även finns på andra ställen ev kostnad. Och även kostnad för andra typer av konservering hos florist av brudbuketter.
Svar på tråden Florist här!