Bekännelser
Kom till mamma.
Kom till mamma.
tvåblå och alla ni andra, tack för gulligt stöd. Nästa gång ska jag vara mer förberedd + barnanpassa resan lite mer.
Annars: Mysig, rolig, bra dag, utan jordskalv! Fina bilder från Beijing påminner om allt det roliga vi haft, alla TRE. Ska läsa ikapp + berätta i morgon, efter min och manhattans parkutflykt med de två små. Kram, G
vädret bättrade på sig avsevärt!
Ligger nu i solstolen på balkongen och läser en bok, hade gärna velat ha lite vin till men jag känner att det finns gränser för hur dekadent man kan vara...
Förbereder middagen i tankarna, varmrökt lax med potatis och färsk sparris, sommarmat till sommarväder. Till det kommer det nog slinka ner lite vin.
Näää, det finns väl ingen gräns för dekadens? *flinar retsamt*
Du, det låter helskönt att ligga på balkongen. Själv fick jag stänga köksfönstret för att det blev kallt. Hua!
BRA SAKER
TORSDAG
Att det nästan var orkan i Shanghai och ändå kom vi iväg till Beijing.
Att ayierna slogs om att skala ägg till matsäcken, passa den lilla när jag packade, hämta taxi i regnet och ropa uppmuntrande saker om hur roligt vi skulle ha det. Länge leve konkurrensen.
Att vårt plan var inställt, vilket ?bara? orsakade att vi fick byta flygbolag och kom iväg, en halvtimme försent ? bara.
Den glasögonprydde kinesen som sa: ?I?m sorry, this is a queue? när min man i värsta bästa kinesstil trängde sig vid incheckningen.
Att taxibilarna i Beijing är nya och rena, har bälte bak och kör långsamt och civiliserat.
Att monstret var grinigt och stressat så att vi åt roomservicemiddag i sängen.
Att beijingborna var så rara, lågmälda och kultiverade, fjärran från Shanghais vassa armbågar och skräniga pengafixering.
Att beijingdialekten är så skojig och låter ?awawawaw?.
FREDAG
Att frukosten var dålig, vilket gjorde att jag klagade och sen fick vi precis vad vi ville levererat till vårt bord under en skur av ursäkter.
Att folk hade klätt upp sig för att gå på Himmelska fridens torg och vifta med en kinesisk pappersflagga i gräddbakelseklänningar eller kostym.
Att de mer än gärna poserade för oss när vi ville ta en bild.
Att soldaterna var unga och snygga och direkt tappade all värdighet när jag flörtade med dem på kinesiska.
Att jag kunde amma ostört på en bänk.
Nanluoguxiang, den hippa hutongen kantad av bohemiska fik, inhysta i hundraåriga courtyardhouses med kantiga träsniderier och spröjsade fönster.
Labyrinterna av små hutonger bakom den stora, där livet fortlöpte som det alltid gjort.
Den lokala specialiteten, tjock yoghurt med honung i lerkrus som såldes överallt, för tre yuan (knappt 3kr) varav 1 yuan pant.
Att monstret sov i min famn i taxin tillbaka till hotellet, med regnet smattrande mot rutan.
LÖRDAG
Blå, blå himmel och guldsol när vi åkte inåt landet mot bergen.
Den kinesiska muren, som en kantig drakrygg längs horisonten.
Commune by the Great Wall, där vi hystes in i Kengo Koumas Bamboo Villa.
Den stiliga personalen i svarta uniformer med röd stjärna, hela vägen från management ner till ayier och gatsopare.
Att typ hälften av gästerna vid lunchen var kompisar med barn från min mammagrupp ? knäpp och kul överraskning.
Att monstret blev tokig av lycka så fort vi anlände till det minimalistiska lugnet och genast fyllde tystnaden med gläfs och tjut.
Att vi fick gratis designer-mineralvatten av personalen inför vandringen, till ett värde av 320 kronor.
Att stigen upp till muren var kantad av lila syrener och vita blommor som doftade himmelskt.
Ögonblicket, när vi nådde toppen och muren bredde ut sig, slingrande fram mil efter mil över det blågröna, bergiga landskapet.
Att monstret sov som en stock i babybjörn så att vi kunde koncentrera oss på den stundtals rafflande klättringen längs den orestaurerade mursträckan.
Att vi nästan var helt ensamma.
Att vi inte ramlade och slog ihjäl oss.
Att monstret vaknade och var hungrigt så att jag måste amma högst uppe på muren, medan vinden ystert rufsade runt.
Vandringen hem som gick genom ett par av villorna, där vi mötte två unga franska arkitekter och kunde inredningssnobba en smula (det var så länge sedan).
Monsterglädje, åter, efter fyra timmar i babybjörnen när vi nådde sängen.
Pepparmintsté i eftermiddagssol som silades genom bambufasaden.
Monsterbad i opolerat granit-badrum.
Vandring i månsken och bergskyla med monstret sovande i barnvagnen.
Middagen, pekinganke-meny med pinot gris och champagne.
Djup, djup sömn.
SÖNDAG
Att det åter regnade, vilket förstärkte lyckokänslan över lördagsvädret.
Den guidade bilturen mellan samtliga villor, där en urgullig ung tyska motade ut oss hela tiden så att hon kunde få passa monstret så mycket som möjligt.
Att vårt plan avgick i tid.
Att hemma är bäst, trots allt.
MÅNDAG
Monsterlycka när ayin kom.
Träning!
Fika i trädgårdssolen med manhattanväninnan, cappuccinos och fruktpajer från PAUL.
Att monstret fick två overkligt söta kimono-bodys av världens bästa manhattanväninna, den ena med körsbärsblommor, den andra med hans och greta-motiv (jag MÅSTE lägga in bilder, detta är liksom beyond allt jag sett), signerade Lucky Wang NYC.
Att mannen, trots intensivt jobbschema, ändå kämpade sig hem i tid för att kunna bada monstret.
Fotona, 2 GB pure Beijing bliss.
TISDAG
Att himlen var blå och luften inte luktade skunk, när vi plockade upp manhattanväninnan och hennes dotter i taxi.
Promenaden i den absolut gigantiska, skyskrapekantade Century Park.
Att luften i Pudong var förvånansvärt bra.
Att monstret gnällde i sin vagn men slutade så fort hon fick komma upp till sin babybjörn!
Lunchen på solig uteservering.
Att resan gjort oss båda så coola, jag bytte otvunget blöja i knät, monstret sov i min famn, sen lekte hon med sin tygbok på mina utsträckta ben medan jag åt sallad och pratade.
Att vi har en oändlig räcka lika lata dagar framför oss. Vad blir det i morgon, picnic eller pedikyr? Bara Gud och Gemma vet.
Kan inte säga annat än - ååååååh!
Idag blev det varken pedikyr eller picnic, utan halsont och jobbmöte + storhandling, följt av minikort promenad med Babybjörnen för luften känns inte helt sund idag och himlen är typ bajsbrun trots sol. Kan inte med bästa vilja i världen hitta nåt positivt att säga om den dåliga luften, förutom att det verkligen blir helt underbart att komma till Sverige i juli. Which reminds me, måste kolla upp Air France's policy när det gäller monstretransport, hon behöver definitivt en egen sovplats och kan vi inte få en basinette måste jag köpa egen stol för jag vägrar åka 12h med en levande krokodil fastspänd på min överkropp... apropå att det kinesiska idiotflygbolaget tvingade oss att ha henne PÅ mig i ett löjligt litet midjebälte som absolut inte höll fast hennes lilla spolformade kropp. Detta trots att vi alltså köpt egen stol till henne + satt fast hennes älskade bilbarnstol i den (vilket, enligt åtminstone Quantas, är det säkraste sättet att transportera spädisar på). Izunia, vad säger din arbetsgivare..?
I morgon förmiddag blir det ett nytt möte inför uppdraget: varumärkesbyggande för ett tyskt företag som gör sexleksaker i premium-segmentet. För pengarna ska jag köpa juveler till monstret. Känner mig aningen låg, vill bara vara med henne men samtidigt blir det kul att jobba igen, plus att jag som sagt ska köpa en doppresent på Tiffany så det är bara att sätta igång...
Idag blev det varken pedikyr eller picnic, utan halsont och jobbmöte + storhandling, följt av minikort promenad med Babybjörnen för luften känns inte helt sund idag och himlen är typ bajsbrun trots sol. Kan inte med bästa vilja i världen hitta nåt positivt att säga om den dåliga luften, förutom att det verkligen blir helt underbart att komma till Sverige i juli. Which reminds me, måste kolla upp Air France's policy när det gäller monstretransport, hon behöver definitivt en egen sovplats och kan vi inte få en basinette måste jag köpa egen stol för jag vägrar åka 12h med en levande krokodil fastspänd på min överkropp... apropå att det kinesiska idiotflygbolaget tvingade oss att ha henne PÅ mig i ett löjligt litet midjebälte som absolut inte höll fast hennes lilla spolformade kropp. Detta trots att vi alltså köpt egen stol till henne + satt fast hennes älskade bilbarnstol i den (vilket, enligt åtminstone Quantas, är det säkraste sättet att transportera spädisar på). Izunia, vad säger din arbetsgivare..?
I morgon förmiddag blir det ett nytt möte inför uppdraget: varumärkesbyggande för ett tyskt företag som gör sexleksaker i premium-segmentet. För pengarna ska jag köpa juveler till monstret. Känner mig aningen låg, vill bara vara med henne men samtidigt blir det kul att jobba igen, plus att jag som sagt ska köpa en doppresent på Tiffany så det är bara att sätta igång...
Gemma, det absolut säkraste sättet att transportera ett litet monster är i BILSTOL! Ett infant-bälte är inte mkt att hurra för, men många föräldrar föredrar det eftersom det naturligtvis är gratis att resa med barn under 2 år om de sitter i knät. Men har man möjlighet och råd ska man absolut köpa egen stol och ta med babyskyddet. Sedan har jag inte mkt till övers ang säkerhet på kinesiska flygbolag..
Izunia: Vi bråkade så mycket för att vi ville ha henne i bilstolen, att de TOG BORT vår bilstol, sedan fick vi inte tillbaka den förrän vi var uppe i luften, och när det var dags för landning tog de bort bilstolen igen och stoppade undan den! HAT HAT HAT!
Hej mina BT - girls!
Kan börja med att säga att N.Y. var f*ucking fantastic! 1. Vi festade , 2. Åt gott, 3. Shoppade en del men inte galet, 4. Träffade helt fantastiska människor. Det var min och min mans första gång i N.Y. tillsammans. Han har aldrig riktigt förstått varför jag har sådan kärlek till den stan. Men efter våra dagar där har han gått och blivit kär i staden. Som så många andra stora städer måste man antingen känna någon där eller åka dit med någon som har koll. Speciellt med N.Y. där det finns mycket skit och mycket som är helt underbart. Men vi landade försent och missade födelsedagsfesten ( att säga att jag och miss manolo är vänner kanske var att ta i.Vi är uppvuxna i samma förort/område Men hon var som en typ av stora syrra till mig då jag var mellan åldern 13 - 15 en som man kunde låna snygga kläder av och snacka av sig om killproblem etc, det var väldigt viktiga saker i den åldern ;). För ett litet tag sedan visade det sig att en av mina bästa vänners lillasyster hänger med henne i N.Y. och berättade att jag skulle komma därmed injudan. Det hade varit kul att träffa henne då vi inte setts på 10 år. Eftersom hon skulle åka iväg nästa morgon. Men iallafall vi svidade om och gick ut ändå och hade en helt galen kväll! Vi festade i dagarna 3 och gick upp tidigt varje morgon. Förstår inte riktigt hur vi orkade. Min I sa en ganska rolig sak..Att vara gift med mig är som att uppleva nya äventyr varje dag. Just de, jag shoppade 2 par jeans, 2 par jeanshorts, 4 par skor, 1 kuvertväska, 2 tunikor, 1 tröja, 1 skjorta, 1 shortsdress 1 klänning och en massa hud/hårprodukter och en drös av linnen det blev även en del underkläder. Fick även en miu miu väska och ett par ysl skor av mannen. Hörde att vädret var helt fantastiskt här hemma. Kan tänka mig att ni livsnjutare på tråden har hittat på en massa trevligheter. Nu känner jag mest för att åka ut till landet över helgen och bara mysa ner mig. Men vi är bokade i helgen som kräver att vi är kvar i stan. Nej, nu måste jag se till att jobba lite.
Kram så länge!